سینمای ایران در سال 1401 چقدر فروش داشت؟

سینمای ایران در سال ۱۴۰۱، کمی بیش از ۴۱۸ میلیارد تومان فروخت که با توجه به چالش‌های جدی اجتماعی در این سال، یک آمار نسبتا قابل‌قبول محسوب می‌شود.

سینمای ایران در سال 1401 چقدر فروش داشت؟

سینمای ایران در سال ۱۴۰۱، وضعیت عجیبی را تجربه کرد. در ابتدا تمام تلاش این سینما، گذر از رکود عمیق ناشی از کرونا بود. تلاشی که البته در تابستان به بار نشست و درنتیجه آن، طی ۲ ماه مرداد و شهریور که مقارن با ماه‌های محرم و صفر بود، یکی از بهترین راندمان‌های استقبال از سینما طی سالیان اخیر رقم خورد.

برنامه‌ریزی‌ها برای تداوم این روند طی اکران پائیزی صورت گرفته بود که متاسفانه رخداد‌های اجتماعی این فصل، بزرگ‌ترین ضربات را به سینما زد تا سالن‌های تاریک، برای حدود ۳ ماه، رکود دیگری را پس از کرونا تجربه کنند. درحالی‌که برخی گمانه‌ها از تداوم این رویکرد برای ماه‌های دیگر سال حکایت داشتند، اما با نمایش فیلم‌های جدید، ورق به نفع سینما برگشت تا یک زمستان خوب نصیب سینمای ایران شود. اتفاقی که به موجب آن، تعداد مخاطبان سینما در بازه ۱۲ تا ۲۲ بهمن‌ماه، بیشتر از تعداد مخاطبان آثار جشنواره فیلم فجر بود و این اتفاق، شاید برای نخستین‌بار بود که در طول تاریخ ۴۱ ساله بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی کشور رخ می‌داد.

در سال ۱۴۰۱، ۱۳ میلیون و ۶۱۱ هزار نفر به سینما رفتند. برای این تعداد مخاطب، حدود ۶۳۶ هزار سانس تعریف شد و گیشه نیز به رقم ۴۱۸ میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومان رسید.

سینمای ایران در فصل بهار، حدود ۱۲۵ میلیارد فروخت. این رقم برای تابستان، به ۱۳۱ میلیارد تومان رسید. در پائیز، گیشه ۶۲ میلیاردی نصیب سینمای ایران شد و در زمستان نیز سینما‌ها به فروش ۱۰۰ میلیاردی نائل آمدند.

در سال ۱۴۰۱، ۵۱ فیلم بلند سینمایی به روی پرده رفت که از این بین، کمدی انفرادی، بیشترین میزان فروش و استقبال مردمی را داشت. فیلم مسعود اطیابی، با جذب ۲ میلیون و ۴۳۵ هزار مخاطب، حدود ۷۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخت.

دومین فیلم پرفروش گیشه سال گذشته، کمدی بخارست بود که این فیلم نیز طی ۱۲۵ روز نمایش، ۱ میلیون و ۴۱۷ هزار مخاطب را جذب کرد و به گیشه ۴۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی رسید.

با این آمار، ۲ فیلم پرفروش و پراستقبال سال ۱۴۰۱، متعلق به مسعود اطیابی بودند. این ۲ فیلم، سرجمع، ۱۲۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروختند تا ۳۰درصد کل گیشه سال گذشته، در اختیار این ۲ فیلم کمدی باشد.

کمدی سگ‌بند نیز با ۱ میلیون و ۳۱۷ هزار مخاطب و گیشه ۴۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیونی خود، در رتبه سومین فیلم پرفروش سال قرار گرفت تا هر ۳ فیلم پرفروش صدر جدول ۱۴۰۱، به کمدی اختصاص داشته باشد.

پسر دلفینی با ۲۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون، علفزار با ۲۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون، تی‌تی با ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون، ابلق با ۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون، دوزیست با ۲۰ میلیارد و ملاقات خصوصی با ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون، ترکیب دیگر فیلم‌های پرفروش اکران سال گذشته را تشکیل دادند.

برای امسال، اما امیدواری بسیاری وجود دارد تا تعداد مخاطبان سینمای ایران، با افزایش چشم‌گیری مواجه شوند. قیمت بلیت سینما‌های کشور برای امسال، بین ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان در نوسان خواهد بود و طبیعی است که با اجرایی کردن طرح بلیت شناور، گیشه امسال، با افزایش مواجه خواهد بود، اما مهم، افزایش میزان مخاطبان سینما است که امید است در هر فصل، با یک روند تصاعدی همراه باشد.

فعلا و بر روی کاغذ، اکران نوروز و آغاز اکران فطر از اواخر فروردین‌ماه، ۲ غنیمت بزرگی محسوب می‌شوند که کمک می‌کنند تا سینمای ایران، با یک گیشه فربه به سراغ فصل تابستان برود. رویکردی که جای امیدواری است تا با افزایش تعداد سالن‌های سینمایی، تعداد مخاطبان با گذر از مرز ۲۰ میلیون نفر، گیشه امسال را از ۱۰۰۰ میلیارد تومان عبور دهند.

منبع: ایرنا
کد مطلب: ۳۶۶۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت