در دومین روز از هفته فرهنگی خمین با عنوان «بر آستان آفتاب»

از فیلم «فرزند صبح» رونمایی شد

این مراسم با حضور بهروز افخمی – کارگردان این فیلم – برگزار شد و این فیلم که مجدد و زیر نظر کارگردان رونمایی شده است. در این مراسم ابتدا معاون فرهنگی و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام سخنرانی کرد.

از فیلم «فرزند صبح» رونمایی شد

پنهان کردن تصویر امام از مقابل یک بنای تاریخی خدشه به سابقه فرانسه است که روزگاری مهد آزادی بیان بود معاون فرهنگی و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در واکنش به اقدام شهردار نوفل لوشاتو: روزگاری فرانسه به مهد آزادی بیان شهره بود؛ پنهان کردن تصویر امام از مقابل یک بنای تاریخی خدشه به این تصور قدیمی است.

امین عارف نیا – معاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در آیین اکران و رونمایی از فیلم فرزند صبح که در هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» درخمین برگزار می شود، گفت: مفتخریم که در هفته پیش رو طی برنامه های متنوعی که تدارک دیده شده است اعم از رویدادهای فرهنگی و هنری و سینمایی بتوانیم در تبیین سیره و شخصیت و جلوه هایی از شخصیت ایشان نقش آفرینی کنیم.

او افزود: زندگی و زمانه چهره های برجسته جهان همواره برای اهالی سینما جذاب بوده است و در کنار این جذابیت برخی حساسیت ها پیرامون شخصیت های برجسته تهیه کنندگان و کارگردانان را درباره ساخت آثار نمایشی دچار تردید و ترس می کند. با این وجود می بینیم که سینمای جهان متاثر از رسالتی که همواره برای خود در خصوص تحولات اجتماعی و چهره های تاریخ ساز احساس می‌کند آثار ماندگاری را خلق کرده است. ساخت بیش از ۲۰۰ اثردرباره حضرت مسیح و ۱۰۰ اثر درباره حضرت موسی و آثار متعدد درباره گاندی و ماندلا و ... نقش بی بدیلی در تصویرسازی از این بزرگان برای مخاطبان ایفا کرده است.

معاون فرهنگی و هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام با انتقاد از برخی رسانه های معاند گفت: دستگاه های تبلیغاتی با غلب تاریخ و ارائه چهره ای کاملا متفاوت و روایت مخدوش از رخدادها به دنبال تصویرسازی و اجماع سازی هستند باید محققانه و منصفانه تصویر واقع بینانه درباره تحولات انقلاب اسلامی و شخصیت و تاثیر امام خمینی ایفا کنیم. این در حالی است که متاسفانه جز چند اثر که در سینمای ایران درباره امام که امروز یکی از آنها را باهم تماشا می کنیم، اقدام درخوری در سینمای ایران برای به تصویر کشیدن سیمای امام و تحولات دوران رهبری ایشان چه پیش و چه پس از انقلاب ساخته نشده است.

او افزود: از اهالی سینما برای ارائه روایت از امام به عنوان شخصیت موثر درتاریخ جهان دعوت کنم که نقش خود را ایفا کنند امام خمینی زنده است و کماکان نقش آفرین است و در زنده بودن امام همین بس که عده ای این روزها به دنبال سانسور چهره امام و ارائه روایت های مخدوش پیرامون امام هستند عارف نیا گفت: این روزها در خبرها دیدم که شهردار نوفل لوشاتو تابلوی امام در باغچه ای که ایشان قریب به چهار ماه در روزهای سکونت در فرانسه انقلاب اسلامی را از آنجا رهبری کردند می خواهد حذف کند می خواستم به این شهردار محترم یادآور شوم که تاریخ جهان به پیش و پس از انقلاب خمینی تقسیم می شود و در این هیچ تردیدی نیست که مهر نام خمینی بر دل مستضعفان نقش بسته است و با حذف تابلو نمی توان خمینی را از خاطره ها پاک کرد و قطعا سینمای ایران پاسخ این تحریف ها و سانسورها را خواهد داد و امیدوارم با همتی که در کارگردانان متعهد سینمای ایران سراغ دارم شاهد خلق آثار ماندگار در خصوص زندگی و شخصیت امام باشیم.
معاون موسسه تنظیم و نشر آثار امان افزود: روزگاری فرانسه به مهد آزادی بیان شهره بود؛ پنهان کردن تصویر امام از مقابل یک بنای تاریخی خدشه به این تصور قدیمی است.

او در پایان گفت: از بهروز افخمی تشکر می کنم که با ایمان و عقیده پای این فیلم ایستاد و آن را به سرانجام رساند. از دوست عزیزم مصطفی رزاق کریمی استاد برجسته سینمای مستند ایران که روایت ماندگار از زندگی بانو قدس ایران ارائه کرد و این روزها مشغول خلق مستندی درباره زندگی و زمانه حاج احمد آقا هستند هم تشکر کنم.

در ادامه بهروز افخمی به عنوان سخنران بعدی و کارگردان فیلم «فرزند صبح» سخنرانی کرد.

بهروز افخمی: در شان امام نیست که در فیلم سانسور شود و یا زندگی اش غیرواقعی روایت شود.

بهروز افخمی که برای حضور در مراسم رونمایی از فیلم فرزند صبح در خمین و هفته فرهنگی بر آستان آفتاب به خمین آمده است درمراسمی که به این منظور در بیت امام برگزار شد گفت: برای ساخت فیلم درباره امام سه بار به من پیشنهاد شد که دو بار اول را رد کرد.

اولین بار در سال ۷۳ یا ۷۴ این پیشنهاد در عروج فیلم شد. از من دعوت شد و گفتند که یک سریال اساسی درباره زندگی امام بساز و بعد متوجه شدم درباره دوره حکومتش سریال می خواهند که ساخت آن را قبول نکردم و گفتم که هیچ بازیگری حاضر نمی شود در نقش امام بازی کند.

او افزود: این اتفاق در ال ۷۴ افتاد و مردم تصویرش را به وضوح به یاد داشتند. مردم او را می شناختند و لحن و صدایش را می شناختند.

از فیلم «فرزند صبح» رونمایی شد.

هیج بازیگری جرات این کار را ندارد هر کسی نقش امام را بازی کند زیر نگاه تیزبین ملتی قرار می گیرد که می خواهد ادای امام را در بیاورد.

آن زمان گفتم باید بگذاریم بیست سالی بگذرد و امروز با نسل جوانی روبرو هستیم که تصویر امام با آن ریزه کاری را ندارد.

افخمی ادامه داد: برای بار دوم پیشنهاد دادم که ۶۳ سالگی امام را بسازیم که ماجرای ۱۵ خرداد و به مرجعیت رسیدن او را به تصویر می کشید و مدتی تحقیق کردم و دیدم این هم نمی شود چرا که مسائل آن تا امروز امتداد یافته است و شخصیت هایی که چوب لای چرخ امام می کردند الان موقعیت هایی دارند و ما مجبوریم خود را سانسور کنیم و این در شان امام نیست که سانسور شود و یا بخشی از زندگی ایشان غیرواقعی بیان شود. در نتیجه من اعلام کردم که نمی توانم.

او افزود: در نهایت پیشنهاد کردم که کودکی امام و زمانی که پدرشان ترور شد و خانه امام به عنوان یک دنیایی که در آن کودکی زندگی می کند و سال های اولیه از دست رفتن خانه و این که حکومت بخشی از خانه را اشغال می کند را به تصویر بکشیم و البته گریزهایی که ۶۳ سالگی امام و دستگیری اش و حتی گریزی به ساعت های آخر زندگی ایشان داشته باشیم و امروز این فیلم را تماشا می کنیم.

افخمی در پایان گفت: الان خیلی خوشحالم که بعد از ۲۱ . ۲۲ سال این ایده مطرح شد و این فیلم دیده می شود این فیلم را متعلق به خودم میدانم و سناریوی آن از خودم است این در حالی است که من خیلی کم داستان از خودم نوشته ام و این از معدود فیلم هایی است که خودم سناریویش را نوشتم و کارگردانی کردم.
مستند ساز «بانوی قدس» سخنرانی بعدی این مراسم بود.

رزاق کریمی: در مستند سازی از شعار دادن پرهیز کنیم مردم تفاوت شعار و واقعیت را می فهمند مستندساز سازنده «بانو قدس» از فیلمسازان و مستندسازان خواست در روایتشان از شعار دادن پرهیز کنند و گفت مردم تفاوت واقعیت و شعار را خوب می فهمند.

مصطفی رزاق کریمی - مستند ساز و سازنده مستند «بانو قدس» در مراسم رونمایی از فیلم فرزند صبح و نیز نمایش بانو قدس که به مناسبت هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» در خمین و بیت امام در حال برگزاری است گفت: من چهار سال به لحاظ محتوایی با این موضوع عجین بودم و سه سال به جد درباره آن پژوهش کردم. دوستانم می دانند هیچ وقت قرارداد فیلم نمی بندم بلکه قرارداد پژوهش می بندم و اگر به نتیجه برسم فیلم را می سازم وگرنه عذرخواهی می کنم.

او افزود: پیشنهاد ساخت مستند «بانو قدس» به سال ها قبل بر می گردد که دوستان عروج فیلم و آقای اصغریان دعوت کردند و موضوع را معرفی کردند و من چند کتاب خواستم و حاصل این کتاب انگیزه ای برای پژوهش شد برای این فیلم و هر چه بیشتر پیش می رفتیم شخصیت بانو قدس بیشتر می شد چند بار به بن بست رسیدیم و مجددا شروع کردیم.

رزاق کریمی درباره مستند «بانو قدس» گفت: این فیلم برای عموم مردم است و من فکر می کنم ما مستندسازها نباید به زمان وابسته باشیم فیلم سازی مستند زمان نمی شناسد هر زمان که موضوع جذاب باشد باید وقت بگذاریم و کار کنیم و این فیلم هم برای من جای خوشحالی بسیار دارد که ساخته شد و زندگی امام و بخش سیاسی را مردم نظر داده اند و اما زندگی شخصی ایشان را کمتر کسی اشراف داشت و می دانست. این برای من اهمیت داشت که چگونه همسر امام را معرفی کنم. البته بانو قدس ایران و خدیجه ثفقی با حضور امام معنا می یافت.

او گفت: در ساخت این مستند بیت امام با من همراه بودند مراحل تحقیق و سناریو و مخصوصا حاج حسن آقا در را باز گذاشته بودندو هر جا به سوالات محتوایی بر می خوردم خدمت ایشان می رفتیم. امیدوارم در سینمای ایران که مستندسازان بسیار خوبی هستند در این عرصه بیشتر کار بشود و افراد شایسته ای هستند و اگرموقعیت داده شود و از شعار دادن پرهیز کنیم. مردم خوب می فهمند که این فیلم شعار است یا تحریف یا دروغ. امیدوارم دوستانی که این فیلم را دیدند اگر نظری دارند من را در جریان بگذارند.

و آخرین سخنران این مراسم سینا دلشادی – مدیرکل ارشاد استان مرکزی - بود.
مدیرکل ارشاد استان مرکزی: حضرت امام به گردن اهل هنر حق دارد مدیرکل ارشاد استان مرکزی با بیان این که امام هنر را به دامان دین برگرداند گفت: امام به گردن همه ما و اهل هنر حق دارد

سینا دلشادی مدیرکل ارشاد استان مرکزی در آیین رونمایی از فیلم فرزند صبح در هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» که در بیت امام در خمین برگزار می شود، ضمن خیرمقدم به حاضران و هنرمندانی که در مراسم شرکت کرده بودند، با اشاره به سخنان «عارف نیا» در دعوت از هنرمندان برای فیلمسازی درباره امام گفت: مطالبه دقیق و ارزشمند آقای عارف نیا مبنی بر نقش آفرینی اهل هنر در شرایط امروز، توقع بجایی است.

او افزود: حضرت امام به گردن همه ما به ویژه اهل هنر حق دارد. امام هنر را به دامان دین برگرداند و به اعتقاد من یکی از ویژگی های بارز و کمیاب در بین رهبران دینی عنصر زیرکی و هوشیاری بود که در امام موج می زد.

مدیرکل ارشاد استان مرکزی گفت: در اوایل انقلاب که به امام گفتند با رادیو و تلویزیون و هنر چه کنیم و خیلی ها آن را با ابتذال و انحراف یکی می کردند ایشان کارکرد سینما را از ابتذال جدا کردند و اعلام کردند که انقلاب با سینما مخالف نیست بلکه با فحشا و انحراف و مراکزی که مردم را عقب نگه دارد و عقب نگه می دارد مخالف است.

او گفت: امروز روزی است که به ساحت انقلاب و حضرت امام باید ادای دین کنیم و با هنر نقش آفرینی کنیم و جهاد تبیین که آقا می فرمایند همین تولیدات هنری و فاخری است که تولید می شود.

او در پایان گفت: سینمای ما ما در عرصه ایدئولوژی ما به اندازه تکنیک رشد نکرده است اگر سینمای ما امروز در تراز انقلاب است من حرفی ندارم اما اگر سینمایی است که در خدمت مردم و برای تربیت مردم فاصله دارد یعنی از نظر ایدئولوژیکی فاصله یافته ایم و این فاصله را می توان با سینماگران متخصص و متعهد پر کرد.
پس از سخنان دلشادی از «بهروز افخمی» به خاطر فیلم «فرزند صبح»، از مصطفی رزاق کریمی به خاطر مستند «بانوی قدس ایران» و از هادی حکیمیان به خاطر کتاب «روح الله» با اهدای لوح یادبود تقدیر شد.

پس از مراسم اهدای جوایز، علیرضا رضاداد – کارگردان هنری – در واکنش به درخواست دو تن از سخنرانان از هنرمندان برای ساخت فیلم و اثر هنری درباره امام گفت: بر اساس تجربه چهل ساله ام در حوزه فرهنگ فکر می کنم این گونه بوده که جامعه هنری همواره آماده بوده است. اشکال در جامعه هنری نیست بلکه ما باید این مطالبه را از آنها و از خود بکنیم و من امیدوارم در دوره جدید فعالیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و حضور جناب آقای عارفی نیا باعث و بانی آثاری شوند که در همین سالن افتتاحیه آنها را در سال های آینده برگزار کنیم.

در پایان مراسم، نسخه جدید فیلم فرزند صبح در سالن آمفی تئاتر بیت امام در خمین برای اولین بار به نمایش درآمد.

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۶۵۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت