حبشی: بیش از 60 درصد فیلمنامه‌های متقاضی در دولت سیزدهم مجوز گرفتند

مدیر کل دفتر نظارت بر تولید فیلم سازمان سینمایی گفت: در ده ماهه اخیر ۵۲ فیلمنامه سینمایی از سوی شوراهای صدور پروانه ساخت تصویب شده و۷ مورد هم در دست بررسی مجدد قرار گرفته است. در حوزه فیلم‌های غیرسینمایی هم، ۵۰ اثر تصویب شده و ۱۴ مورد هم مجددا بررسی شده است.

حبشی: بیش از 60 درصد فیلمنامه‌های متقاضی در دولت سیزدهم مجوز گرفتند

بهمن حبشی مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم سازمان سینمایی با اعلام مطلب فوق با ارائه گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در یکسال گذشته در این حوزه گفت: در سالی که گذشت اتفاقات مهمی در این اداره کل رقم خورده است، ازجمله بازنگری و روزآمدسازی آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و تدوین اصول و ضوابطی که به استانداردسازی و اعتلای سینمای کشور کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در دوره جدید سعی کردیم به لحاظ محتوا و ساختار تا حدی به استانداردها نزدیکتر شویم. در واقع مراقبت‌های بیشتری از مرحله آغازین ساخت شروع می‌شود که این امر در جهت صیانت از مصالح ملی و روح جامعه و فرهنگ عمومی است. واقعیت این است وقتی کار خوبی تولید می‌شود همه لذت می‌برند و برعکس وقتی کار بدی تولید می‌شود همه آزرده خاطر می‌شوند. 

حبشی با توضیح اینکه در این اداره کل تلاش می‌شود خطاها و اشکالات احتمالی فیلمنامه‌ها از همان ابتدا با همفکری اصلاح شوند تا اثر ساخته شده در مراحل بعد با مشکل مواجه نشود، گفت: همواره با مواردی روبرو بوده‌ایم که تهیه‌کنندگان فیلمشان را می‌سازند و بعد در زمان اکران و پخش به مشکل برمی‌خورند. ما تلاش کردیم این مشکل را از همان آغاز ساخت فیلم برطرف کنیم تا فیلمساز با مشکلات بعدی مواجه نشود. در واقع قبل از ارائه فیلمنامه در سامانه، تعامل و گفتگویی با نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده صورت می‌پذیرد با این شیوه برخی از ناهنجاری‌هایی که احیانا در فیلمنامه وجود دارد اصلاح خواهد شد.

مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم درباره فیلمنامه نویسانی که آثارشان پذیرفته نمی‌شود نیز گفت: در صورت تمایل متقاضی با نویسنده و تهیه کننده در خصوص معایب و نواقص کار صحبت می‌کنیم و اگر اثری جای بازنویسی داشته باشد پس از بازنویسی توسط نویسنده، مجدد در شورا مطرح خواهد شد. دوستان نویسنده ما باید بدانند در اتاق‌های در بسته درمورد فیلمنامه‌ها تصمیم گرفته نمی‌شود. ما در یک صورتجلسه کلی، جزئیات را می‌نویسیم که حاصل گفتگوهای اعضای شورا است، در حقیقت شورا فیلمنامه‌ای را بی‌دلیل رد یا تایید نمی‌کند بلکه در مورد تمام نقاط ضعف و قوت آن بحث می‌شود.

وی درباره کیفیت فیلم‌های جشنواره فیلم فجر امسال نیز گفت: ساحت فیلمنامه خیلی با اجرا متفاوت است، بسیار اتفاق افتاده فیلمنامه‌ای بسیار درخشان یا فیلمنامه‌ای متوسط، در اجرا ضعیف بوده است. ولی چیزی که می‌توان پیگیری کرد این که تنوع موضوعی و مضمونی و سوژه‌هایی که قبلا کمتر به آن توجه شده را در این جشنواره بسیار خواهیم دید.

حبشی با اشاره به اینکه فیلم خوب براساس یک فیلمنامه منسجم و اصولی ساخته می‌شود درباره تاثیر کار همکارانش بر حوزه سینما نیز گفت: ما در این حوزه سعی کردیم به حیات طبیعی سینما کمک نماییم تا خودش را بازسازی و حمایت کند، مخاطب محصولات بازار را ببیند و اثری که مناسب و ارزشمند است را انتخاب نماید، تقریبا در همه‌ی گونه‌های سینمایی مجوز داده شده است. این خواسته مخاطب است که ما در گونه‌های مختلف تنوع داشته باشیم. یعنی نگاهمان هم به گیشه باشد و هم به نیازهای مخاطبانمان. ضمن اینکه اعضای شوراهای ما افراد فرهیخته، سینما پژوه و متخصصین حوزه‌های مختلف سینما هستند و نسبت به موضوعات سینما اشراف کامل دارند.

وی با اشاره به استقبال مخاطبان از سینمای کمدی در چند سال گذشته به حمایت این اداره کل از فیلمنامه هایی که طنز فاخر دارند تاکید و خاطر نشان کرد: آنچه که به ما مربوط است تلاش بر این است که از طریق تعامل و گفتگو با سازندگان، با هم‌فکری هم، قدری سطح کمدی‌ها را ارتقا دهیم. طنز با هزل و هجو فرق می‌کند. طنز نقد هوشمندانه و رندانه رذائل اخلاقی است جهت حفاظت از فضائل اخلاقی. وقتی آدم خسیسی را نقد می‌کنیم و به او می‌خندیم مستقیم به یک رذیله می‌خندیم و غیر مستقیم به مخاطب می‌گوییم، سخاوت خوب است. طنز واقعی این است. یعنی شما می‌توانید بخندانید و در عین حال به کرامت و حریت انسان هم فکر کنید. انسان شی‌واره نیست خلیفه الله و دارای فضیلت نطق و اندیشه است اینکه انسان را تنزل بدهیم تنها در حد اشباع غرائز خیلی فاجعه است.البته ما داریم تلاش می‌کنیم که آثارکمدی اصیلی که مردم هم دوست دارند را دوباره احیا کنیم.

منبع: فارس
کد مطلب: ۳۶۲۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت