کارگردان «شهر خاموش» مطرح کرد

مصائب گران شدن تولید فیلم و تحریم‌های مبهم سینمایی

کارگردان فیلم «شهر خاموش» با بیان اینکه اولویت برای نمایش فیلمش شرکت در جشنواره‌های خارجی است و بعد اکران عمومی، می‌گوید که هزینه‌های ساخت فیلم آنقدر بالا رفته که ساخت فیلم با بودجه پایین هم مشکل شده است.

مصائب گران شدن تولید فیلم و تحریم‌های مبهم سینمایی

احمد بهرامی که آخرین ساخته‌اش «شهر خاموش» در بخش بین‌الملل جشنواره فجر نمایش داشت،  درباره برنامه‌ریزی برای اکران فیلمش بیان کرد: فعلا منتظر هستیم تا شاید نمایش جشنواره‌ای فیلم را ادامه دهیم، البته نکته‌ای در این زمینه هست که هنوز نمی‌دانیم چقدر صحت دارد؛ آن هم اینکه به نظر می‌رسد بیشتر جشنواره‌های خارجی بنا را بر این گذاشته‌اند که سینمای ایران را چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی تحریم کنند و نشانه‌های آن را هم در جشنواره فیلم برلین دیدیم. بنابراین منتظریم ببینیم روند نمایش جشنواره‌ای فیلم به کجا می‌رسد و بعد برای اکران عمومی تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

او در پاسخ به اینکه قصد ساخت فیلم جدیدی را دارد یا خیر؟ گفت: واقعیت این است که شرایط برای کار خیلی مناسب نیست؛ بجز روحیه‌ای که باید برای کار داشته باشیم مسئله مهم شرایط اقتصادی است که باید دید به چه شکلی پیش می‌رود چون اگرچه فیلم‌های من اصطلاحا low budget (کم بودجه) هستند ولی فیلمی را که دو سال قبل می‌توانستم با دو میلیارد تومان بسازم الان باید دست‌کم پنج، شش میلیارد تومان خرج آن کنیم. در حال حاضر قیمت همه چیز چند برابر شده و در یک فقره که اجاره وسایل و تجهیزات فیلمبرداری روزی ۲۰ میلیون تومان بود، بعید است الان کمتر از ۳۰ میلیون باشد.

وی افزود: این هزینه‌ها برای فیلم‌هایی که خرج بیشتری دارند شرایط را سخت‌تر می‌کند. البته درباره خودم فکر نمی‌کنم در فضایی متفاوت از «دشت خاموش» یا «شهر خاموش» فیلم بسازم. فعلا خیلی دوست ندارم دوربینم را به داخل شهر ببرم چون اصولاً فیلم‌هایم درباره آدم‌های حاشیه‌ای جامعه یا آدم هایی است که به نوعی از جامعه طرد شده‌اند. تعداد این افراد روز به روز در حال افزایش است که دلیل آن هم گرانی و شرایط اقتصادی و اختلاف طبقاتی است.

بهرامی چند ماه قبل فیلم «شهر خاموش» را در جشنواره بین‌المللی فیلم تالین رونمایی کرده بود و برای ساخت آن جایزه بهترین کارگردان را هم گرفت.

در خلاصه داستان این فیلم در سایت رسمی جشنواره تالین آمده بود: بمانی به جرم قتل شوهرش ۱۰ سال را در زندان سپری کرده است و فرزندش را به خانواده شوهرش داده‌اند. او به طور موقت آزاد می شود و بلافاصله به دنبال پسرش می گردد. بمانی به عنوان یک مادر ناامید، آماده است تا به سیم آخر بزند اما نه آنطور که همه انتظار دارند.

در این فیلم سینمایی به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی و تهیه‌کنندگی رضا محقق، بازیگرانی چون باران کوثری، بابک کریمی، علی باقری، بهزاد دورانی، محسن مهری دروی، کریم و حبیب شراهی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

فیلم قبلی احمد بهرامی با عنوان «دشت خاموش» در سال ۲۰۲۰ در بخش افق‌های هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز رونمایی شد و برنده جایزه بهترین فیلم این بخش شد.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۶۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت