در ۸۸ سالگی؛

پرستار بدجنس «دیوانه از قفس پرید» درگذشت

بازیگری که با بازی در نقش یکی از بدترین پرستارهای داستانی موفق به کسب جایزه اسکار شده بود، در ۸۸ سالگی از دنیا رفت.

پرستار بدجنس «دیوانه از قفس پرید» درگذشت

لوییز فلچر بازیگر زن برنده اسکار برای اجرای باورنکردنی‌اش در نقش پرستار راچد در فیلم «دیوانه از قفس پرید» میلوش فورمن دیروز جمعه در خانه‌اش در فرانسه از دنیا رفت. وی ۸۸ ساله بود.

 

فیلم کلاسیک «دیوانه از قفس پرید» با عنوان اصلی «پرواز برفراز آشیانه فاخته» که با اقتباس از رمان کن کیسی ساخته شده بود داستان بیماران یک مرکز روانپزشکی را تصویر می‌کرد و موفق به کسب ۵ جایزه اسکار در سال ۱۹۷۶ شد که یکی از آنها جایزه بهترین فیلم و دیگر جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی جک نیکلسون در نقش اصلی بود.

 

«پرواز بر فراز آشیانه فاخته» اولین فیلم در بیش از ۴ دهه بود که جوایز اصلی اسکار را از آن خود کرد که شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد و زن و بهترین فیلمنامه می‌شد. این فیلم علاوه بر این در ۴ بخش دیگر هم نامزد اسکار شده بود و در گیشه‌ها نیز بسیار موفق ظاهر شد.

 

در فهرست «۱۰۰ سال و ۱۰۰ قهرمان و ضدقهرمان» که از سوی مؤسسه فیلم آمریکا منتشر شده شخصیت نرس راچد با بازی فلچر پنجمین شخصیت منفی در تاریخ فیلم شناخته شده است و عنوان دومین شخصیت زن منفی سینمایی را از آن خود کرده است.

 

بازی فلچر در ایفای نقش این پرستار در مقایسه با رمان بسیار تلطیف شده است، اما با اجرای این بازیگر به شیوه‌ای نسبتاً ظریف، وی موفق شده تا این احساسات را از طریق حالات صورت به خوبی منتقل کند و از همین رو او موفق به کسب این جایزه اسکار شد.

 

برای ایفای این نقش نجلا لنزبری، آن بنکرافت، الن برستین، کالین دیهورست و جرالدین پیج دعوت شده بودند که همگی نقش راچد را رد کرده بودند زیرا از تأثیر احتمالی آن بر حرفه خود می‌ترسیدند.

 

به نظر می‌رسد این جایزه برای وی هم بیشتر آسیب‌زننده بود تا مفید زیرا در فیلم ترسناک «گل‌ها در اتاق زیر شیروانی» در سال ۱۹۸۷ نیز در نقشی منفی ظاهر شد و موجب شد تا برخی از نقدهای غیرمنصفانه منتشر شود که وی در نقش شخصیت‌های منفی به کلیشه بدل شده است.

 

این بازیگر در تلویزیون نیز ظاهر شده بود و از بازیگران «پیشتازان فضا» بود و در سال ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴ برای بازی‌های تلویزیونی‌اش ۲ بار نامزدی امی را کسب کرد.

 

لوییز فلچر اولین بار در سال ۱۹۵۸ در سینما نقش‌آفرینی کرده بود.

کد مطلب: ۳۶۲۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت