خاطره رضا کیانیان از تحصیل فرزندش در خارج از کشور

دنیای اقتصاد : رضا کیانیان، بازیگر مطرح، یکی از مدعوین همایش «فقر و نابرابری آموزشی» بود؛ همایشی که بخشی از آن روز گذشته در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. او که علاوه بر مباحث هنری، دغدغه مسائل اجتماعی و فرهنگی هم دارد، با انتقاد از کمرنگ شدن علوم انسانی در سیستم آموزشی کشورمان تاکید کرد که پرسشگری کار سختی است ولی راه پیشرفت در همین است.

خاطره رضا کیانیان از تحصیل فرزندش در خارج از کشور

او در این همایش با بیان اینکه عدالت و برابری بسیار خوب است، توضیح داد: هیچ‌گاه دقت نمی‌کنیم که عدالت چگونه باید اجرا شود و چرا عدالت برپا نمی‌شود؟ درحالی‌که این همه سال است که همه از خوبی عدالت حرف می‌زنند و حاضرند ساعت‌ها درباره آن صحبت کنند، اما چرا هر روز بدتر می‌شویم. این نکته‌ای است که فراموش می‌کنیم.

او که سال‌ها پیش پسرش را برای ادامه‌تحصیل به خارج از کشور فرستاده بود، به تشریح تجربه شخصی خودش پرداخت و نظام آموزشی داخل را با آنچه در خارج از کشور جریان دارد، مقایسه کرد. کیانیان گفت: پسرم را سال آخر دبیرستان به خارج از کشور فرستادم که درس بخواند، خیلی‌ها نمی‌توانستند برای فرزندانشان این کار را انجام دهند، اما من این کار را کردم و خوشحالم. دغدغه مالی هم وجود داشت اما فرستادم و مابقی‌اش هم جور شد.
 
او ادامه داد: اولین چیزی که پسرم به من گفت این بود که «اینجا که نشسته‌ام، هر بچه‌ای هر مزخرفی که از معلمش می‌پرسد، معلم می‌گوید به‌به چه سوال خوبی! اینجا هیچ بچه‌ای از اینکه سوال کند، خجالت نمی‌کشد؛ حتی اگر سوال مزخرفی بپرسد.» این چیزی است که ما در کشورمان کم داریم؛ اینکه سؤال کنیم. کیانیان در ادامه خطاب به حاضران که مسوولان پیشین آموزش‌و‌پرورش بودند، به طرح این پرسش پرداخت: یک سوال این است که شمای نوعی که در مقام وزارت بودی، چرا با وجود تمام افکار زیبایی که داری، نتوانستی به اهداف خود برسی؟ قاعدتا می‌گویند در این نظام آموزشی نمی‌شود. خب پرسش بعدی این است که چرا نمی‌شود؟ چون بلد نیستیم و اصلا اجازه نداریم سوال کنیم. او با بیان اینکه من تئاتری هستم و مبنای‌ تئاتر گفت‌وگو و دیالوگ است و مونولوگ نیست، افزود: اما الان در تمام سطوح متاسفانه مونولوگ (تک‌گویی) جریان دارد. درحالی‌که هر زمان در کشوری گفت‌وگو شکل بگیرد، رشد می‌کنیم .
منبع: دنیای اقتصاد
کد مطلب: ۳۶۲۲۲۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت