کارگردان «مستطیل قرمز» مطرح کرد؛

جایزه سینمایی که به رهبر انقلاب تقدیم شد/ اکران روستا به روستا

حسن صیدخانی یکی از کارگردانان فیلم «مستطیل قرمز» ضمن اشاره به قدردانی روز گذشته رهبر انقلاب از ساخت این فیلم، از اهدای جایزه بین‌المللی خود به ایشان خبر داد.

جایزه سینمایی که به رهبر انقلاب تقدیم شد/ اکران روستا به روستا

«مستطیل قرمز» عنوان فیلمی سینمایی به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی و تهیه‌کنندگی مرحوم علیرضا سجادپور است که در آن حادثه بمباران زمین فوتبال منطقه چوار از استان ایلام در سال ۶۵ توسط جنگنده‌های عراقی روایت می‌شود و رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با دست‌اندرکاران دومین کنگره ملی شهدای ورزشکار، مستقیماً به آن اشاره و از عوامل این فیلم قدردانی کردند.

این فیلم که در سال ۹۵ مقابل دوربین رفته بود توانست مدال بلورین و لوح زرین جشنواره سینمایی میلان ایتالیا را از آن خود کند.

حسن صیدخانی یکی از کارگردانان این فیلم سینمایی که در دیدار روز گذشته با رهبر انقلاب هم حضور داشت، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این دیدار گفت: برای خود ما بسیار ارزشمند و جالب بود که حضرت آقا نگاه ویژه‌ای به فیلم «مستطیل قرمز» داشتند و اینگونه به آن اشاره کردند. ما هم در همین دیدار و با افتخار مدال بلورین و لوح زرینی که در جشنواره ایتالیا برای این فیلم دریافت کرده بودیم را خدمت مقام معظم رهبری تقدیم کردیم. شکر خدا ایشان هم این هدیه را از ما پذیرفتند و فیلم را هم مورد تفقد ویژه خود قرار دادند.

وی ادامه داد: حضرت آقا همواره به سوژه‌هایی از این دست توجه خاص داشته‌اند و تأکیدشان هم بر ادامه روند تولید اینگونه از آثار بود که ان‌شالله در آینده ساخته و بیشتر هم مورد توجه قرار بگیرد.

این کارگردان درباره شرایط نامناسب اکران عمومی فیلم «مستطیل قرمز» در اسفندماه سال ۱۴۰۰ به‌رغم تأکید قبلی رهبر انقلاب بر لزوم انعکاس حداکثری حادثه روایت شده در این فیلم، گفت: واقعیت این است که تا به امروز، در هر سالنی که مردم برای تماشای فیلم وارد شده‌اند، از آن استقبال کرده‌اند. آنچه ما از بازخوردهای مردمی شاهد هستیم اینگونه است که مشکل اصلی ما دعوت مردم تا دم در سینما بوده و هر آن کسی که به تماشای فیلم نشسته شکر خدا رضایت کامل داشته است. این بازخوردها را در شهرهای مختلف مانند مشهد و اصفهان هم حین اکران فیلم شاهد بودیم و هر جا که فیلم را همراه مردم دیده‌ایم، از آن راضی بوده‌اند. اساساً این سوژه مورد توجه قرار می‌گیرد که چگونه می‌شود چنین حادثه‌ای در کشور ما رخ داده باشد.

جایزه سینمایی که به رهبر انقلاب تقدیم شد/ اکران روستا به روستا برادران صیدخانی بعد از دریافت جایزه از جشنواره فیلم میلان

وی افزود: مقام معظم رهبری در دیداری که با دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت شهدای ایلام در چند ماه اخیر داشتند هم روی این موضوع تأکید کردند که تک‌تک مردم ایران باید با این اتفاق آشنا شوند. حضرت آقا به‌صورت مؤکد روی این موضوع تأکید دارند. ما هم به‌عنوان سازندگان این فیلم توقع ویژه‌ای برای حمایت‌های مادی نداریم، ما برای روایت این واقعه یک فیلم سینمایی ساخته‌ایم که معتقدیم باید شرایطی مهیا شود تا همه مردم ایران بتوانند به تماشای آن بنشینند. ما تا به امروز از منظر ارتباط با مردم هیچ مشکلی نداشته‌ایم اما از طرف مسئولان فرهنگی با این مشکل مواجه هستیم که حمایتی از اکران فیلم صورت نمی‌گیرد.

صیدخانی گفت: در چندماه اخیر ما خودمان سفرهایی را برای اکران فیلم برنامه‌ریزی کرده‌ایم و به مناطق کردنشین رفته‌ایم تا فیلم را در مناطقی که فاقد سینما هستند هم به نمایش بگذاریم. این کار را هم با هزینه شخصی خود انجام داده‌ایم. اسناد مربوط به بازخوردهای مثبت مخاطبان در این مناطق را هم در اختیار داریم. این حرکت را خودمان برنامه‌ریزی کرده‌ایم، بدون آنکه از جایی حمایت شده باشیم. تنها هدف‌مان هم این است که این حادثه تاریخی را برای مخاطب خود تبیین کنیم. نه فقط برای مخاطب داخلی که این موضوع باید برای مخاطب جهانی هم تبیین شود. این ظلم بزرگی است که در یک زمین فوتبال در حق ما رقم خورده است.

جایزه سینمایی که به رهبر انقلاب تقدیم شد/ اکران روستا به روستا

وی ادامه داد: حضرت آقا در دیدار دست‌اندرکاران دومین کنگره ملی شهدای ورزشکار، باردیگر بر لزوم حمایت از این فیلم تأکید کردند. آنچه تا به امروز از دست ما برمی‌آمده است را برای نمایش فیلم انجام داده‌ایم. روستا به روستا و شهر به شهر فیلم خود را می‌بریم تا مردم به تماشای آن بنشینند. هیچ مرجعی هم برای پشتیبانی پای کار ما نیامده است.

این کارگردان در ادامه گفت: حتی در مذاکره با مسئولان تلویزیون هم برای پخش این فیلم به توافق نهایی نرسیده‌ایم. هر چند خود آقای جبلی در این زمینه برای حمایت وعده‌هایی داده بودند اما تا این لحظه هنوز شاهد حمایتی از سوی سازمان صداوسیما نبوده‌ایم. همه دغدغه ما این است که این فیلم به درستی معرفی و دیده شود. اینگونه نیست که به دنبال سود مالی باشیم. ما برای این فیلم خانه خود را هم فروخته‌ایم و تنها تلاش‌مان این است که مخاطبان بیشتری این فیلم را ببینند.

صیدخانی در پایان درباره ملاقات شخصی‌ای که در حاشیه دیدار مقام معظم رهبری دست‌اندرکاران دومین کنگره ملی شهدای ورزشکار با ایشان داشتند هم گفت: بعد از پایان مراسم رسمی ایشان پذیرفتند که ما از نزدیک خدمت‌شان برسیم و دیداری داشته باشیم. در این دیدار چفیه ایشان را هم به تبرک گرفتیم که بلافاصله آن را در یک قاب شکیل قرار داده و به موزه شهدای ورزش کشور تقدیم کردیم. حضرت آقا در دیدار شخصی هم باردیگر از فیلم تمجید کرده و تأکید کردند که کارهای اینگونه را برای تبیین این دست موضوعات تاریخی ادامه دهیم. در همین راستا هم فیلم‌نامه‌ای در دست داریم که به محض نهایی شدن و دریافت پروانه ساخت، اخبار مرتبط با آن را رسانه‌ای خواهیم کرد. امیدواریم همین امسال بتوانیم این فیلم را به مرحله تولید برسانیم.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۶۳۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت