هیات داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند/ کارگردانان باتجربه کنار فیلمسازان جوان

اسامی هیات داوران سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در سه بخش رقابتی ملی، بین‌المللی و مخاطب کودک و نوجوان معرفی شدند.

هیات داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند/ کارگردانان باتجربه کنار فیلمسازان جوان

اسامی هیات داوران سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ که در سه بخش رقابتی ملی، بین‌الملل و مخاطب کودک و نوجوان برگزار می‌شود، اعلام شد.

براساس این خبر کمال تبریزی، محمدحسین لطیفی، حسین دارابی، جواد قارایی و امیررضا مافی داوری آثار بخش مسابقه ملی، پوران درخشنده، هادی مقدم‌دوست و سیدمحمدرضا خردمندان به همراه ویلیام استرلینگر و الکساندروس گاستاپولوس قضاوت آثار بخش مسابقه بین‌الملل و بهرام عظیمی، هادی محمدیان و علی جانباز داوری آثار بخش مخاطب کودک و نوجوان را برعهده داشتند.

در بخش ملی این جشنواره از میان ۲۱۹۵ اثر رسیده به دبیرخانه، ۹۷ اثر به انتخاب هیات انتخاب در بخش رقابتی حضور دارند و از میان ۲۴۲۷ اثر رسیده به بخش بین‌الملل، ۳۹ اثر و از میان ۵۶۳ اثر ثبت شده در بخش مخاطب کودک و نوجوان ۲۵ اثر در بخش مسابقه حضور دارند.

بخش ملی:
- کمال تبریزی

کمال تبریزی کارگردان مطرح سینما و تلویزیون با فیلم عبور به سینما وارد شد و تاکنون ۱۸ فیلم بلند ازجمله لیلی با من است، مارمولک، یک تکه نان و امکان مینا را در سینما و شهریار، دوران سرکشی و سرزمین مادری را برای تلویزیون ساخته است. تبریزی برای فیلم سینمایی مارمولک برنده سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران و نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره بیست‌ویکم فیلم فجر شد. وی همچنین برای نگارش فیلمنامه «لیلی با من است» برنده سیمرغ بلورین از چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر شده است.

-محمدحسین لطیفی

محمدحسین لطیفی کارگردان باسابقه سینمای ایران فعالیت هنری خود را با نقاشی و مجسمه‌سازی و طراحی انیمیشن آغاز کرد و پس از آن از سال ۱۳۷۵ با ساخت فیلم سینمایی سرعت وارد سینمای حرفه‌ای شد. فیلم‌های بلند خوابگاه دختران، روز سوم و عینک دودی و مجموعه‌های کت جادویی، صاحبدلان و تنهایی لیلا برخی از آثار این فیلمساز هستند. غریب برشی از زندگی شهید محمد بروجردی آخرین فیلم این کارگردان است که در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و برای آن جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی را به دست آورد.

- حسین دارابی

حسین دارابی کارگردان جوان سینما است که تاکنون دو فیلم سینمایی مصلحت و هناس را کارگردانی کرده است. دارابی برای ساخت مصلحت دیپلم افتخار بهترین کارگردانی اول جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد. همچنین فیلم هناس دومین ساخته این کارگردان به عنوان فیلم برگزیده دهمین جایزه سینمایی ققنوس انتخاب شد. دارابی از جمله فیلمسازانی است که فعالیت خود را از سینمای کوتاه آغاز کرد و چند ده اثر داستانی از جمله علمک، دایو، چشم به راه و... را کارگردانی کرده و برنده جوایز متعددی شده است. وی سابقه حضور و برگزیده شدن در جشنواره فیلم ۱۰۰ را هم دارد.

- جواد قارایی

جواد قارایی متولد ۷ مهر ۱۳۵۷ در تهران، تهیه‌کننده، کارگردان و مستندساز مطرح ایرانی، فارغ‌التحصیل لیسانس مدیریت جهانگردی است که با برنامه ایرانگرد به شهرت رسید. اولین فصل این مستند با محوریت معرفی مناطق و روستاهای بکر و زیبای ایران، در سال ۱۳۸۹ در ۱۳ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای پخش شد و تاکنون ۴ فصل از آن روی آنتن رفته است.

- امیررضا مافی

امیررضا مافی، دانش‌آموخته دکتری فلسفه در حوزه پژوهشی متفکران پست‌مدرن و مطالعات تطبیقی فلسفه و رسانه است. او داستان‌نویسی را از کودکی و در همکاری با نشریات کیهان بچه‌ها و بچه‌ها گل‌آقا آغاز کرده و نویسنده‌ رمان‌های وضعیت تهی، وضعیت بنفش و گیلاس‌های زرد، نمایشنامه‌های یک شب بارانی، در انتظار مرگ و خداکشی و دبیر پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران بوده است. وی اکنون میزبان برنامه تلویزیونی «نقد سینما» و مدیر مرکز انیمیشن سوره است.

بخش بین الملل:

- پوران درخشنده

پوران درخشنده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس باسابقه سینمای ایران است که لوح افتخار درجه یک هنری معادل دکترا از وزارت فرهنگ را دریافت کرده است. درخشنده عضو مرکز بین‌المللی فیلم کودکان ونوجوانان یونسکو است و ساخت فیلم‌هایی مانند پرنده کوچک خوشبختی، شمعی در باد، هیس دخترها فریاد نمی‌زنند، زیر سقف دودی و... در کارنامه او به چشم می‌خورد. درخشنده علاوه بر سینمای داستانی، تجربه کارگردانی فیلم‌های مستند اجتماعی را هم در کارنامه حرفه‌ای خود دارد و برنده جوایز متعدد بین‌المللی شده است.

- هادی مقدم‌دوست

هادی مقدم دوست، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سینما است که در سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر برنده بهترین کارگردانی بخش نگاه نو برای فیلم سر به مهر شد. سریال سرباز یکی دیگر از فعالیت‌های این کارگردان در عرصه تصویر است. هادی مقدم‌دوست همچنین برای نگارش فیلمنامه‌های بی‌پولی و شعله‌ور نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه جشنواره فجر شده است. عطرآلود آخرین تجربه کارگردانی مقدم‌دوست است که در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

- سیدمحمدرضا خردمندان

سیدمحمدرضا خردمندان، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سینما و تلویزیون ایران است. خردمندان پس از سال‌ها داستان‌نویسی و ساخت فیلم‌های کوتاه از جمله پدر، میم، آنتراکت، دوئل و...، در سال ۱۳۹۵ با اولین فیلم بلندش با عنوان بیست‌ویک روز بعد در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر حاضر بود و موفق به کسب جایزه منتخب یونیسف ایران شد. این کارگردان در ادامه، کارگردانی سریال سه فصلی از سرنوشت را برعهده گرفت. وی پیش از این سابقه حضور در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم ۱۰۰ را داشته و برای ساخت آثار ۱۰۰ثانیه‌ای و کوتاه برنده جوایز داخلی و خارجی بسیاری شده است.

- ویلیام استرلینگر

ویلیام استرلینگر، دانش‌آموخته فیلمسازی، تهیه‌کننده و مدیر کمپانی و دبیر جشنواره آزیل کشور اسلواکی است. استرلینگر اهل اسلواکی است و فیلم‌های سیارا و کاندیدا تعدادی از فیلم‌های این تهیه‌کننده سینماست.

- الکساندروس گاستاپولوس

الکساندروس گاستاپولوس، اهل کشور یونان و دانش‌آموخته رشته فیلمسازی است. شنای اول اولین فیلم کوتاه این فیلمساز است که در جشنواره‌های مختلف برنده جوایز زیادی شده است. گاستاپولوس ساخت فیلم بلند اینرسی را نیز در کارنامه‌ دارد و هم‌اکنون در حال ساخت انیمیشن جزیره گورخر است.

بخش مخاطب کودک و نوجوان:

- بهرام عظیمی

بهرام عظیمی، کارگردان انیمیشن، فیلمنامه‌نویس، طراح کاراکتر و کاریکاتوریست تاکنون آثار مختلفی از جمله انیمیشن‌های تبلیغاتی راهنمایی و رانندگی (سیاساکتی و داوودخطر)، انیمیشن‌های آقای ایمنی، بابابرقی، ماسوله، بابا، سیم ششم و تهران ۱۵۰۰ را کارگردانی کرده است. وی تاکنون برنده ۱۰۵ جایزه ملی و بین‌المللی در رشته‌های مختلف هنری شده و عضو هیات داوران بیش از ۲۰۰ جشنواره ملی و بین‌المللی انیمیشن، فیلم و کاریکاتور و عکس بوده است.

- هادی محمدیان

هادی محمدیان، کارگردان و فیلمنامه‌نویس انیمیشن، فعالیت هنری خود را در زمینه انیمیشن‌سازی از دهه هشتاد آغاز کرد. شاهزاده روم ساخته وی پُرمخاطب‌ترین انیمیشن تاریخ ایران و سومین فیلم پرفروش سال ۹۴ شد. از دیگر آثار این کارگردان انیمیشن فیلشاه است که جوایز زیادی را کسب کرده‌ است. بچه زرنگ تازه‌ترین انیمیشن سینمایی این انیمیشن‌ساز در مقام کارگردان است که در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حاضر بود و برنده سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن شد.

- علی جانباز

علی جانبار، فعال هنری و فرهنگی در عرصه کودک و نوجوان است. وی سال‌ها سابقه مدیریتی در عرصه کودک و نوجوان در وزارت آموزش و پرورش دارد ورییس شورای سیاست‌گذاری دومین دوره رویداد استاپ موشن نوجوان بوده است. وی هم اکنون رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان است.

اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی ۱۰۰، امروز جمعه ۱۲ اسفندماه ساعت ۱۹ با حضور هنرمندان، مسئولان و علاقمندان به سینمای کوتاه در ایوان شمس برگزار خواهد شد و برگزیدگان بخش‌های مختلف تقدیر می‌شوند.

 

منبع: ایرنا
کد مطلب: ۳۶۶۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت