آسیب جدی بازگشت کووید به سینماهای چین در سال ۲۰۲۲/ کاهش ۳۶درصدی

باکس آفیس چین در سال ۲۰۲۲ به دلیل بازگشت مکرر کووید و اعمال محدودیت‌ها در سینماها با کاهش جدی روبرو شد و به ۴.۴ میلیارد دلار کاهش یافت.

آسیب جدی بازگشت کووید به سینماهای چین در سال ۲۰۲۲/ کاهش ۳۶درصدی

باکس آفیس چین در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ با کاهشی ۳۶درصدی روبرو شد و فروشش به اندکی بیش از ۳۰ میلیارد یوان (۴.۳۵ میلیارد دلار) رسید.

با انتشار گزارش سالانه دولت چین روشن شد ۸۵ درصد از درآمد سینماهای چین در سالی که گذشت از فیلم‌های چینی به ویژه «نبرد دریاچه چانگجین ۲» حاصل شد که به تنهایی ۴.۰۷ میلیارد یوان (برابر با ۶۳۶ میلیون دلار) فروش کرد. در عین حال اکران «آواتار: راه آب» ساخته جیمز کامرون در آخر سال هم پرفروش‌ترین فیلم وارداتی شد و فروش تخمینی ۱۵۲.۸ میلیون دلاری آن تا آخر یکشنبه از فروش «دنیای ژوراسیک: قلمرو» هم پیشی گرفت.

بازار سینمای چین در طول سال ۲۰۲۲ در کل به شدت متاثر از محدودیت‌های مربوط به کووید بود و قرنطینه‌های طولانی در شهرهای مختلف و کاهش شمار سینماهای فعال با افت و خیز بسیار همراه بود. چین به تازگی سیاست کووید - صفر خود را کنار گذاشته و در نتیجه آن با مجموعه‌ای از مشکلات از نظر ابتلا به ویروس و نگرانی‌های مردم برای بیرون آمدن از خانه روبرو شده است.

در عین حال چین برای اجازه ورود فیلم‌های هالیوودی سخت‌گیری زیادی اعمال کرد و پس از اکران «انتقام‌جویان: پایان بازی»‌در سال ۲۰۱۹ هنوز فیلم دیگری از مارول را اکران نکرده است.

فرصت‌های کم برای بازاریابی و تبلیغات برای اکران فیلم‌ها، حتی برای فیلم‌های چینی که در بسیاری از موارد تنها در زمانی بسیار نزدیک به اکران ممکن شد از عواملی بود که بین مردم و سینماها فاصله انداخت.

تعطیلات سال نوی چینی معمولا فصل خوبی برای سینماهاست که به طور رسمی از ۲۲ ژانویه آغاز می‌شود و «زمین سرگردان ۲» که ادامه‌ای بر فیلم چینی ماجراجویی سال ۲۰۱۹ است برای اکران در آن مقطع در نظر گرفته شده است. افزایش ۴۲ درصدی فروش «آواتار» در هفته اخیر در مقایسه با هفته نخست اکران آن نیز برای سینمادارها دلگرم کننده بوده و امیدوارند به معنی بازگشت مردم به سینماها باشد.

۵ فیلم پرفروش چین را فیلم‌های داخلی تشکیل دادند که «نبرد دریچه چانگجین ۲» در راس آنها جای داشت.

پس از «آواتار» و «دنیای ژوراسیک: قلمرو» دیگر فیلم‌های پرفروش هالیوودی نیز شامل انیمیشن «مینیون‌ها: ظهور گرو»، انیمیشن «آدم بدها» و فیلم «جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور» بود.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۶۴۹۴۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت