مدیر فیلمخانه ملی ایران مطرح کرد‌

توجه دلگرم‌کننده دولت به ساختمان فیلمخانه

فیلمخانه ملی مسئول حفاظت و نگهداری از گنجینه‌ای است که ارزشی همپای تاریخ سینمای ایران دارد و نگهداری از این گنجینه به‌منظور تحقیق و پژوهش در ابعاد مختلف سینمای ایران امری ضروری است.

توجه دلگرم‌کننده دولت به ساختمان فیلمخانه

با این حال، فیلمخانه ملی ایران در قیاس با مراکزی که مسئولیتی مشابه آن در کشورهای صاحب سینما دارند، آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. ساختمان فیلمخانه ملی سال‌هاست که منتظر تخصیص بودجه‌ای کافی برای تکمیل شدن است.

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در نخستین روز کاری‌اش به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فیلمخانه ملی بازدید کرد و این امید را به‌وجود آورد که وضعیت این مرکز بالاخره تغییر کند.

حالا لادن طاهری، مدیر فیلمخانه ملی ایران، از افزایش اعتبار ساخت فیلمخانه ملی ایران خبر داده است. وی در توضیح اهمیت و نقش این فیلمخانه برای حفظ و ثبت آثار تصویری کشور در دوره‌های مختلف گفت: فعالیت و تلاش برای شناسایی، گردآوری، حفظ و عرضه انواع آثار و اسناد کاغذی و تصویری و شنیداری کشور (فیلم، عکس، پوستر) که بخش عمده‌ای از میراث فرهنگی هر سرزمین و هر قومی است، ذاتا کوششی در جهت تداوم، توسعه و اعتلای فرهنگ آن سرزمین و مردمانش است.

زیرا فیلم‌ها در زمره گنجینه اصلی هویت و فرهنگ مردمان به شمار آمده و به یمن دوگانگی‌شان در تصویر و صدا، منابع اطلاعاتی کم نظیری برای انتقال این میراث گرانبها محسوب می‌شوند. بر این اساس میزان امکانات و توان فیلمخانه‌ها، بخش پر اهمیت جریان حفظ و نگهداری این گنجینه‌های ارزشمند تلقی می‌شود.

وی با اشاره به کم‌توجهی‌ها به نیازهای فیلمخانه ملی در دولت‌های قبل، افزود: فرایند دشوار و پیچیده حفظ، نگهداری و عرضه مواد تصویری - شنیداری و همچنین اهمیت توسعه و گسترش این آرشیو ملی بود که از سال‌ها پیش طراحی و ساخت بنای جدید و مجهزی برای فیلمخانه ملی ایران را به امری ضروری تبدیل کرد.

بنایی که عملیات طراحی و ساخت‌وساز آن از سال ۱۳۷۱ آغاز شده ولی به دلایل متعدد و یا شاید کم توجهی برخی به حفظ میراث گذشتگان یا کم اهمیت شمردن فیلم به‌عنوان میراث و سند تاریخی و البته تنگناهای اقتصادی و عدم‌تخصیص بودجه کافی، آنچنان به کندی پیش رفت که هیچ‌کدام از دولت‌های پیشین موفق به تکمیل، تجهیز و افتتاح آن نشدند.

طاهری با اشاره به بازدید سرزده محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در نخستین روز کاری خود، این موضوع را عامل شگفتی و امیدواری دانست و گفت: وعده‌ها و دستورات آقای وزیر و رئیس سازمان نسبت به تکمیل و توسعه این بنای ملی و همچنین تأمین تجهیزات مورد نیاز فیلمخانه که نوید توجه بیشتر دولت به اهمیت محافظت و نگهداری اسناد و آثار ملی را می‌داد، اگرچه بسیار دلگرم‌کننده بود، اما محدودیت‌های مالی همچنان نگرانی‌ها را تداوم می‌بخشید.

وی با ابراز رضایت از مجموعه اقدامات انجام شده در فیلمخانه ملی در دولت سیزدهم اظهار کرد: با وجود این، تمامی اهالی سینما، پژوهشگران اسناد ملی کشور و علاقه‌مندان سینمای ایران، امروز  و پس از گذشت نزدیک به یک سال از این دیدار، حتما بسیار شادمان و امیدوارتر از پیش خواهند بود، اگر بدانند نه فقط اعتباری که جهت تکمیل عملیات ساخت‌وساز وعده داده شده بود به فیلمخانه اختصاص یافته، بلکه افزایش نیز داشته است تا هم‌اکنون و با سرعتی بیشتر عملیات ساخت‌وساز و تکمیل بنا تداوم داشته باشد.  

مدیر فیلمخانه ملی ایران عنوان کرد: گذشت زمان ثابت کرده که نجات فیلم‌ها جز با عزم و همراهی ملی امکان پذیر نیست و هیچ فیلمخانه‌ای در جهان قادر نیست بدون همکاری همه جانبه دولت‌ها، سینماگران، بخش‌های خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد و البته همراهی علاقه‌مندان، ماموریت‌های خود را با موفقیت ادامه دهد. قطعا دوام و استمرار در این همراهی و همکاری اتفاق فرخنده‌ای خواهد بود.

 
منبع: همشهری
کد مطلب: ۳۶۲۱۹۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت