کدام کشورها اسکار را تحریم کردند

مراسم اسکار به عنوان پرآوازه‌ترین مراسم در صنعت فیلم از زمان برگزاری تا به امروز همواره مورد انتقادات متعددی بوده و از سوی نام‌های حقیقی و حقوقی تحریم شده است.

کدام کشورها اسکار را تحریم کردند

در روزهای گذشته خبر تحریم اسکار از سوی آکادمی فیلم روسیه در صدر پرحاشیه ترین اخبار فرهنگی جهان بود. بر این اساس آکادمی فیلم روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد هیات رئیسه این آکادمی تصمیم گرفته است هیچ فیلم ملی برای جوایز اسکار در سال ۲۰۲۲ نامزد نکند.

حاشیه دیگر این خبر این بود که پاول چوخری رئیس کمیته مسئول انتخاب نامزد در پی اتخاذ این تصمیم، از سمت خود استعفا کرده و در همین راستا نوشت: رئیس این آکادمی به طور یکجانبه تصمیم به نامزد نکردن فیلمی از روسیه در مراسم اسکار گرفته است.

ظاهرا این تصمیم بر این اساس گرفته شده بود که اسکار امسال با توجه به حواشی جنگ روسیه با اکراین تحت الشعاع قرار گرفته و هیچ عایدی برای مسکو نخواهد داشت.

این تصمیم درحالی گرفته شده است که روسیه تاکنون چهار جایزه اسکار را دریافت کرده است؛ جنگ و صلح (برنده اسکار ۱۹۶۸)، درسو اوزالا (برنده اسکار ۱۹۷۶)، مسکو اشک‌ها را باور ندارد (برنده اسکار ۱۹۸۰)، آفتاب سوخته (برنده اسکار ۱۹۹۴).

در حقیقت در طول تاریخ جوایز اسکار از سال ۱۹۲۹، سینماگران و بازیگران روس در مجموع ۱۷۷ بار نامزد کسب این جایزه در شاخه‌های مختلف شده‌اند و ۳۹ بار نیز مجسمه طلایی اسکار را به خانه برده‌اند. 

وقتی ایران اسکار را تحریم کرد

پیش از این نیز این مراسم در سال ۲۰۱۳ از سوی ایران و در اعتراض به ساخت و نمایش فیلم توهین‌آمیز برائت از مسلمانان - فیلم موهن به پیامبر اکرم(ص) - انجام گرفته بود.

اعتراض ایران در سال ۲۰۱۳ به جشنواره اسکار در حالی بود که در آخرین دوره برگزاری جوایز این مراسم موفق به دریافت جایزه با فیلم جدایی شده و در رقابت با یک فیلم اسرائیلی برای اولین‌بار افتخارآفرینی کرده بود.

زمانی برای تحریم اسکار وقتی در دست مردان سفیدپوست باشد

تحریم اسکار محدود به کشورها نیست و در سال های گذشته مایکل مور کارگردان برنده اسکار نیز پس از اسپایک لی مراسم اسکار ۲۰۱۶ را به سبب تبعیض نژادی در اعلام نامزدها بایکوت کرده بود.

داستان از این قرار بود که پس از این که آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار برای دومین سال پیاپی در سال ۲۰۱۶ هیچ بازیگر غیرسفیدپوستی را برای کسب جوایز شاخه‌های گوناگون نامزد معرفی نکرد، موج بایکوت مراسم اعطای جوایز این رویداد سینمایی روز به روز افزایش یافت.

مور کارگردان برنده اسکار در گفت‌وگو با «The Wrap» عنوان کرده بود که مقصر نامزدهای تماما سفیدپوست جوایز اسکار، مشکل هالیوود با تنوع نژادی و بویژه فرهنگ فیلم اقلیت‌های قومی در لس‌آنجلس است. این شکل باید از سیستم استودیوهای فیلمسازی رفع شود که همواره یک سیستم سفیدپوست و مرد محور بوده است.

مایکل مور در سال ۲۰۱۰ پس از اینکه متوجه شد تمامی ۱۵۰ عضو شاخه مستند جوایز اسکار سفیدپوست هستند از پذیرش ریاست این بخش امتناع کرد و گفت نمی‌خواهم در قرن ۲۱ نماینده گروهی تماما سفیدپوست باشم.

منبع: ایرنا
کد مطلب: ۳۶۲۷۶۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت