«وودی آلن» با سینما خداحافظی کرد!

وودی آلن بازنشستگی خود را از فیلمسازی اعلام کرد.

«وودی آلن» با سینما خداحافظی کرد!

زمانی که وودی آلن برای کار بر روی پنجاهمین فیلم خود در اروپا بود، به روزنامه اسپانیایی لا ونگاردیا گفت که قصد دارد از فیلمسازی کناره‌گیری کند و زمان بیشتری را به نویسندگی اختصاص دهد. 

فیلمی که اکنون قرار است آخرین فیلم او باشد داستانش در پاریس می‌گذرد و تا چند هفته دیگر به طور کامل به زبان فرانسوی فیلمبرداری می‌شود.

آلن فیلم آینده‌اش را شبیه «امتیاز نهایی» توصیف کرد که «هیجان‌انگیز، دراماتیک و همچنین بسیار شوم» خواهد بود. آلن اخیراً پنجمین مجموعه از آثار طنز خود را به نام «جاذبه صفر» نوشته است که در ۲۷ سپتامبر توسط آلیانزا در اسپانیا، آرکاد و سایمون و شوستر در آمریکا منتشر خواهد شد.

وودی آلن زادهٔ آلن زاده۳۰ نوامبر ۱۹۳۵ کارگردان فیلم، نویسنده و بازیگر آمریکایی است. او در طول شش دهه دوران حرفه‌ای خود چندین فیلم دریافت‌کنندهٔ جایزهٔ اسکار ساخته‌ است. آلن فعالیت حرفه‌ای خود را در دههٔ ۱۹۵۰ با نوشتن برای آثار تلویزیون آغاز کرد و در کنار مل بروکس، کارل راینر، لری گلبرت و نیل سایمون کار کرد. او همچنین چندین کتاب شامل داستان‌های کوتاه و نمایش‌های طنز برای نیویورکر به چاپ رسانده‌ است. او اوایل دههٔ ۱۹۶۰ در کنار گرینیچ ویلج، لنی بروس، الین می، مایک نیکولز و جون ریورز در گرینیچ ویلج نمایش‌های استندآپ کمدی اجرا کرد.

آلن در زمینه موسیقی هم در سطح حرفه‌ای فعالیت دارد. او از اواسط تا اواخر دههٔ ۱۹۶۰ سه آلبوم منتشر کرد که برای یکی از آن‌ها نامزد دریافت جایزهٔ گرمی شد.

در سال ۲۰۰۴، کمدی سنترال نام آلن را در فهرست ۱۰۰ استندآپ کمدین بزرگ جهان رتبه‌بندی کرد و یک نظرسنجی در بریتانیا، آلن را سومین کمدین بزرگ معرفی کرد.

آلن در اواسط دههٔ ۱۹۶۰ مشغول نوشتن و کارگردانی فیلم‌ها شد و به‌طور تخصصی به کار بر روی کمدی بزن‌بکوب(اسلب استیک) مانند پول را بردار و فرار کن (۱۹۶۹)، موزها (۱۹۷۱)، درخواب‌ فرورفته (۱۹۷۳) و عشق و مرگ (۱۹۷۵) پرداخت. او در اواخر دههٔ ۱۹۷۰ به کار بر آثار نمایشی تحت‌ تأثیر سینمای هنری اروپا پرداخت و صحنه‌های داخلی (۱۹۷۸)، منهتن (۱۹۷۹) و خاطرات استارداست (۱۹۸۰) را منتشر کرد و فعالیتش تا به امروز بر ساخت کمدی و درام تناوب دارد. آلن اغلب به‌عنوان بخشی از موج فیلم‌سازان هالیوود نو در اواسط دههٔ ۱۹۶۰ تا اواخر دههٔ ۱۹۷۰ مانند مارتین اسکورسیزی، رابرت آلتمن و سیدنی لومت شناخته می‌شود. او اغلب در فیلم‌هایش نقش‌آفرینی می‌کند و عموماً شخصیتی که در نقش استندآپ توسعه داده شده ‌است را ایفا کرده است. فیلم کمدی آنی هال (۱۹۷۷) با حضور آلن و همکار مکرر او دایان کیتن، چهار جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و بهترین بازیگر نقش اول زن را به همراه داشت.

منبع: فارس
کد مطلب: ۳۶۲۵۵۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت