مجید مجیدی:بیشتر مبلغ «عنکبوت مقدس» شدیم تا منتقد آن/ فقط خوب محکوم می‌کنیم

مجید مجیدی در حاشیه رونمایی از پوستر جشنواره فیلم تصویر دهم انتقادهایی را به سیستم مدیریت فرهنگی هنری مطرح کرد.

مجید مجیدی:بیشتر مبلغ «عنکبوت مقدس» شدیم تا منتقد آن/ فقط خوب محکوم می‌کنیم

 آیین رونمایی از پوستر سومین جشنواره تصویر دهم با موضوع فیلم‌های عاشورایی با حضور مجید مجیدی، رضا کیانیان، سیدرضا میرکریمی، کمال تبریزی،، محمدرضا مصباح و جمعی دیگر از سینماگران کشور در تکیه نیاوران، برگزار شد. 

مجیدی مدیر این رویداد در ابتدای این مراسم گفت: خوشحالم که این اقبال را داشتم تا در سومین دوره برگزاری این رویداد نیز در آن حضور داشته باشم. طی روزهای آینده از طریق آقای رهبر که دبیر جشنواره است، هیات داوران و هیات انتخاب را معرفی می‌کنیم و مشروح فعالیت‌های انجام شده را نیز در نشست مطبوعاتی که در ادامه داریم اعلام می‌کنیم. 

مجید مجیدی در حاشیه رونمایی از پوستر جشنواره درباره واکنش هنری به فیلم «عنکبوت مقدس» و اینکه روزگاری او در واکنش به کاریکاتورهای موهن دانمارکی فیلم پیامبر (ص) را ساخت، توضیح داد: فیلم پیامبر (ص) اجل از این حرف‌هاست و من آن را به دلیل  قرائتی که از اسلام در دنیا می‌شد ساختم‌ نه اینکه فقط پاسخی به چند کاریکاتور باشد و نباید سطح آن را پایین آورد.

او افزود: آن روزها معتقد بودم قرائتی که از اسلام در دنیا می‌شود غلط و بخش عمده آن سیاسی است و من به عنوان هنرمند بر اساس باورها و اعتقاداتم احساس کردم باید مقابل آن جریان یک نگاه دیگر را ارایه کنیم نه اینکه فقط شعار دهیم و محکوم کنیم.

کارگردان «بچه های آسمان» با انتقاد از روش برخورد با فیلم «عنکبوت مقدس» گفت: به نظرم خیلی بی‌سلیقگی کردیم و بیشتر از همه مبلغ آن فیلم شدیم. البته من‌ فیلم را ندیدم و از نظر هنری قضاوتی ندارم اما براساس نظر دوستانی که دیده‌اند مطمئن هستم اثری سخیف است. ما فقط منتظر محکوم کردن هستیم و به نظرم باید یک وزارتخانه برای محکوم کردن درست کنیم مثلا وزارت ارشاد در این زمینه بیشتر فعال است تا اینکه بخواهد اثر و نگاهی را برای جامعه تبیین کند.

مجیدی درباره اینکه فیلم‌های دینی ما به «روز واقعه» منحصر شده است، گفت: متولیان فرهنگی ما با این مقوله به شکل شعاری برخورد می‌کنند و بنا ندارند برنامه جدی داشته باشند و فقط دستور و ابلاغیه می‌دهند. مثلاً وزیر می‌گوید چند کار فاخر ساخته شود، انگار سفارش کالا می‌دهند. اساساً جایگاه متولیان فرهنگی ما اشتباه است و کسانی که در رأس آن هستند به نظرم اشتباهی آمده‌اند و اشتباهی گماشته شده‌اند. آدم‌های خوبی هستند اما این‌کاره نیستند. ما هیچ وقت متولی فرهنگی خوبی نداشتیم، البته به غیر از دوره‌هایی که آنها هم شاید امکانش را نداشتند. با این حال به نظرم در این زمینه‌ها متولی باید برنامه داشته باشد ولی متاسفانه فکر می‌کنند پادگان است و بقیه هم مثل سرباز با دستور به خط می‌شوند.

مجیدی درباره موانع و سختی‌های ساخت فیلم دینی توضیح داد: این سختی فقط از منظر ممیزی نیست بلکه به جهت نوع پرداخت اثر هم هست. ساخت فیلم دینی امکانات و شرایطش را می‌خواهد که متاسفانه شرایط و سینمای ما این ظرفیت را ندارد، فیلم پیامبر هم ابتدا با لطف خدا و سپس با تلاش فردی دوستان ساخته شد. اگر آن دوران سفت پای کار نمی‌ایستادیم شاید آن اثر هم در حد فیلمنامه باقی می‌ماند.

وی در پاسخ به اینکه شما فرد مورد اطمینان برای ساخت آثار مذهبی هستید، عنوان کرد: در این باره هیچ‌کسی در امان نیست حتی خود علما هم در امان نیستند مثلاً می‌بینیم که در یک بحث مذهبی برخی علما نظر متفاوتی دارند. این حوزه و این ساحت، ساحتی نیست که چون شما را می‌شناسند بخواهند از همان ابتدا به شما کارت سبز نشان بدهند. مسایل مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها محتواست، بخش‌های دیگر همان بخش هنری است که چگونه فیلم هنری بسازیم وگرنه فیلم شعاری که به درد نمی‌خورد.

مجیدی در پایان گفت: تا وقتی نقشه کلان فرهنگی مشخص نیست و برخورد سلیقه‌ای باشد همین اوضاع وجود دارد مثلاً یک وزیر تا می‌خواهد خودش را جمع کند وزیر دیگری می‌آید و روزمرگی بیشتر از هر چیزی آسیب می‌زند.

منبع: فارس
کد مطلب: ۳۶۱۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت