۵ فیلمی که بخت بیشتری برای معرفی به اسکار ۲۰۲۳ دارند

در فاصله ۴۱ روز مانده به معرفی نماینده سینمایی کشور به آکادمی اسکار، سینمای ایران هنوز نماینده‌ای را برای مهم‌ترین جایزه سینمایی جهان معرفی نکرده است.

۵ فیلمی که بخت بیشتری برای معرفی به اسکار ۲۰۲۳ دارند

هم‌اکنون یک هفته از مهلت معرفی هیات انتخاب به آکادمی اسکار گذشته و با توجه به اینکه انتخابات هیات مدیره خانه سینما هنوز برگزار نشده است، بنیاد سینمایی فارابی، لیستی را به آکادمی اعلام کرده که این فهرست و اعضای آن هنوز به دلیل عدم‌اعلام نظر آکادمی، رسانه‌ای نشده است.

اگرچه این هیات، ۴۲ روز تا معرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار وقت دارد اما با توجه به لزوم برنامه‌ریزی برای یک اکران منظم بین‌المللی و حضور موفق در فصل جوایز، ضرورت دارد که این انتخاب، حداکثر در هفته ابتدایی شهریور صورت بگیرد تا نماینده سینمای ایران بتواند با یک برنامه‌ریزی مدون و احتمالا قرارداد با یکی از پخش‌کنندگان معتبر، نهایت خبرسازی را در فصل جوایز به انجام برساند و با پشتوانه‌ای خوب، راهی اسکار ۲۰۲۳ شود.

البته که برای امسال، نامزدهای چندانی برای هیات انتخاب وجود ندارد. عمده این انتخاب‌ها نیز آثاری هستند که در جشنواره‌های کن و ونیز حضور داشته و همین خود می‌تواند برگ برنده مناسبی برای افتخارآفرینی این آثار در فصل جوایز و علی‌الخصوص جایزه اسکار باشد. البته که برای برخی از این فیلم‌ها، بندهایی وجود دارد که مدیریت سینما و البته صاحبان آثار باید نسبت به رفع و رجوع مشکل آنها اقدام کنند.

۵ فیلمی که بخت بیشتری برای معرفی به اسکار ۲۰۲۳ دارند

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی یکی از گزینه‌هایی است که نامش به عنوان نماینده نهایی سینمای ایران اعلام شده و اتفاقا از بخت بالایی برای حضور در این رقابت برخوردار است.

نگاه غالب در پروسه انتخاب نماینده به آکادمی اسکار این است که آن اثر، دربردارنده اعتقاد و باور قلبی و سرزمینی کشورمان باشد که با این تحلیل، موقعیت مهدی، پراقبال‌ترین فیلم این فهرست است که اگرچه نمایش جهانی و حضور در فستیوال‌های بین‌المللی را در کارنامه ندارد اما می‌توان به شرط معرفی زودهنگام، زمینه‌های حضور جهانی فیلم را در سینماها و جند جشنواره جهانی فراهم آورد.

۵ فیلمی که بخت بیشتری برای معرفی به اسکار ۲۰۲۳ دارند

برادران لیلا

سومین ساخته سعید روستایی، یکی از گزینه‌ها برای معرفی به آکادمی است. فیلمی که در بخش رقابتی جشنواره کن ۲۰۲۲ حضور داشت و توانست جایزه فیپرشی این رویداد را نیز از آن خود کند. برادران لیلا در جشنواره‌های مونیخ و ملبورن نیز حضور دارد. اکران فرانسه این فیلم نیز از چهارشنبه، دوم شهریور آغاز می‌شود که این پارامتر نیز امتیازی برای این فیلم به حساب می‌‎آید.

فیلم ۱۶۵ دقیقه روستایی، به لحاظ زمانی و سوژه محتوایی نیز پیرو علاقمندی اعضای آکادمی است اما همان‌گونه که مخاطبان سینما می‌دانند، چالش‌هایی جدی میان روستایی و مدیریت سینما برقرار است که خود به تنهایی می‌تواند این فیلم را از گردونه رقابت کنار بگذارد.

مدیریت سینمایی از یک سو مصر به اعمال موارد تعیین‌شده برای این فیلم است و روستایی هم هم‌چنان بر ساز عدم‌رعایت این موارد می‌نوازد. در چنین شرایطی که اصطکاک عمیقی میان این دو قطب ایجاد شده است، خسران اصلی به سینمای ایران بازمی‌گردد که نمی‌تواند چنین نماینده را به آکادمی معرفی کند. بنابراین اگر طولانی شدن پروسه معرفی نماینده به چانه‌زنی برای رفع مشکل برادران لیلا مربوط باشد، می‌توان آن را عقلانی و منطقی دانست چرا که این فیلم، آن مسیر ابتدایی معرفی فیلم به جامعه سینمایی جهان را پیموده و در این زمینه، چند قدم جلوتر از سایر گزینه‌های احتمالی سینمای ایران قرار دارد.

۵ فیلمی که بخت بیشتری برای معرفی به اسکار ۲۰۲۳ دارند

شب، داخلی، دیوار

وحید جلیلی که یک بار در سال ۲۰۱۹، با بدون تاریخ، بدون امضاء، سابقه حضور در رقابت‌ اسکار را دارد، اکنون و با سومین ساخته‌اش، یکی از بخت‌های سینمای ایران برای معرفی به آکادمی محسوب می‌شود.

این بخت زمانی پررنگ‌تر می‌شود که شب، داخلی، دیوار، از ۱۶ شهریور در بخش رقابتی ونیز ۲۰۲۲ به نمایش درمی‌آید و پس از آن، بلافاصله راهی جشنواره تورنتو خواهد بود. همچنین پخش‌کننده جهانی فیلم نیز مشخص شده و فیلم قرار است با یک برنامه‌ریزی خوب، اکران عمومی خود را در چند کشور آغاز کند.

این فیلم نیز هم‌اکنون دچار چالش است و طبق گفته مدیرکل دفتر نظارت، کمی دیر برای پروانه نمایش اقدام کرده و هنوز نسخه نهایی خود را برای بازبینی ارائه نکرده است. مشکلی که قطعا می‌تواند با رایزنی حل شده و چون از فاکتورهای لازم برای موفقیت در اسکار ۲۰۲۳ برخوردار است.

۵ فیلمی که بخت بیشتری برای معرفی به اسکار ۲۰۲۳ دارند

جنگ جهانی سوم

فیلم هومن سیدی تنها از این حیث در این فهرست قرار گرفته که در بخش افق‌ها جشنواره ونیز ۲۰۲۲ حضور دارد. البته که فیلم با توجه به هماهنگی با مدیریت سینما، بدون هیچ مشکلی در این جشنواره حضور دارد و احتمالا خود را برای حضور قدرتمند در فصل جوایز آماده می‌کند.

عنوان فیلم هم می‌تواند برای اعضای آکادمی وسوسه‌انگیز باشد و چون به لحاظ عدم‌چالش با مدیریت سینما، جلوتر از دو گزینه قبلی قرار دارد.

۵ فیلمی که بخت بیشتری برای معرفی به اسکار ۲۰۲۳ دارند

بی‌رویا

نخستین ساخته آرین وزیردفتری در جشنواره فجر با واکنش‌های مثبتی مواجه شد و حالا به‌واسطه حضور در بخش افق‌ها جشنواره ونیز می‌تواند گزینه خوبی برای معرفی به آکادمی باشد علی‌الخصوص اینکه فیلم یک پخش‌کننده معتبر اروپایی نیز دارد و سوژه آن نیز به لحاظ واگویه‌های روانشناختی، سوژه مورد علاقه اعضای آکادمی است.

بی‌رویا هیچ مشکلی برای حضور در جشنواره‌های خارجی ندارد و همین امتیاز می‌تواند اثر را جلوتر از رقبای سرسخت خود در راه معرفی به آکادمی اسکار ۲۰۲۳ قرار دهد.

البته که به این فهرست می‌توان گزینه‌هایی چون هناس و روز صفر را نیز اضافه کرد که البته از شانس به‌مراتب کمتری به نسبت ۵ گزینه فوق برخوردار هستند.

تنها امیدواری دلسوزان سینما در مسیر انتخاب نماینده این است که گزینه نهایی سینمای ایران برای اسکار ۲۰۲۳، قربانی انتخاب‌های سلیقه‌ای و جناحی نشود تا به‌مانند سالی که یک مستند به این رقابت‌ها راه یافت، شکست سینمای ایران در اسکار، از پیش معلوم‌شده نباشد.

۵ فیلمی که بخت بیشتری برای معرفی به اسکار ۲۰۲۳ دارند

 
 
منبع: ایرنا
کد مطلب: ۳۶۲۰۷۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت