برگزیدگان نخستین رویداد «سینماسلامت» معرفی شدند

سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در مراسم معرفی برگزیدگان نخستین رویداد «سینما سلامت» گفت: استفاده از شیوه‌های کارآمدی نظیر رویدادهای ایده‌پردازانه می‌تواند ما را در ارتقای کمی و کیفی فیلمنامه‌ها و رسیدن به ایده ها، سوژه ها و طرح‌هایی برای تولید آثار سینمایی یاری کند.

برگزیدگان نخستین رویداد «سینماسلامت» معرفی شدند

مراسم پایانی و ارائه طرح‌های منتخب نخستین رویداد «سینما سلامت» با حضور متخصصان کادر سلامت و سینماگران چهارشنبه ۲۱ دی در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

زهرا شاهین‌فر دبیر اجرایی رویداد «سینما سلامت» با اشاره به اینکه شاید بتوان گفت در دوران پساکرونا قرار داریم یا دست‌کم نقطه‌ای بر پایان التهاب‌هایی گذاشته‌ایم که ناشی از ویروس همه‌گیر کرونا بود، اظهار کرد: خوشحالم که امروز برای یک اتفاق مبارک گردهم آمده‌ایم. برگزاری رویداد «سینما سلامت» باعث شد طرح‌ فیلمنامه‌ها و متونی ثبت شود که در آن‌ها به حقایقی درباره بحران کرونا و کادر درمان پرداخته می‌شود. ما در دوران کرونا وارد میدان جنگ با ویروسی ناشناخته شدیم و توصیف زحمات و مشقاتی که کادر درمان در آن دوران کشیدند و خاطرات تلخ و شیرینی که به ثبت رسید، حالاحالاها جای پرداختن دارد.

دبیر اجرایی این رویداد خاطر نشان کرد: نویسندگان حاضر در رویداد «سینماسلامت» در روزهای برگزاری از نزدیک تا حدی با شنیدن خاطرات و تجارب کادر درمان در جریان قرار گرفتند که برای کادر سلامت چه اتفاقاتی رقم خورد.

او افزود: رویداد «سینما سلامت» از آذرماه آغاز به کار کرد و با وجود اینکه هیچ پیش‌بینی از میزان استقبال نداشتیم، آثار درخوری هم از سینماگران و هم از کادر سلامت دریافت کردیم و در نهایت بعد از برگزاری دو پیش‌رویداد، از میان بیش از 300 طرح ۱۵ طرح نهایی امروز پیچ یا ارائه شد که در نهایت به پنج طرح نهایی رسیدیم تا در پنج گروه‌ سه نفره با حضور منتورها، بسط یافته و به پختگی رسیدند و از میان آن‌ها انتخاب نهایی صورت گرفت.

در ادامه مراسم قرعه‌کشی گروه‌‌های نویسندگان برای ترتیب ارائه طرح‌ها برگزار شد و پنج گروه با انتخاب یک نماینده طرح‌های خود را ارائه کردند.

نیازمند قلم‌های نویسندگان برای روایتگری حادثه تاریخی کرونا هستیم

براساس این گزارش، در ادامه مراسم پدرام پاک آیین مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه امروز چقدر نیاز به قلم‌های نویسندگان احساس می‌شود تا روایتگر این حادثه تاریخی و غربت و واکنش بشری در برابر ویروس منحوس کرونا باشند تاکید کرد: همه‌گیری کرونا و ایستادن بر مرز زندگی و مرگ و دل‌مشغولی آدمی نسبت به مرگ که از رگ گردن نزدیک‌تر است، ظرفیت تولید آثار هنری زیادی را دارد. رگه‌های درخشانی را از توجه به این ظرفیت را امروز من نیز به عنوان مخاطب در «سینماسلامت» دریافت کردم.

او در ادامه افزود:کرونا فرصت مشاهده و آزمون دست اول را برای هنرمندان ما فراهم کرد اما چرا هنوز شاهد آثاری که مبتنی بر ظرفیت‌های فرهنگی و هنری ما پدید آمده باشند را شاهد نیستیم؟ اگرچه شاهد کثرت محصولات فرهنگی و هنری هستیم، اما هنوز چشم انتظار محصولی از میان این متون هستیم که امیدوارم به لطف این رویداد محقق شود.

لزوم همراهی هنرمندان در به تصویر کشیدن مصائب ویروسی که به اندازه جنگ جهانی تلفات داشت

در ادامه مراسم دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با بیان اینکه کرونا یک حادثه بزرگ تاریخی است که یک جامعه‌شناس بزرگ آلمانی دنیا را به قبل و بعد از آن تقسیم کرده‌، افزود، ۳۰۰۰ دانشمند در ۱۷ کارگروه سال ۲۰۳۰ را پایان نابرابری در دنیا اعلام کرده‌اند و در این دیدگاه سلامت نقش مهمی دارد، چراکه از ۹۰ تریلیون دلار گردش مالی جهانی که آمریکا و چین در رتبه‌های اول و دوم آن قرار دارند و سهم ایران نیز۷۰۰ تریلیون است، ۳۰ تریلیون مربوط به بیماری‌های چاقی، دیابت، مسائل تنفسی و… است. کشور ما در مواجهه با کرونا افتخار آفرید و ما جزو اولین کشورها بودیم که نقش سی‌تی‌اسکن را در کرونا ثابت کردیم. شرکت رناپ که یک شرکت واکسن‌ساز است، استعداد و توانایی دارد که برای دانشگاه، سالانه یک میلیارد دلار درآمدزایی کند.

او افزود: همچنین میزان مقاومت و همبستگی مردم در کرونا بسیار بالا بوده است. ما در حوزه نانوتکنولوژی رتبه هفتم دنیا را داریم. کرونا درس‌های زیادی به ما آموخت که در آینده بسیار به کارمان می‌آید. این بحران به اندازه یک جنگ بزرگ جهانی تلفات داشت درحالیکه کل وزن منتشر شده ویروس کرونا در سراسر دنیا و در همه روزهای همه‌گیری آن به ۱۰ گرم هم نمی‌رسد!

امیدواری برای تولید دومین فیلم فارابی با محوریت نظام سلامت

براساس این گزارش، در ادامه دکتر سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تاکید بر اینکه برای ما موضوعات مرتبط با نظام سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: امروزه در آثار سینمایی جهان نیز توجه ویژه‌ای به سلامت و درمان می‌‍شود، ما نیز از روزی که مسئولیت بنیاد سینمایی فارابی را برعهده گرفتیم، موضوع سلامت را در اولویت‌های خود قرار دادیم، اما متأسفانه با فیلمنامه‌های خوبی در این حوزه روبه‌رو نشدیم.

جوادی افزود: استفاده از شیوه‌های کارآمدی نظیر رویدادهای ایده‌پردازی می‌تواند ضعف ما را در کم و کیف فیلمنامه‌هایی با چنین محوریت موضوعاتی برطرف کند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه بیان کرد: امسال یکی از آثار بنیاد سینمایی فارابی که در جشنواره فیلم فجر نیز انشالله به نمایش درخواهد آمد، به حوزه سلامت اختصاص دارد که امیدوارم دومین فیلم سینمایی‌مان با این محوریت نظام سلامت و درمان را در سال پیش رو مبتنی بر ایده‌های برگزیده همین رویداد تولید کنیم.

او با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با دکتر قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: در این نشست همفکری ایده «دانشگاه پزشکی اجتماعی» مطرح شد که از نظر ما سینما همان ابزاری است که می‌تواند به تحقق این ایده کمک کند.

وی تاکید کرد: نباید به راحتی از ماجراهای کرونا و دستاوردهای آن عبور کنیم. صحنه‌هایی را که جهاد و ایثار گروههای جهادی و کادر درمان در روزهای کرونایی آفریدند هیچگاه از ذهن و یاد مردم محو نخواهد شد و ما در بنیاد سینمایی فارابی رسالت خود می‌دانیم که این صحنه‌ها را در قاب سینما، ماندگار کنیم.

جوادی در پایان سخنان خود اشاره‌ای به نام و یاد هنرمندانی که جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند، داشت.

بخش پایانی مراسم اختصاص یه معرفی طرح‌های برگزیده داشت که سه طرح فیلمنامه به قلم زکیه فقیهی، گلزار رضوی و طرح مشترکی از یگانه محمدی و امیرحسین فراتی برای تبدیل به فیلمنامه بلند سینمایی توسط هیات داوران انتخاب و معرفی شدند.

براساس این گزارش، در نخستین رویداد «سینما سلامت» از خانواده گرانقدر دو شهید مدافع سلامت، «غلامرضا فخری‌نیا» و «منوچهر حاج آقا شهرستانی» با اهدای تندیس سینما سلامت تقدیر ویژه به عمل آمد.

منبع: ایلنا
کد مطلب: ۳۶۵۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت