مروری بر مواضع متناقض سلبریتی ها

رانده شده از هر طرف مانند مهناز افشار/ چگونه سوپراستار محبوب دیروز، سلبریتی منفور امروز شد؟

مهناز افشار و سلبریتی های دیگر که توانایی سیاسی و اجتماعی ندارند، با موضع گیری‌های پرتناقض و به اصطلاح سیاستمدارانه خود بیشتر زمینه را برای مطرود و منفور شدن و انزوای خود فراهم می کنند.

رانده شده از هر طرف مانند مهناز افشار/ چگونه سوپراستار محبوب دیروز، سلبریتی منفور امروز شد؟

 پخش تصاویر مهناز افشار در تجمع مخالفان نظام در خارج از کشور و بیرون انداختنش از این تجمع باعث بحث های فراوانی شده است. بیشتر مخاطبان و کاربران فضای مجازی درباره درست یا نادرست بودن این عمل توسط افراد حاضر سخن‌ می گویند. با این حال، به نظر می رسد آنچه اهمیت بیشتری داشته و در این بحث ها مورد غفلت قرار گرفته نه درست و نادرست بودن این عمل بلکه فرآیندی است که باعث می شود این فعل به وقوع بپیوندد.

چه شد که افشار طرد شد؟

در روایات مذهبی ما آمده است که در قیامت  خود افعال و نیات به جزای ما می پردازند و آنچه‌ جهنم یا بهشت خوانده می شود اثر مستقیم و عینی افعال ماست و نه جزای قراردادی این افعال. به نظر می رسد نه در آخرت بلکه در دنیا نیز این قاعده صادق است. مهناز افشار که امروز هم توسط مخالفان و هم توسط موافقان انقلاب رانده شده و از اوج شهرت و محبوبیت به حضیض در آمده، معلول اعمال و تصمیماتش در این سال هاست.

اقدامات و تصمیمات یک هنرمند جدا از فضای سیاسی و اجتماعی کشورش نیست. یک سلبریتی برای محبوب ماندن باید فراتر از آثار هنری اش رفته و بتواند قلب مردم را به دست آورد. این هنرمند با تصمیمات سیاسی و اجتماعی اش می تواند به جایگاه اصلی خود رسیده و یا همان اندک محبوبیت خود را هم از دست بدهد. در تاریخ افراد زیادی بوده اند که توانستند از زمین هنر  به آسمان شهرت و محبوبیت مردمی رسیده و حتی تبدیل به اسطوره شوند. به طور مثال، اوا پرون یک بازیگر معمولی بود که با تصمیمات درستش توانست به بانوی اول آرژانتین و اسطوره این کشور تبدیل گردد.

اگر اوا پرون نمونه ای مناسب از هنرمند و سلبریتی است که توانست با تصمیمات درستش به مقام بالایی برسد، مهناز افشار نمونه ای اعلی از هنرمندی است که تصمیمات اجتماعی و سیاسی بسیار بدی گرفت و در مدتی کوتاه از اوج به حضیض افتاد.

افشار که در دهه ۷۰ و ۸۰ بیشتر به علت چهره و شباهتش به گوگوش، خواننده مشهور ایرانی شهرت داشت و در فیلم های عامه پسند بازی می کرد، با ورود به نیمه دوم دهه ۸۰ تغییر رویه داد و سعی کرد در فیلم هایی جدی تر بازی کرده و با گروه های هنری مهم تری ارتباط داشته باشد. او در طول چند سال توانست سطح خود را در بازیگری بالا ببرد و در آخر هم موفق شد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده و به اوج موفقیت در رشته بازیگری برسد.

افشار در انتهای دهه ۸۰ و ابتدای دهه ۹۰ در اوج محبوبیت بود اما در همین زمان، با تصمیمات شخصی و اجتماعی متناقض خود زمینه را برای کاهش محبوبیتش فراهم ساخت، به طوری که در طول کمتر از یک دهه از سوپراستار مهم سینما به یکی از طردشدگان اصلی جامعه و سینما بدل گردید.

با آغاز دهه ۹۰ و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲، هنرمندان و سلبریتی ها شروع به حمایت از حسن روحانی کردند. مهناز افشار هم با سیل هنرمندان و سلبریتی ها همراه شد و از روحانی و اصلاح طلبان حمایت کرد. در سال های نخست ریاست جمهوری روحانی، بیشتر سلبریتی ها جایگاه اجتماعی نسبتا خوبی داشتند و توانستند حتی به پست های دولتی هم برسند. با این حال، افشار نتوانست در این سال ها تصمیمات سنجیده ای بگیرد. او در سال ۱۳۹۳ با یاسین رامین، فرزند محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت محمود احمدی نژاد ازدواج کرد. ازدواج یک سلبریتی اصلاح طلب با یک آقازاده اصولگرا، پیوندی پرتناقض، جنجالی و پردردسر است. مهناز افشار با این تصمیم مسیر پرحاشیه‌ای را برای خود به وجود آورد. او در حالی از اصلاح طلبان و خواست های اجتماعی آنان حمایت می کرد که پدرشوهرش نماد بارز مخالفت با این خواست های اجتماعی بود و افشار باید دائما این تناقض را رفع یا توجیه می کرد.

با ورود به دوره دوم ریاست جمهوری روحانی و کاهش شدید محبوبیت او و سلبریتی های طرفدارش، مهناز افشار با یک مشکل دیگر روبه‌رو شد. همسر او، یاسین رامین با اتهام اختلاس و واردات شیر خشک فاسد روبه‌رو گشت. این واقعه دامن افشار را هم گرفت. او موضعی قاطع در برابر اتهامات همسرش نگرفت و همین امر باعث شد، سیل انتقادات به سمت او روانه شود.

همزمان، افشار از برخی خواست های اجتماعی مانند حجاب اختیاری دفاع می کرد و به همین دلیل، نزد جبهه اصولگرا و طرفدارانشان نیز منفور می شد.

در پایان دهه ۹۰، در حالیکه افشار از  جانب‌ مردم تحت فشار بود، اعلام کرد که از یاسین رامین طلاق گرفته است. او مدتی بعد به خارج از کشور سفر کرد و داور یک برنامه استعدادیابی شد. او در این برنامه، به صورت نصفه و نیمه کشف حجاب کرد و همین موضع به اصطلاح "نه سیخ بسوزد و نه کباب" باعث شد از هر دو جناح یعنی مخالفان و موافقان حجاب مورد انتقاد قرار بگیرد.

چندی بعد، او در پستی از همسر سابقش که بعد از چند سال پیگیری قضایی در چند موضوع از او رفع اتهام شده بود تمجید کرد.

افشار در  پست خود نوشت: "در این راه پر پیچ و خم باهم و تنها بار‌ها گریستیم و بار‌ها شکستیم، اما در همه این سال‌ها هرگز خلوت‌هایی که پناه هم بودیم را فراموش نکردیم. "

او افزود: «تو در این روزگار سخت انسان شریفی هستی که یکی از بزرگترین خصوصیت او نجابت در رفتار و کلام با همه بوده و هست ۔ تو هیچوقت من را در هیچ بالا و پایین زندگی تنها نگذاشتی و با ناملایمتی من تو ملایم بودی!»

این پست اینستاگرامی باعث شد بسیاری حتی این ظن را تقویت کنند که مهناز افشار مجددا با یاسین رامین ازدواج کرده است. به دنبال این اقدام بار دیگر انتقادات تندی متوجه افشار شد تا جایی که مقدمات انزوا او را فراهم‌ نمود.

دوری افشار از عالم بازیگری و طرد شدنش توسط موافقان و مخالفان نظام باعث فراموشی تدریجی او گردید. با آغاز اعتراضات مربوط به مهسا امینی، افشار سعی کرد در تجمعات خارجی شرکت کند تا بار دیگر جایگاه خود را پیدا کند اما طرد شدن مجددش توسط معترضان نشان داد که سوپراستار مشهور و محبوب دیروز حالا تنهاترین انسان روی زمین است.

 تالیران شدن کار هر کسی نیست

در تاریخ افراد زیادی بوده اند که توانستند به قول معروف هم از آخور و هم از توبره بخورند و کشتی خود را در تمام تلاطم ها و امواج ترسناک و مهیب سالم نگه دارند. تالیران، سیاستمدار فرانسوی یک نمونه مشخص از این افراد است. او در ملتهب ترین دوران تاریخ فرانسه یعنی انقلاب اول به سر می برد، با این حال، هم در دوره لویی شانزدهم، هم دوران جمهوری اول، هم دوران ناپلئون بناپارت و هم در دوران بازگشت بوربون ها و سلطنت‌ لویی هجدهم توانست در قدرت بماند. تالیران یک سیاستمدار چیره دست و قهار بود که می توانست خود را در شرایط بحرانی حفظ کند. تالیران بودن کار هر کسی نیست. اکثر سلبریتی ها که یک دهم توانایی سیاسی تالیران را ندارند، با موضع گیری پرتناقض و به اصطلاح سیاستمدارانه خود بیشتر زمینه را برای مطرود و منفور شدن و انزوای خود فراهم می کنند. این دقیقا حکایتی است که برای مهناز افشار رقم خورد و او را به‌ این‌ وضعیت رساند.

منبع: خبر فوری
کد مطلب: ۳۶۲۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت