راه اندازی سامانه بانک اطلاعات پژوهش‌های سینمایی

با توجه به نیاز پژوهشگران و جامعه علمی و سینمایی کشور به دسترسی دائمی، آسان و جامع به تولیدات علمی-پژوهشی سازمان سینمایی، بانک پژوهش‌های این سازمان آغاز به کار کرد.

راه اندازی سامانه بانک اطلاعات پژوهش‌های سینمایی

قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی در خصوص لزوم راه‌اندازی بانک پژوهشی در سازمان سینمایی گفت: معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی بعد از تغییرات و اصلاحات اساسی در سایت، بنا بر ضرورت دسترسی علاقمندان حوزه سینما به تولیدات علمی-پژوهشی سازمان، اقدام به راه‌اندازی بانک پژوهشی کرده است. که با توجه به گسترده و پیچیده بودن فرآیند بارگذاری و تکمیل داده‌های مرتبط با پژوهش‌ها، این بانک به تدریج تکمیل شده و در اختیار پژوهشگران و علاقمندان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: سازمان سینمایی در کنار همه فعالیتهای خود در عرصه فرهنگی از جمله تولید، اکران، عرضه و برگزاری جشنواره‌های فیلم، به حوزه پژوهش و نقش آن در سینما توجه بسیار داشته است. از نگاه ما پژوهش، نقشه راهی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهایتا سینمای ایران محسوب می‌شود.

آشنا خاطر نشان کرد: اگرچه سینمای ایران در همه ادوار تلاش کرده است که به بالندگی بیش از آنچه که اکنون وجود دارد، دست یابد و به حق با پیشرفت خود در عرصه بینالمللی مطرح شده است اما دیده شدن سینمای ایران در راستای پیوستگی با پژوهش ممکن می‌شود چرا که بهره‌مندی از خرد جمعی منجر به کاهش خطا در عملکرد می‌شود. بنابراین سازمان سینمایی وظیفه خود می‌داند از خرد جمعی نخبگان فرهنگی استفاده کرده و براساس اولویتهای خود طی فراخوانی، اقدام به جمع‌آوری طرح‌های پژوهشی هنرمندان و نویسندگان و فعالان فرهنگی کند.

 وی ادامه داد: کلیه پژوهش‌ها پس از مراحل طراحی پروپازال، نظارت و غیره، تائیدیه رسمی وزارت علوم و تحقیقات به عنوان مرجع علمی کشور را کسب خواهد کرد.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی لازمه بهره‌مندی از پژوهش‌های فرهنگی را رویکردی برای آزمون و خطا در مسیر برنامه‌های پیشروی سینمای ایران دانست و گفت: بهره‌مندی مدیران و مسئولان از پژوهش‌های علمی به منظور دستیابی به نقاط قوت و ضعف از نظر اندیشمندان و پیشکسوتان این حوزه، تقویت، بازسازی و بازآفرینی راهکارهای لازم در سینما حائز اهمیت است. پژوهش باید تعیین کننده نقشه راه سینما باشد و در صورتی که همه ما مکلف به این قانون باشیم می‌توانیم بگوییم روند خوبی را بیش از آنچه که هست، در سینما طی می‌کنیم. براین اساس لازم است ذینفعان عرصه سینما اعم از هنرمندان و سینماگران، تهیهکنندگان و کارگردان از این پژوهش‌ها استفاده کنند. همچنین اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها در رشته‌های تحصیلی حوزه سینمایی نیز از دیگر کاربران این پژوهش‌ها محسوب می‌شوند که به عنوان منبع در تحقیقات و برآیندهای مطالعاتی از قابلیت خوب این بانک برخوردار می‌شوند.

وی عنوان کرد: وجود تحقیقات در قفسه‌ها و کتابخانه‌ها بی‌فایده است. قطعا قابلیت دسترسی و در منظر دید قرار دادن آنها به نوعی بهره‌برداری از هزینه‌های صرف شده برای تهیه این پژوهش‌ها بوده و اطلاعات جامعی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

آشنا ادامه داد: به اهتمام معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی تا پایان سال‌جاری تمامی پژوهش‌هایی که در چند سال اخیر کشور صورت گرفته و امکان رصد و جمع‌آوری آن وجود دارد را گردآوری کرده و در قالب سامانه سازمان سینمایی بازگذاری کند. این بانک اطلاعاتی مشتمل از تمامی پژوهش‌های موجود چند سال اخیر در حوزه سینما است تا مورد استفاده اهل فن قرار گرفته و علم را از پستوها به جامعه هدف منتقل می‌کند.

 وی در خصوص استفاده از سامانه بانک اطلاعات پژوهش گفت: متقاضیان با مراجعه به سامانه می‌توانند از این امکانات بهره‌مند شده و با عضویت رایگان در سامانه بانک اطلاعات به طور آزادانه از موضوعات استفاده کنند.

در حال حاضر بانک پژوهشگران و مقالات با فایل اصلی روی سایت موجود بوده و به منظور حفظ حق کپی رایت پژوهش‌های تولیدی سازمان سینمایی، اقدامات لازم اعمال شده و آماده خدمات رسانی به متقاضیان است.

منبع: ایلنا
کد مطلب: ۳۶۴۳۴۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت