۱۳ فیلم که بیشترین نامزدی تاریخ اسکار را دارند؛ از Chicago تا Shakespeare In Love

هر چند سال یکبار، فیلمی از راه می رسید و چنان در سراسر جهان مورد استقبال و تحسین قرار می گیرد که در چندین دسته نامزد دریافت جایزه اسکار می شود. اما اینکه یک فیلم فرصت های بیشتری برای به خانه بردن مجسمه طلایی اسکار داشته باشد ضرورتاً بدین معنا نیست که کسب همه این جایزه ها تضمین شده است.

۱۳ فیلم که بیشترین نامزدی تاریخ اسکار را دارند؛ از Chicago تا Shakespeare In Love

 برای مثال فیلم The Color Purple در هشت بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شد اما نتوانست حتی یکی از این جوایز را نیز بدست آورد. اما داشتن نامزدی های بیشتر باعث می شود که شانس یک فیلم برای بردن جوایز بیشتر، بیشتر از بقیه فیلم ها باشد. فیلم های Ben-Hur, Titanic, and The Lord of the Rings: The Return of the King در کسب بیشترین اسکار برای یک فیلم رکورددار هستند و هر کدام توانستند ۱۱ جایزه اسکار را با خود به خانه ببرند.

 

13 فیلم رکورددار نامزدی اسکار در تاریخ سینما

داوران آکادمی معمولاً به فیلم های باشکوه و حماسی علاقه خاصی دارند زیرا این گونه فیلم ها زیبایی و مهارت در حوزه های مختلفی از فیلمسازی را به تصویر می کشند. فیلم هایی که جلوه های ویژه بسیاری دارند معمولاً جوایز بخش های فنی را به خود اختصاص می دهند. فیلم هایی با فضای تاریخی و فانتزی نیز اسکار بخش بهترین طراحی لباس و بهترین کارگردانی هنری را دریافت می کنند. از آنجایی که چهار دسته در بخش بهترین بازیگران وجود داشته و هیچ قانونی در مورد چندین نامزدی در این بخش خاص برای یک فیلم وجود ندارد، یک فیلم مملو از ستاره می تواند شانس بیشتری برای دریافت نامزدی های بیشتر اسکار باشد و باز هم فیلم های شناخته شده بسیاری با بازیگران مشهور بوده اند که نتوانسته اند حتی یک نامزدی اسکار نیز بدست آورند، برای مثال اتفاقی که در مورد فیلم Women Talking رخ داد و بدین ترتیب می توان گفت که چنین رویکردی نوعی ریسک است. به این بهانه در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۳ فیلمی آشنا کنیم که رکورددار بیشترین نامزدی اسکار در تاریخ این مراسم مشهور و معتبر سینمایی هستند.

13 فیلم رکورددار نامزدی اسکار در تاریخ سینما

۱۳- The Curious Case Of Benjamin Button (2008)- تعداد نامزدی ها: ۱۳ بار

فیلم عاشقانه The Curious Case of Benjamin Button در مورد پیر شدن برعکس در هشتاد و یکمین مراسم اسکار بیش از هر فیلم دیگری توانست نامزد دریافت جایزه اسکار شود. این فیلم در بخش های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی برای دیوید فینچر، بهترین بازیگر مرد نقش اول برای برد پیت، بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای تاراجی پی هنسون، بهترین سناریو اقتباسی، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین طراحی لباس، بهترین موسیقی اورجینال، بهترین میکس صدا، بهترین کارگردانی هنری، بهترین میکاپ و بهترین جلوه های ویژه نامزد دریافت جایزه اسکار شد. این فیلم به لطف حال و هوای تاریخی بی نقصش و تکنولوژی بی سابقه اش در زمینه جوان سازی شخصیت ها توانست سه جایزه آخر را بدست آورد. نکته جالب اینکه کیت بلانشت که از بازیگران محبوب داوران اسکار بود نتوانست به خاطر بازی در این فیلم نامزد اسکار شود.

 

13 فیلم رکورددار نامزدی اسکار در تاریخ سینما

۱۲- The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring (2001)- تعداد نامزدی ها: ۱۳ بار

اولین فیلم در مجموعه ارباب حلقه ها با نام The Lord of the RingsThe Fellowship of the Ring در چهار بخش برنده جایزه اسکار شد: بهترین فیلمبرداری، بهترین جلوه های ویژه، بهترین میکاپ و بهترین موسیقی اورجینال. اما این فیلم در بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل برای ایان مک کلین، بهترین کارگردانی هنری، بهترین تدوین، بهترین موسیقی اورجینال برای ترانه May It Be از Enya، بهترین صداگذاری، بهترین طراحی لباس و بهترین سناریو اقتباسی نیز نامزد دریافت اسکار شده بود. کاملاً قابل درک است که چرا سه گانه ارباب حلقه ها از پیتر جکسون تا به این اندازه برای رأی دهندگان اسکار محبوب بودند؛ آن ها بلاک باسترهای حماسی با بودجه های هنگفتی بودند که حس هنری بسیار جذاب و متفکرانه ای داشتند. سومین فیلم این مجموعه به نام The Return of the King حتی توانست جایزه اسکار بهترین فیلم سال را نیز بدست آورد.

13 فیلم رکورددار نامزدی اسکار در تاریخ سینما

۱۱-The Shape Of Water (2017) – تعداد نامزدی ها: ۱۳ بار

فیلم The Shape of Water ساخته گیرمو دل تورو نامزد بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن نقش اول برای سالی هاوکینز، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای ریجارد جنکینز، بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای اوکتاویا اسپنسر، بهترین سناریو اورجینال، بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی لباس، بهترین تدوین، بهترین موسیقی اورجینال، بهترین طراحی تولید، بهترین تدوین صدا و بهترین میکس صدا شده بود. این فیلم توانست جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی اورجینال و بهترین طراحی تولید را به خانه ببرد. همانند بسیاری از دیگر فیلم های دل تورو، The Shape of Water نیز از داستانی کلاسیک برای تم های امروزی و اشارات و نقدهای اجتماعی استفاده کرده است. داستان عشق به یک ماهی انسانی در این فیلم به کنایه ای به پیشداوری و موانع اجتماعی تبدیل شده است.

13 فیلم رکورددار نامزدی اسکار در تاریخ سینما

۱۰- Mary Poppins (1964) – تعداد نامزدی ها: ۱۳ بار

فیلم کلاسیک موزیکال فانتزی Mary Poppins  از والت دیزنی از ۱۳ نامزدی اسکار خود توانست ۵ جایزه را کسب کند. این فیلم در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول برای جولی اندروز، بهترین موسیقی اورجینال، بهترین تدوین، بهترین ترانه اورجینال برای Chim Chim Cher-ee و بهترین جلوه های بصری برنده جایزه اسکار شد. همچنین این فیلم در بخش های بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین سناریو اقتباسی، بهترین فیلمبرداری، بهترین کارگردانی هنری، بهترین صداگذاری، بهترین طراحی لباس و دسته بهترین عملکرد موسقی- اقتباسی یا دستکاری شده (دسته ای که دیگر وجود ندارد) نامزد اسکار شده بود. فیلم Mary Poppins در دوران اوج فیلم های موزیکال منتشر شد که آن را به فیلمی محبوب تبدیل کرده و ترکیب لایو اکشن و انیمیشن نیز باعث شد که فیلم در بخش های فنی نیز نامزد دریافت اسکار شود.

13 فیلم رکورددار نامزدی اسکار در تاریخ سینما

۹- Who’s Afraid Of Virginia Woolf? (1966)- تعداد نامزدی ها: ۱۳ بار

فیلم Who’s Afraid of Virginia Woolf? اقتباس بی نقص مایک نیکولز از نمایشنامه مشهور ادوار آلبی در تمامی دسته های اصلی اسکار سی و نهم نامزد دریافت جایزه شد: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد نقش اول برای ریچارد برتون که هیچگاه موفق به کسب این جایزه نشد، بهترین بازیگر زن نقش اول برای الیزابت تیلور، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای جرج سیگل، بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای سندی دنیس، بهترین سناریو اقتباسی، بهترین کارگردانی هنری، بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی لباس، بهترین تدوین، بهترین موسیقی اورجینال و بهترین صداگذاری. این فیلم در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول، بهترین بازیگر زن نقش مکمل، بهترین طراحی لباس، بهترین کارگردانی هنری و بهترین فیلمبرداری موفق به کسب جایزه اسکار شد. نیکولز توانسته بود همان چیزی که نمایشنامه اورجینال را جذاب کرده بود به تصویر بکشد و همزمان رنگ و رویی از یک درام سینمایی باکیفیت به آن ببخشد.

13 فیلم رکورددار نامزدی اسکار در تاریخ سینما

۸- Forrest Gump (1994)- تعداد نامزدی ها: ۱۳ بار

فیلم نیمه تاریخی عاشقانه گاه مضحک  Forrest Gump ساخته رابرت زمکیس برنده جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد نقش اول برای تام هنکس (دومین جایزه اسکار پشت سر هم او بعد از اینکه این جایزه را سال قبل نیز برای Philadelphia بدست آورده بود)، بهترین کارگردانی، بهترین جلوه های بصری، بهترین سناریو اقتباسی، و بهترین تدوین را در مراسم اسکار شصت و هفتم بدست آورد. این فیلم همچنین در بخش بهترین فیلمبرداری، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای گری سینیس در نقش ستوان دن، بهترین موسیقی اورجینال، بهترین میکاپ، بهترین کارگردانی هنری، بهترین صداگذاری و بهترین تدوین صدا نیز نامزد این جایزه شده بود. اگر چه فارست گامپ در هنگام انتشار بسیار مورد توجه قرار گرفت و از همه لحاظ فیلمی موفق بود اما در سال های اخیر با نقدهای شدیدی مواجه شده که موفقیت اولیه آن را زیر سوال برده است. این فیلم به موضوعات مهمی مانند جنگ ویتنام طعنه می زند اما چیز زیادی برای گفتن در مورد این موضوعات ندارد.

13 فیلم رکورددار نامزدی اسکار در تاریخ سینما

۷- Chicago (2002)- تعداد نامزدی ها: ۱۳ بار

موزیکال جاز  Chicago از راب مارشال محبوب ترین فیلم در مراسم اسکار هفتاد و پنجم بود که در ۱۳ بخش نامزد شد و شش جایزه اسکار را نیز به خانه برد. این فیلم در بخش بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای کاترین زتا جونز، بهترین کارگردان هنری، بهترین طراحی لباس، بهترین صداگذاری و بهترین تدوین برنده جایزه مجسمه طلایی اسکار شد. اما در بخش بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن نقش اول برای رنی زلوگر، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای جان سی رایلی، بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای کویین لطیفه، بهترین سناریو اقتباسی، بهترین فیلمبرداری و بهترین ترانه اورجینال برای I Move On نتوانست رقبایش را شکست دهد. فیلم Chicago یکی از معدود فیلم های بازسازی شده است که نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم می شود و به اولین موزیکالی تبدیل شد که بعد از فیلم Oliver! توانست جایزه اسکار بهترین فیلم سال را بگیرد.

13 فیلم رکورددار نامزدی اسکار در تاریخ سینما

۶- Shakespeare In Love (1998)- تعداد نامزدی ها: ۱۳ بار

فیلم Shakespeare in Love ساخته جان مدن یک کمدی رمانتیک است که در آن تصویرسازی جدیدی از شخصیت ویلیام شکسپیر در قالب یک شخصیت ساختگی صورت می گیرد، فیلمی که در هفت بخش از نامزدی های سیزده گانه اش موفق به کسب جایزه اسکار شد. این فیلم در بخش های بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن نقش اول برای گوینث پالترو، بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای جودی دنچ، بهترین سناریو اورجینال، بهترین موسیقی متن اورجینال، بهترین کارگردانی هنری و بهترین طراحی لباس برنده اسکار شد. همچنین Shakespeare in Love در بخش های بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای جفری راش، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین میکاپ و بهترین صداگذاری نیز نامزد اسکار شده بود. این فیلم اولین کمدی بود که بعد از Annie Hall می توانست جایزه بهترین فیلم سال را بدست آورد و پیروزی آن در این بخش و شکست دادن فیلم بسیار بهتر و مستحق تر Saving Private Ryan یکی از بزرگ ترین جنجال های تاریخ اسکار به شمار می آید.

13 فیلم رکورددار نامزدی اسکار در تاریخ سینما

۵- Gone With The Wind (1939)- تعداد نامزدی ها: ۱۳ بار

در دوازدهمین مراسم اسکار، فیلم حماسی عاشقانه  Gone with the Wind از ویکتور فلمینگ رکورد بیشترین تعداد نامزدی ها و بیشترین تعداد جوایز اسکار برنده شده برای یک فیلم را به خود اختصاص داد. این فیلم کلاسیک جوایز اسکار بهترین فیلم (اولین فیلم رنگی که این افتخار را کسب می کرد)، بهترین کارگردان، بهترین سناریو، بهترین بازیگر زن نقش اول برای ویوین لی، بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای هیتی مک دانیل، بهترین فیلمبرداری، بهترین کارگردانی هنری و بهترین تدوین را بدست آورد. فیلم بر باد رفته دو جایزه اسکار افتخاری دیگر را نیز به خاطر استفاده خلاقانه اش از رنگ نیز بدست آورد. فیلم مذکور در بخش بهترین بازیگر مرد نقش اول برای کلارک گیبل، بهترین موسیقی متن، بهترین صداگذاری و بهترین جلوه های ویژه نیز نامزد شده بود، و البته یک نامزدی اسکار دیگر در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای الیویا دی هاویلند.

13 فیلم رکورددار نامزدی اسکار در تاریخ سینما

۴- From Here To Eternity (1953) – تعداد نامزدی ها: ۱۳ بار

از ۱۳ نامزدی در مراسم بیست و ششم اسکار که در سال ۱۹۵۴ برگزار شد، فیلم عاشقانه جنگی From Here to Eternity از فرد زینه مان در هشت بخش برنده شد: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای فرانک سیناترا، بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای دونا رید، بهترین سناریو، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین و بهترین صداگذاری. این فیلم در بخش های بهترین طراحی لباس، بهترین موسیقی اورجینال، بهترین بازیگر مرد نقش اول برای مونتگومری کلیفت و برت لنکستر و بهترین بازیگر زن نقش اول برای دبوراه کر نیز نامزد اسکار شده بود. فیلم From Here to Eternity چندین مولفه مورد علاقه داوران اسکار را با هم ترکیب کرده بود: داستانی جنگی، داستانی عاشقانه و یک فیلم مملو از ستارگان سینما.

13 فیلم رکورددار نامزدی اسکار در تاریخ سینما

۳- All About Eve (1950)- تعداد نامزدی ها: ۱۴ بار

درام جوزف ال مانکیویژ در مورد صنعت سینما و سرگرمی با نام  All About Eve از رکورد ۱۴ نامزدی اسکار خود در بیست و سومین مراسم توانست شش جایزه را با خود به خانه ببرد. این فیلم جوایز اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای جرج ساندرز، بهترین سناریو، بهترین طراحی لباس و بهترین صداگذاری را کسب کرد. All About Eve در بخش های بهترین بازیگر زن نقش اول برای آن بکستر و بتی دیویس، بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای سلست هولم و تلما ریتر، بهترین کارگردانی هنری، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین و بهترین موسیقی متن نیز نامزد اسکار شده بود. رأی دهندگان اسکار علاقه خاصی به داستان هایی دارند که در مورد صنعت سینماست و All About Eve تماماً در مورد شکوه و جذابیت این صنعت بود.

13 فیلم رکورددار نامزدی اسکار در تاریخ سینما

۲- La La Land (2016)- تعداد نامزدی ها: ۱۴ بار

فیلم موزیکال باشکوه دیمین چزل به نام La La Land بیش از تمامی دیگر فیلم هایی که در اسکار ۸۹اُم حضور داشتند جوایز اسکار برد. این فیلم در بخش بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن نقش اول برای اما استون، بهترین فیلمبرداری، بهترین موسیقی اورجینال، بهترین طراحی تولید،و بهترین ترانه برای City of Stars موفق به کسب جایزه اسکار شد، در حالی که در بخش های بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد نقش اول برای رایان گاسلینگ، بهترین سناریو اورجینال، بهترین تدوین، بهترین طراحی لباس، بهترین تدوین صدا و بهترین میکس صدا و البته بهترین ترانه اورجینال برای Audition (The Fools Who Dream) نیز نامزد اسکار شده بود. فیلم La La Land همچنین به اشتباه و در اتفاقی بسیار مشهور به جای فیلم Moonlight به عنوان بهترین فیلم سال اعلام شد که بعداً این اشتباه اصلاح گردید.

13 فیلم رکورددار نامزدی اسکار در تاریخ سینما

۱- Titanic (1997)- تعداد نامزدی ها: ۱۴ بار

فیلم Titanic از جیمز کامرون، یک تراژدی رمانتیک که روی کشتی مشهور بدسرانجام تایتانیک روایت می شود در ۱۴ بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شده و ۱۱ جایزه را به خود ختصاص داد: بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین کارگردان هنری، بهترین فیلمبرداری، بهترین جلوه های ویژه، بهترین تدوین، بهترین طراحی لباس، بهترین صداگذاری، بهترین تدوین صدا، بهترین موسیقی اورجینال و بهترین ترانه اورجینال برای ترانه My Heart Will Go On از سلین دیون. این فیلم در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول برای کیت وینسلت (که بعدها برای یک فیلم اشتباهی برنده جایزه اسکار شد)، بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای گلوریا استوارت و بهترین میکاپ نیز نامزد اسکار شده بود. فیلم تایتانیک در دو جنبه اصلی صنعت سینما بهترین است: یک فیلم سرگرم کننده همگان با جلوه های ویژه فراوان و هم یک اثر حماسی تاریخی باشکوه و به همین خاطر داوران اسکار برای آن سنگ تمام گذاشتند.

منبع: روزیاتو
کد مطلب: ۳۶۶۱۱۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت