سریال «سقوط»، حواشی فرخ‌نژاد و مجوزی که وجود ندارد! + سند

سریال «سقوط» با حواشیِ حمید فرخ‌نژاد سرزبان‌ها افتاد و حالا نامه‌ای این حواشی را به سمتی دیگر می‌برد که گویا عوامل این کار، هیچ مجوزی برای ساخت نگرفته‌اند.

سریال «سقوط»، حواشی فرخ‌نژاد و مجوزی که وجود ندارد! + سند

سریال «سقوط» جزو کارهایی است که در نمایش‌خانگی بی‌سر و صدا پیش رفت و اگر حواشیِ حمید فرخ‌نژاد پیش نمی‌آمد هیچ‌کسی متوجه ساخت این اثر نمی‌شد. شاید تا مادامی که عواملش برای گرفتن مجوز به سمت «ساترا» می‌رفتند این بی‌خبری ادامه داشت. اما آیا این سریال مجوز ساخت داشته است؟

سریالی که در رسانه‌ها با همکاری مشترک محمدحسین مهدویان و سجاد پهلوان‌زاده مطرح شد یک کاری امنیتی است. بسیاری در صفحات‌شان نوشتند فرخ‌نژاد برای چندمین بار در این سریال نقش مأمور امنیتی را بازی کرده است. کاری که در کشور عراق فیلمبرداری شده و بی‌سر و صدا پیش رفت. حتی در زمانی که بحثِ فصل دوم «زخم‌کاری» پیش آمد، مهدویان پاسخِ شفافی نداد آیا قرار است فصل دوم این سریال را بسازد و یا سراغِ مجموعه‌ای دیگر خواهد رفت. 

بعد از حواشی که فرخ‌نژاد ایجاد کرد و پستی که در اینستاگرام خودش گذاشت نامه‌ای منتسب به عوامل سریال و گلایه‌شان از رفتارِ غیرحرفه‌ای او بیرون آمد، با پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نامه‌ای دیگر از ساترا گویای نگرفتنِ اجازه ساختِ این سریال است. 

سریال , صدا و سیما , ساترا , شبکه نمایش خانگی ,

در این نامه که ساترا به عنوان نهاد نظارت بر نمایش‌خانگی به محمدجواد شکوری‌مقدم مدیرعامل شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا (رسانه فیلیمو) ارسال کرده، آمده است: تولید و انتشار سریال و برنامه تلوزیونی بدون انجام فرآیندهای قانونی تخلف محسوب می‌شود که متأسفانه این روند قانون‌گریزی و عدم تمکین به مقررات در رسانه «فیلیمو» نهادینه شده است. لذا ضمن تذکر جدّی به فیلیمو برای تخطی از مقررات ساترا، در صورت عدم توجه رسانه «فیلیمو» به فرآیندهای قانونی، پیگیری حقوقی و قضایی در برابر این تخلفات صورت خواهد پذیرفت. 

این اعلام تخلف و تذکر از سوی ساترا به دنبالِ این نکته است که سریال «سقوط» بدون بررسی و دریافت مجوز تولید در حال تولید بوده است. 

این تذکر را ساترا در هنگامِ پخش سریال «یاغی» به فیلیمو داده بود و حالا بعد از تخلف در انتشار، نوبت به تخلف در تولید رسیده است. 

با این حال برخی از رسانه‌ها به دنبالِ این رفتار حمید فرخ‌نژاد و مشکل‌سازی بعضاً بازیگرانی که منفعت شخصی‌شان را به منفعتِ حرفه‌ای یک اثر نمایشی، ترجیح می‌دهند یک خواسته‌ای هم از سویِ مراجع نظارتی بر آثار نمایشی تلویزیون، سینما و نمایش‌خانگی داشتند که یک تبصره‌ای در قرارداد بازیگران و عوامل کارها قرار بگیرد تا به هنگام پخش، برای پروژه‌های نمایشی مشکل‌ساز نشود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم برای پخش این‌گونه آثاری که یک بازیگر و یا عاملی از آن مجموعه رفتار غیرحرفه‌ای انجام می‌دهد چه کاری بایستی انجام شود، تأکید کرد که این موارد در مجموعه سازمان سینمایی و مجموعه ساترا که نظارت بر شبکه نمایش‌خانگی دارد بحث و بررسی می‌شود و آن‌وقت تصمیم‌گیری می‌کنند که چه باید بکنند. 

با این توصیف باید دید سرنوشت «سقوط» با توجه به نداشتنِ مجوز ساخت و اعلامِ تخلف از سویِ ساترا به کجا خواهد رسید و از طرفی رفتار غیرحرفه‌ای حمید فرخ‌نژاد باعث می‌شود مراجع ذیربط در قرارداد عوامل و بازیگران بند و تبصره جدیدی قرار بدهند تا از این دست مشکلات، گریبان سرمایه‌گذاران و عوامل کارهای فرهنگی و هنری را نگیرد؟

آنچه که در فضای رسانه مطرح شده، مینی‌‌سریال پلیسی و امنیتی سقوط یک سریال درام عاشقانه کُردی است که یک اثر متفاوت در شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود و به حواشی و جنگ‌های کشور عراق می‌پردازد، در این سریال مأموران امنیتی ایران یک عملیات نجات را انجام می‌دهند. در کنار حمید فرخ‌نژاد، عباس جمشیدی‌فر و سجاد بابایی ایفای نقش کرده‌اند. همین جزئیات از این مجموعه مطرح شده است. 

منبع: تسنیم
کد مطلب: ۳۶۴۵۷۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت