اصغرسمسارزاده:

با بعضی چیزها نباید شوخی کرد/هرکس قصد تجزیه ایران را داشته باشد شکست می‌خورد

اصغر سمسارزاده با تأکید بر اینکه مشکلاتی هست که اصلا نباید با آن‌ها شوخی کرد، در عین حال می‌گوید انتقادهایی که در قالب طنز در برنامه «صبح جمعه با شما» مطرح می‌شود از صد تا جدی هم جدی‌تر است.

با بعضی چیزها نباید شوخی کرد/هرکس قصد تجزیه ایران را داشته باشد شکست می‌خورد

اصغر سمسارزاده ـ هنرمند پیشکسوت سینما، رادیو و تلویزیون ـ این روزها علاوه بر حضور مستمر در برنامه «صبح جمعه با شما» که قدمتی چند ده ساله دارد، دو سریال در شبکه نمایش خانگی را در حال نمایش و یک سریال تلویزیونی را آماده پخش دارد.

سمسارزاده در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره موضوعاتی چون برنامه «صبح جمعه با شما»، حد و حدود شوخی با معضلات اجتماعی، سریال‌های در حال پخش و نیز حوادث اخیر کشور صحبت کرده است.

او درباره‌ی برنامه «صبح جمعه با شما» که بعد از ایام سوگواری محرم و صفر به آنتن رادیو ایران بازگشته است، می‌گوید: در طول این ۴۲ سالی که من «صبح جمعه با شما» را کار می‌کنم تغییرات بوده ولی به اصل قضایا هیچ صدمه‌ای نخورده است. آیتم‌ها چون به‌روز است، ممکن است به‌خاطر تصمیمات دولت‌ها یا تلویزیون که در سطح کلان گرفته می‌شود، تغییرات کوچکی داشته باشد، اما «صبح جمعه با شما» تاثیرپذیر نیست، «صبح جمعه» برای مردم است.

با کسی حرف جدی نداریم!

سمسارزاده تأکید می‌کند: انتقادهایی که باید در برنامه مطرح کنیم را هنوز داریم مطرح می‌کنیم. ما حرف‌هایمان را با طنز می‌گوییم که از صد تا جدی هم جدی‌تر است. ما با کسی حرف جدی نداریم! این رویه ادامه خواهد داشت. آقای محمدزاده، مدیر رادیو ایران، تا الان پشت «صبح جمعه با شما» را خالی نکرده است و این برنامه به همان روال خودش ادامه دارد. ما آنچه را مردم دوست دارند ادامه خواهیم داد؛ در غیر این صورت دیگر «صبح جمعه» به درد نمی‌خورد. یکی از مزایای برنامه این است که مردم ایران مخاطبش هستند. کُرد، لر و ترک و بلوچ ندارد، تمامی مردم ایران مخاطب «صبح جمعه با شما» هستند. خوشحالم که در طول این ۴۲ سال با تمام ناملایماتی که داشتیم توانستم در این برنامه بمانم.

با بعضی چیزها نباید شوخی کرد/هرکس قصد تجزیه ایران را داشته باشد شکست می‌خورد

دستمزدمان را بگویم حیرت می‌کنید

این هنرمند پیشکسوت سپس به انتقاد از وضعیت دستمزد هنرمندان رادیو و عوامل برنامه «صبح جمعه» می‌پردازد و می‌گوید: اگر دستمزد بچه‌ها را بگویم حیرت می‌کنید. نمی‌دانم چرا به فکر این برنامه نیستند. «صبح جمعه» بهترین برنامه رادیو ایران است و شاید بهترین برنامه رادیویی در کشور باشد. باید به این برنامه برسند تا چند تا آدمی هم که باقی ماندند، نروند. تا کی به برنامه‌ای که حدود ۳۰ میلیون شنونده دارد، نگاه سطحی می‌شود؟ نگذارید این ۳۰ میلیون به دو میلیون و بعد هم به ۵۰۰ هزار نفر برسد. مثل اتفاقی که برای شبکه سه سیما افتاد. شبکه سه سیما پررونق‌ترین شبکه ایران بود اما مدام دست کاری‌اش کردند، فلان برنامه را قطع کردند، آن یکی را رد کردند و نظرهای شخصی را گنجاندند، این‌ها باعث شده که الان سریال‌هایش را دو هزار نفر هم نمی‌بینند. نگذارید «صبح جمعه» هم همین‌طور بشود. به عنوان کسی که ۴۲ سال است دارم در این برنامه اجرا می‌کنم خواهش می‌کنم مراقب این برنامه باشند. نمی‌خواهم به خاطر دستمزد کم بر مردم منت بگذارم، حتی اگر همین پول را هم نمی‌دادند ما برنامه را ادامه می‌دادیم ولی مقداری به برنامه برسند تا برنامه سطح خودش را حفظ کند.

شوخی کردن با معضلات کلان اجتماعی کار درستی نیست

این هنرمند طنز در پاسخ به این سوال که «آیا پرداختن به مسائل و معضلات به زبان طنز از اهمیت آن‌ها می‌کاهد؟» توضیح  می‌دهد: مشکلاتی هست که اصلا نباید با آن‌ها شوخی کرد. این نظر شخصی من است. مشکلاتی است که درون مملکتی است و مربوط می‌شود به لایحه، بودجه، آثار تاریخی و ... که با این‌ها می‌توان شوخی کرد ولی شوخی کردن با معضلات کلان اجتماعی کار درستی نیست و نباید این‌کار را انجام داد.

با بعضی چیزها نباید شوخی کرد/هرکس قصد تجزیه ایران را داشته باشد شکست می‌خورد

چرا تلویزیون سریالمان را پخش نمی‌کند؟

سمسارزاده که در سریال‌های نمایش خانگی «آنتن» و «شبکه مخفی زنان» بازی دارد، درباره نقشش در این مجموعه‌ها، یادآور می‌شود: سریال «شبکه مخفی زنان» با کارگردانی افشین هاشمی، سریال فوق‌العاده زیبایی است. نقش من در این سریال، طنز است. «شبکه مخفی زنان» مربوط می‌شود به سال ۱۳۲۴ و درباره مردان بی‌اخلاقی است که ده‌ها زن می‌گیرند و کوچه‌ها را به نام زن‌هایشان می‌کنند. داستان زیبایی است خیلی برایش هزینه شده و هنرپیشه‌های مطرحی مثل لیلا حاتمی، شبنم مقدمی، شقایق دهقان، باران کوثری، سیامک انصاری، حمید فرخ نژاد، مهدی هاشمی و بسیاری دیگر در آن ایفای نقش کرده‌اند و من هم در کنارشان نقشی بازی کرده‌ام. سریال «آنتن» هم طنز است. خودم هنوز فرصت نکردم این کارها را ببینم ولی می‌گویند سریال «آنتن» هم سریال خوبی از آب درآمده است.

یک سریال هفت قسمتی کمدی هم برای شبکه سه سیما دارم. نمی‌دانم چرا پخشش نمی‌کنند که مردم کمی شاد شوند. سریال «کوچه پشتی» یک طنز خانوادگی است. سریال قشنگی است و با شوخی‌هایش به کسی هم برنمی‌خورد و برای الان خیلی خوب است. فیلم‌های سینمایی هم دارم. یک فیلم تلویزیونی هم همراه با آقای لولایی دارم به نام «هفت رنگ».

هر کس قصد تجزیه ایران را داشته باشد شکست می‌خورد

سمسارزاده در پایان درباره ناآرامی‌های اخیر کشور و امکان سوءاستفاده عناصر تجزیه‌طلب از موقعیت ایجاد شده، با بیان اینکه فکر تجزیه در ذهنش هم خطور نمی‌کند، تأکید می‌کند: در کشور ایران با این مردمی که من می‌بینم هیچکس راه تجزیه را نمی‌تواند در پیش بگیرد، چون شکست می‌خورد. هر کس قصد این‌کار را داشته باشد شکست می‌خورد. تاریخ بزرگ ایران زمین این را به ما ثابت کرده است. من ۸۲ سالم است. خیلی چیزها را دیده‌ایم و لمس کرده‌ایم.

این بازیگر به مسوولان توصیه کرد: به حرف مردم برسند، ببینند مردم چه می‌گویند و این وضعیت ناآرام را تمام کنند. باید کسی شنونده حرف مردم باشد. (مسوولان) بنشینند با مردم صحبت کنند.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۳۲۵۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت