خاکستر این بازیگر توسط ناسا به فضا پرتاب می‌شود/ بازیگری که در مشهورترین سریال فضایی الهام‌ بخش شد

خاکستر نیچل نیکولز، بازیگر سریال پیشتازان فضا که اخیرا در سن ۸۹ سالگی درگذشت، در ماموریت ناسا به فضا پرتاب می‌شود.

خاکستر این بازیگر توسط ناسا به فضا پرتاب می‌شود/ بازیگری که در مشهورترین سریال فضایی الهام‌ بخش شد

سلستیس، یکی از شرکت‌های خصوصی پروازهای فضایی که با ناسا همکاری می‌کند، خاکستر او را روی موشکی که بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون کیلومتر در فضا فراتر از فاصله بین زمین و ماه و تلسکوپ جیمز وب سفر می‌کند به فضا می‌فرستد. نیکولز جزو اولین بازیگران زن سیاه پوستی بود که پس از تصویب قانون حقوق مدنی در سال ۱۹۶۴ نقش کلیدی را در سریال تلویزیونی موفق بازی می‌کرد.

بازی نیکولز در نقش ستوان اوهارا، افسر ارتباطات در کشتی فضاپیمای یو.اس.اس انترپرایز نه‌تنها حرکتی پیش‌گام در اوج جنبش حقوق مدنی آمریکا بود بلکه الهام‌بخش زنان رنگین‌پوستی شد که رویای پیوستن به ناسا را در سر می‌پروراندند. موشک یونایتد لانچ الایِنس والکن قرار است بیش از ۲۰۰ کپسول حاوی خاکستر، نمونه دی‌ان‌ای و پیام‌های درود را در اواخر سال جاری از کیپ کارناوال ایالت فلوریدا به اعماق فضا حمل کند. 

پسر خانم نیکولز، «کایل جانسون» دی‌ان‌ای خود را به همراه خاکستر مادرش به سفر فضایی می‌فرستند. او در بیانیه‌ای در این باره گفت: «تنها تاسف من این است که نمی‌توانم ادای احترام نهایی ابدی خود را در مراسم پرتاب در کنار مادرم به اشتراک بگذارم.»

شرکت سلستیس اعلام کرد که موشک پس از پرتاب، فرودگری به ماه می‌فرستد. پس از آن با محموله یادبود وارد مدار پایدار دور خورشید می‌شود و در مرحله پایانی سوخت سوزی، پرواز تبدیل به ایستگاه انترپرایز می‌شود که به افتخار سریال «پیشتازان فضا» نام‌گذاری شده است.

عکس | خاکستر این بازیگر توسط ناسا به فضا پرتاب می‌شود | بازیگری که در مشهورترین سریال فضایی الهام‌بخش شد
نیچل نیکولز بازیگر پیشتازان فضا

علاوه بر نیکولز، خاکستر برخی از شخصیت‌های «پیشتازان فضا» و طرف‌دارانش نیز در این پرواز به فضا فرستاده می‌شوند. در این بین اشخاصی چون «جین رادنبری» خالق این سریال، همسرش «ماژل برت رادنبری» که نقش پرستار «چپل» را در سریال اصلی بر عهده داشت، «جیمز دوهان»، بازیگر نقش مهندس مونتگومری اسکات و «داگلاس ترابل»، مسئول جلوه‌های ویژه فیلم «پیشتازان فضا» هستند.

خاکستر جین رادنبری تا به حال چندین بار از جمله اولین پرواز حمل خاکستر فضایی سلستیس در سال ۱۹۹۷ به فضا فرستاده شده است. در پرواز سال ۱۹۹۷، خاکستر تیموتی لیری، مدافع ال‌اس‌دی نیز به فضا فرستاده شد. برای پرواز سال جاری، شرکت سلستیس نسخه دیجیتالی از یادبودهای مردم از خانم نیکولز را نیز می‌گنجاند.

پس از بازی در سریال «پیشتازان فضا» از سال ۱۹۶۶ تا سال ۱۹۶۹، نیکولز همکاری طولانی مدتی را با ناسا آغاز کرد. از سال ۱۹۷۷، او به ارتقای وجهه آژانس فضایی و استخدام افرادی از پیشینه‌های ضعیف کمک کرد. ناسا با کمک او، هزاران زن و افرادی از اقلیت‌های جامعه را به کار در آژانس فضایی تشویق کرد. در این بین، اولین زن فضانورد، «سالی راید» و «چارلز بولدن» مدیر ناسا از سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ نیز حضور داشتند.

«می جمیسون» اولین زن رنگین‌پوستی که در سال ۱۹۹۲ به فضا رفت اغلب، بازی نیکولز در «پیشتازان فضا» را منبع علاقه خود به کیهان معرفی می‌کرد. پس از مرگ نیکولز، مدیر ناسا، «بیل نلسون» در بیانیه‌ای گفت: «حمایت او از تلویزیون فراتر بود و موجب تحول ناسا شد. ماموریت نیکولز ماموریت ناسا است. امروزه، در حالی که ما در تلاش برای فرستادن اولین زن و اولین انسان رنگین‌پوست به ماه به وسیله فضاپیمای آرتمیس هستیم، میراث نیچل نیکولز هدایتگر راه ناسا است.»

منبع: همشهری
کد مطلب: ۳۶۲۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت