رضا کیانیان: جشنواره فیلم فجر را تحریم نمی‌کنم

کیانیان بازیگر سینما و تلویزیون گفت: من جشنواره فیلم فجر را تحریم نمی‌کنم و معتقدم باید بگذارم کسانی که به جشنواره اعتقاد دارند، آن را برگزار کنند. برخی نمی‌توانند مخالف خود را تحمل کنند، ولی من می‌توانم مخالف خود را تحمل کنم. حتی اگر در قدرت باشم هم میِ‌توانم مخالف خود را تحمل کنم.

رضا کیانیان: جشنواره فیلم فجر را تحریم نمی‌کنم

رضا کیانیان در گفتگو با نشریه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اظهار داشت: از زمان دولت احمدی نژاد من به جشنواره نرفتم. باید بگویم در دهه‌های قبل جشنواره‌های فیلم فجر، کیفیت بهتری داشت و فیلم‌های بهتری تولید می‌شد. از زمان احمدی نژاد جشنواره از رونق افتاد.

این بازیگر سینما و تلویزیون متذکر شد: من جشنواره را تحریم نمی‌کنم. مثل دوران ۸۸ که تلویزیون را تحریم نکردم. چون تلویزیون برای ماست و آن را تحریم نمی‌کنم. من به تلویزیون می‌گفتم اگر برنامه زنده داشته باشید می‌آیم.

کیانیان اضافه کرد: من جشنواره فیلم فجر را تحریم نمی‌کنم و معتقدم باید بگذارم کسانی که به جشنواره اعتقاد دارند، آن را برگزار کنند. برخی نمی‌توانند مخالف خود را تحمل کنند، ولی من می‌توانم مخالف خود را تحمل کنم. حتی اگر در قدرت باشم هم میِ‌توانم مخالف خود را تحمل کنم.

برای گفتگو در کشور هیچ وقت دیر نیست

وی خاطرنشان کرد: من سالهاست جشنواره نمی‌روم و این به علت مخالفت با مدیران و دولت فعلی نیست. آن‌هایی که ادعای آزادی دارند و تمرین آزادی می‌کنند باید بگذارند مخالف آن‌ها هم حرف خود را بزند. اگر بگذارند مخالف حرف خود را بزند، گفتگو اتفاق میافتد. همان چالشی که سال‌هاست در کشور ما فراموش شده… برای گفتگو در کشور هیچ وقت دیر نیست. بگذارید جشنواره کار خودش را بکند و بعد آن را نقد کنید.

وی افزود: من زمان روحانی هم به جشنواره نرفتم. جشنواره قبلا محل رفتن منتقدان مطرح بود والان سال‌هاست که منتقدان مطرح در جشنواره حضور ندارند.

کیانیان همچنین درباره اولین حضور خود در جشنواره فیلم فجر هم گفت: فیلم «آژانس شیشه‌ای» زمان دولت هاشمی رفسنجانی ساخته شد و زمان آقای خاتمی نمایش داده شد. فیلمی که هم مورد ستایش روزنامه کیهان به عنوان منتهی الیه جناح راست قرار گرفت و هم مورد تایید روزنامه‌های اصلاح طلبی مثل جامعه و… همه از این فیلم تعریف می‌کردند و در مورد کمتر فیلمی این اتفاقی می‌افتد. خود ما هم انتظار نداشتیم و حتی کارگردان فیلم انتظار نداشت اینقدر فیلمش مورد استقبال طیف‌های مختلف قرار بگیرد. در این فیلم حاتمی کیا اجازه داد که نظراتم را درباره این نقش بگویم. من در واقع هم بازیگردان فیلم بودم و هم مشاور فیلمنامه.

حاسدان و ناقدان به حاتمی کیا گفتند «آژانس شیشه‌ای» فیلم تو نیست

کیانیان گفت: فیلمنامه‌ای که از یک نامه شروع شد. همان نامه که حاج کاظم به همسرش فاطمه نوشت و کم کم رشد کرد و شد فیلمنامه «آژانس شیشه ای». من حدود ۳۵ روز با بازیگران تمرین کردم. در آن مدت، در حین دوره تمرینات، آخرین تصحیحات فیلمنامه بر روی آن انجام شد. اگر فیلمنامه‌ای را که چاپ شد، با فیلمی که ساخته شد، مقایسه کنید، متوجه تفاوت‌ها وظرائف می‌شوید.

من در طول ساخت «آژانس شیشه‌ای» در کنار حاتمی کیا بودم و هر روز نکاتی را یادآوری می‌کردم، چون دستیارش بودم. او خیلی بازتر از حال بود و به پیشنهاد‌ها گوش می‌کرد و البته متاسفانه همان هم باعث شد تا ما از هم جدا بشویم! به خاطر اینکه حاسدان و ناقدان به ابراهیم حاتمی کیا گفتند که فیلم «آژانس شیشه‌ای» فیلم تو نیست و فیلم رضا کیانیان است! متاسفانه! من البته در همه مصاحبه‌ها میگفتم که این فیلم، فیلم آقای حاتمی کیاست و من دستیار او بودم، ولی آن کسانی که دوست نداشتند این همکاری ادامه پیدا کند، باعث شدند که این همکاری ادامه پیدا نکند، ولی حاصل خوبی داشت.

در این فیلم هم حرف این طرف خوب زده می‌شد و هم حرف آن طرف زده می‌شد. من به حاتمی کیا گفتم تو به لحاظ عاطفی می‌توانی طرفدار حاج کاظم باشی، ولی بگذار من به لحاظ عقلانی طرفدار سلحشور باشم.

منبع: فرارو
کد مطلب: ۳۶۵۵۰۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت