۱۰ سریال برتر اسلشر برای طرفداران ژانر وحشت

فیلم های اسلشر جایگاه بسیار مهم غیرقابل انکاری در مرکز ژانر وحشت دارند، از منشأ آن که از فیلم Psycho ساخته آلفرد هیچکاک الهام گرفت.

۱۰ سریال برتر اسلشر برای طرفداران ژانر وحشت

فیلم های اسلشر جایگاه بسیار مهم غیرقابل انکاری در مرکز ژانر وحشت دارند. از منشأ آن که از فیلم Psycho ساخته آلفرد هیچکاک الهام گرفت تا عصر طلایی این ژانر که با فرانچایزهای ماندگاری مانند Halloween, A Nightmare On Elm Street و Scream همراه بود و کلاسیک های مدرنی مانند فیلم X ساخته تای وست، این بلاک باسترهای پر از خونریزی توجه طرفداران فیلم های ترسناک را جلب کرده و به لطف وحشت منحصربفرد و آدرنالین آور خود توانسته اند طرفداران وفاداری پیدا کنند.

۱۰ سریال برتر اسلشر برای طرفداران ژانر وحشت

 
متاسفانه این مزه خاص از ژانر وحشت کمتر توانسته در بخش تلویزیون خودنمایی کند و اکثریت سریال های ترسناک به سراغ رویکردی ماوراءالطبیعه و توطئه آمیز رفته اند تا بهتر بتوانند با ماهیت سریال های تلویزیونی هماهنگ شوند. این شکاف واضح در برنامه سازی ژانر وحشت باعث شده که طرفداران فیلم های ترسناک بی صبرانه منتظر قسمت بعدی در فرانچایزهای ژانر اسلشر باشند، کسانی که آرزو دارند تعلیق و شوک شخصیت های ماسک دار محبوبشان را بیش از ۱۲۰ دقیقه تجربه کنند. علیرغم این کمبود، سریال های ترسناکی در ژانر اسلشر در تلویزیون ساخته شده اند و در ادامه این مطلب بهترین آن ها را انتخاب کرده ایم.
 

۱۰ سریال برتر اسلشر برای طرفداران ژانر وحشت

۱۰- Dead Of Summer

سریال اسلشر ماوراءالطبیعه Dead Of Summer که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد به عنوان پیشقراولی برای سریال های جوانانه جدی تر ساخته شده بود. شوربختانه انتشار یان سریال در یک شبکه تلویزیونی جدید و ناشناخته بدین معنا بود که اکثر طرفداران ژانر وحشت فرصت تماشای آن را پیدا نکرده اند. نداشتن بیننده برای این سریال بسیار مایه تاسف است، زیرا این سریال از برخی از بهترین نوستالژی های ژانر اسلشر استفاده می کند، با فضای کمپینگ تابستانه دهه هشتادی، مجموعه ای خوش ساخت از نوجوانان وحشت زده و جذاب و یک قاتل اسرارآمیز که دست به کشتار می زند.

 

اگر چه درام داستان خیلی باکیفیت نیست و گاه آبکی می شود اما پیچ و تاب های داستان در فصل اول همیشه شما را روی صندلی تان نیم خیز نگه می دارد. اگر چه قرار بود یک سریال آنتالوژی باشد که فصل دوم و سوم آن با بازیگران متفاوت و فضایی مشابه در دهه های ۱۹۷۰ و ۲۰۰۰ روایت شود، سریال Dead Of Summer تنها بعد از یک فصل کنسل شد. اما این سریال هنوز تماشای هیجان انگیزی را برای شما رقم خواهد شد و بدون شک توجه طرفداران ژانر اسلشر را به خود جلب می کند.

۱۰ سریال برتر اسلشر برای طرفداران ژانر وحشت

۹- Wreck

سریال کمدی ترسناک بریتانیایی جدید Wreck به خوبی برای هالووین ۲۰۲۲ آماده و منتشر شد، با داستانی خلاقانه و دیوانه وار که همزمان شما را خندانده و دچار اضطراب می کند. داستان این سریال روی یک کشتی تفریحی به نام ساکرامنتوم روایت شده و در مورد گروهی از کارگران فصلی است که به دلایل رازآلود مختلفی به جرگه خدمه کشتی می پیوندند. مهم ترین این شخصیت ها جیمی نام دارد که برای تحقیق در مورد مفقود شدن رازآلود خواهرش پیپا که هنگام کار روی این کشتی مفقود شده، مخفیانه جای خود را با دوستش کورمک عوض می کند. اما این راز در همان سکانس های اولیه برای مخاطب فاش می شود و مشخص می گردد که پیپا بعد از حمله یک قاتل ماسک دار چاقو به دست به درون آب پریده است.

 

فضای شناور و غیرقابل فرار سریال Wreck در شرایطی که یک قاتل با ماسک اردکی در جستجوی قربانی است، به خوبی فضایی از وحشت و تعلیق را ایجاد می کند. علیرغم این فضای کمدی، چیزی که سریال با آن شوخی نمی کند تنوع بی نقص در انتخاب شخصیت هاست، سریالی که از بسیاری از کلیشه های خسته کننده و دردناک ژانر وحشت دوری می کند. استقبال کلی منتقدان از سریال نیز بسیار قابل توجه بوده و مخاطبان نیز امتیازات خوبی به سریال داده اند. به همین خاطر ساخت فصل دوم آغاز شده و به زودی شاهد انتشار آن خواهیم بود.

۱۰ سریال برتر اسلشر برای طرفداران ژانر وحشت

۸- The Chalet

همه طرفداران ژانر وحشت می دانند که اغلب بهترین فیلم ها و سریال های ترسناک ژانر وحشت از تولیدات خارجی (غیر انگلیسی و آمریکایی) هستند و سریال اسلشر فرانسوی The Chalet نیز از این قاعده مستثنی نیست. روایت داستان دو خط زمانی را شامل می شود، یکی در سال ۱۹۹۷ و دیگری در سال ۲۰۱۷ اما داستان هر دو سریال در یک کلبه زیبا در کوه های آلپ روایت می شود. وقتی یک زوج جوان در سال ۲۰۱۷ برای عروسی به این کلبه ییلاقی می آیند، بعد از سقوط سنگ ها و بسته شدن تنها جاده منتهی به روستا، خود را در روستایی بدون اینترنت و تلفن گرفتار می بینند و ساکنان بازمانده روستا شروع به کشف رازهایی مرتبط با مفقود شدن خانواده ای در دهه ۹۰می کنند، وقتی یک به یک کشته می شوند.

 

این داستان بسیاری از ترندهای ژانر وحشت را با هم ترکیب می کند، مانند لوکیشن های ایزوله و گروه های کوچک از قربانیان که با رازآلودگی و عناصر مبهم در مورد هویت قاتل در تریلرهای جنایی کلاسیک ترکیب می شود. در هم تنیدگی دو خط زمانی نیز بیش از پیش بر تعلیق و تنش داستان افزوده که در طول مدت کوتاه این مینی سریال به خوبی شما را در خود غرق می کند. اما اگر چه The Chalet کمی بیشتر از دیگر سریال های این فهرست خود را جدی می گیرد اما این سریال نیز به همان اندازه دارای خشونت و اتفاقات ناگواری است که علاقمندان ژانر اسلشر را راضی نگه می دارد.

۱۰ سریال برتر اسلشر برای طرفداران ژانر وحشت

۷- I Know What You Did Last Summer

به عنوان یکی از معروف ترین اسلشرهای دهه ۹۰، انتظار می رفت که یک استودیو ساخت سریال بالاخره نسخه سریالی I Know What You Did Last Summer را بسازد. آمازون استودیوز برای اضافه کردن به پورتفوی روزافزون سریال های اورجینالش، یک تصویرسازی مدرن هشت اپیزودی از رمان لویی دانکن ساخت که خوشبختانه به خوبی توانست در حد و اندازه های رمان اورجینال باشد. این سریال داستان آشنایی را روایت می کند، جایی که گروهی از دوستان نوجوان خود را در شرایطی می یابند که درست یک سال بعد از مخفی کاری آن ها در مورد یک تصادف خودرویی مرگبار، توسط یک قاتل مرموز مورد تعقیب قرار می گیرند.

به لطف زمان طولانی روایت، این سریال فرصت کافی برای روایت ماجراهای حال و گذشته را دارد و بازی های قوی از بازیگران جوان، به ویژه بریان تخو، بر جذابیت آن می افزاید. سریال I Know What You Did Last Summer بدون شک موفق ترین اقتباس از یک سری فیلم در این فیلم فهرست نیست زیرا نقدهای متفاوتی دریافت کرد و شوربختانه تنها بعد از یک فصل در سال ۲۰۲۲ کنسل شد. اما انحرافات مناسب کافی و مجازی نسبت به فیلم اورجینال در این سریال وجود دارد، سریالی مملو از قتل های دیوانه وار و پیچش های داستانی که باعث می شود طرفداران اورجینال برای دادن شانسی به این نسخه از داستان ترغیب شوند.

۱۰ سریال برتر اسلشر برای طرفداران ژانر وحشت

۶- Scream

به عنوان نمونه ای نادر از سریالی که به شکلی موثر در میانه انتشارش، با یک راه اندازی مجدد همراه شود و نمونه ای نادرتر از موفقیت یک مورد اینچنینی، سریال Scream از سال ۲۰۱۵ از شبکه MTV منتشر شد که در ابتدا می خواست از لحاظ ژانر و حال و هوا از سری فیلم های اورجینال الهام بگیرد، در حالی که خود را از روایت این فیلم ها و شخصیت شرور مشهور صورت روحی فاصله بگیرد. دو فصل ابتدایی این سریال این رویه را در پیش گرفت و نقدهای خوبی دریافت کرد، در شرایطی که سریال روی خط میانجی بین به تمسخر گرفتن و استفاده صادقانه از کلیشه های ترسناک این فرانچایز راه می رفت.

 

فصل دوم حتی نقدهای بهتری نسبت به فصل اول دریافت کرد، مورد نادری که در ژانر وحتش کمتر دیده می شود و بسیاری از منتقدان این سریال را به خاطر نیشدار بودن و بازی های خوب بازیگرانش ستودند. فصل سوم سریال شاهد تغییری بزرگ در مسیر سریال بود در شرایطی که راه اندازی مجددی با بازیگران، فضا و بازپرداختی از شخصیت گوست فیس صورت گرفت. علیرغم گیج کردن بسیاری از طرفداران این سریال که دو فصل اول را دیده بودند، این بازسازی نیز همچنان نقدهای خوبی دریافت کرد و بسیاری تنوع بیشتر و بازی های قوی بازیگران را ستودند. اما این فصل آخرین فصل سریال Scream بود و امیدها برای تبدیل شدن آن به یک آنتالوژی اسلشر خودآگاه را از بین برد اما این سریال میراثی از خود به جای گذاشته که برای فرانچایز جیغ مهم و سودمند بوده و هنوز هم می توانید از تماشای آن لذت ببرید.

۱۰ سریال برتر اسلشر برای طرفداران ژانر وحشت

۵- Scream Queens

یک کمدی اسلشر شیطانی بسیار بامزه از ذهن کسانی که سریال American Horror Story را خلق کرده بودند، سریال Scream Queens در سال ۲۰۱۵ و با تیمی از بازیگران ستاره از شبکه Fox منتشر شد. این سریال که در یک دانشگاه خصوصی معتبر و مشهور روایت می شود، عمدتاً روایتگر اتفاقاتی است که برای یک گروه خواهری می افتد، بعد از اینکه این گروه به شکل مکرر توسط یک قاتل سریالی که زیر یک ماسک شیطانی خود را پنهان کرده، هدف قرار می گیرند. اگر این روایت آشنا به نظر می رسد حق با شماست اما Scream Queens بسیار خودآگاه است.

با به خدمت گرفتن ملکه های مدرن صحنه سینما مانند اما رابرتس، ابیگیل برسلین، بیلی لورد و کیکی پالمر در کنار جیمی لی کورتیس بی نظیر در نقش های اصلی، این سریال به خوبی می داند که مشغول چه بازی است و موفق می شود کلیشه های نه تنها ژانر وحشت را به هجو بگیرد بلکه زندگی دانشگاهی و روابط سمی بین زنان را به شکلی جذاب و نقدآمیز به تصویر بکشد. اگر چه در فصل دوم برای تغییر همه چیز، شاهد یک درام بیمارستانی جدید بودیم اما سریال Scream Queens موفق نشد از فصل دوم فراتر برود. رایان مورفی به عنوان خالق سریال، در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که در حال کار روی فصل سوم است اما در مدت انتظار برای این فصل می توانید به تماشای دو فصل اول مشغول شوید.

۱۰ سریال برتر اسلشر برای طرفداران ژانر وحشت

۴- Harper’s Island

سریال کمتر شناخته شده Harper’s Island در سال ۲۰۰۹ از شبکه CBS منتشر شد اما این سریال اسلشر رازآلود همچنان یکی از بهترین های این ژانر در تلویزیون باقی مانده است. با الهام از رمان And Then There Were None نوشته آگاتا کریستی، این سریال در مورد مهمانان یک عروسی است که برای حضور در جزیره هارپر دعوت شده اند، علیرغم اینکه یک سری قتل ها هفت سال قبل تر در این مکان رخ داده است. در حالی که به نظر می رسد قتل ها دوباره آغاز شده اند، دختر کلانتر شهر که قاتل اورجینال را دستگیر کرده و دوست نزدیک داماد است، بین رازهای جزیره و مظنونین قتل ها گرفتار می شود. به لطف فرمت داستان، فصل اول سریال حاوی پیچ و تاب های بسیاری است و در هر یک از ۱۳ اپیزود آن شاهد دستکم یک قتل هستیم.

این قتل های شوکه کننده چنان در طول فیلمبرداری مخفی نگه داشته می شدند که حتی بازیگران نیز نمی دانستند چه کسی و چه زمانی می میرد تا اینکه سناریو هر اپیزود را دریافت می کردند و به همین خاطر کسانی که برای اولین بار این سریال را تماشا می کنند، تجربه هیجان انگیز و پرتنشی برای پی بردن به اسرار داستان مملو از خشونت و قتل های قابل باورش خواهند داشت. اگر چه این سریال برای فصل دوم تمدید نشد اما Harper’s Island در قالب یک مینی سریال بسیار بی نقص است. داستان کامل آن به خوبی در پایان فیلم به نتیجه ختم می شود و معما و خشونت آن به بهترین شکل ممکن به پایان می رسد.

۱۰ سریال برتر اسلشر برای طرفداران ژانر وحشت

۳- American Horror Story: ۱۹۸۴

زیبایی سریال های آنتالوژی این است که امکان می دهد فصول متفاوت سریال روی ژانرهای فرعی و کلیشه های متفاوتی تمرکز داشته باشند و این همان چیزی است که سریال American Horror Story که محبوب ترین سریال طرفداران ژانر وحشت با سلیقه های متفاوت است، از آن نهایت استفاده را برده است. این سریال یک سری فصول بسیار باکیفیت و متمایز داشته است و برخی هرگز نتوانسته اند به استاندارد این فرانچایز برسند. خوشبختانه نهمین فصل این سریال آنتالوژی به نام ۱۹۸۴ با ادای احترام به عصر طلایی ژانر اسلشر در دهه هفتاد و هشتاد به خوبی توانسته به این استاندارد برسد، با ارجاعات فرهنگ عامه مناسب تاریخی که می تواند با Stranger Things رقابت کند و البته کمک مقوله کمپ زدن که با پیچش های داستانی کلاسیک رایان مورفی تقویت شده است.

علیرغم اینکه اولین فصل این فرانچایز بود که سارا پاولسون و ایوان پیترز در آن ایفای نقش نمی کردند، تیم بازیگران این سریاب به رهبری اما رابرتس در نقش یک سری کارگر تابستانه کمپ زن، بازی های قوی و قابل باوری از خود ارائه کرده اند، جایی که آن ها نه با یک قاتل سریالی بلکه با دو قاتل و یک سری ارواح درگیر می شوند. دیدگاه منتقدان نسبت به این فصل بسیار مثبت بود اما به خاطر پرداختن به ماجرای یک قاتل سریالی واقعی به نام ریچارد رامیرز با لقب تعقیب گر شب مورد نقد قرار گرفت زیرا قربانیان او مدعی بودند تصویری مثبت از او در سریال ارائه شده است. کمتر سریالی را می توان پیدا کرد که به اندازه American Horror Story: 1984 توانسته باشد قدرت ژانر اسلشر را در روایت خود به نمایش بگذارد.

۱۰ سریال برتر اسلشر برای طرفداران ژانر وحشت

۲- Chucky

تنها سریال این فهرست که از یک فیلم الهام گرفته شده و دنباله ای مستقیم بر آن فیلم به شمار می آید، فیلم Chucky در واقع دنباله ای بر Cult Of Chucky است که بار دیگر برد دوریف صداپیشگی شخصیت عروسکی داستان را ایفا می کند و گروهی از بازیگران سری فیلم ها نیز نقش های خود را تکرار می کنند. این سریال تلویزیونی عمدتاً به اتفاقات رخ داده برای شخصیت جیک ویلر نوجوان می پردازد که چند سال بعد از اتفاقات فیلم قبلی، عروسک چاکی را بدون اطلاع از قدرت مرگبارش، برای یک پروژه هنری خریداری می کند و بعد از آن است که متوجه می شود این عروسک روح یک قاتل سریالی مخوف را در خود دارد.

Chucky با روایت اتفاقات از دریچه نگاه قاتل داستان و همراه نوجوانش، به شکل قابل توجهی از رویه سریال ها و فیلم های اسلشر فاصله می گیرد. این بدان معناست که عنصر معمول چه کسی قاتل است در این داستان وجود ندارد اما برای فرانچایزی که ماهیت و هویت قاتل برای سال ها برای همگان مشخص شده، این زاویه از روایت داستان با ارائه یک تصویر نادر از داستان توانسته به سود کیفیت کلی آن منجر شده که به خوبی با بازی های شخصیت های اصلی نمودار می شود. در کنار داشتن برخی از بهترین قتل ها و هیجان های فرانچایز چاکی، این سریال تم های بلوغ ذاتی یک شخصیت جوان را با واقعیت خونین اما بامزه ای به تصویر می کشد که شما را به یاد فیلم هایی مانند Carrie می اندازد.

۱۰ سریال برتر اسلشر برای طرفداران ژانر وحشت

۱- Slasher

هیچ سریالی متعهدتر از Slasher برای ادای احترامی به ژانری که نامش را از آن گرفته پیدا نخواهید کرد. این سریال که از شبکه مخصوص سریال های ترسناک Chiller شروع کرد و در نیمه راه به نتفلیکس راه یافت، اکنون خانه ابدی خود را در استریمر ژانر وحشت، Shudder، پیدا کرده که با استقبال و رضایت طرفداران ژانر اسلشر و کلیت ژانر وحشت مواجه شده است. در حالی که شوربختانه در مقایسه با دیگر سریال های این فهرست کمتر شناخته شده است، اما سریال Slasher همواره راه های جدیدی را برای خلاقیت در درون مرکزیت داستان با معرفی یک قاتل سریالی ماسک دار جدید پیدا می کند. با بازیگران شناخته شده ای که در هر فصل تغییر می کنند، از جمله خود دیوید کراننبرگ که در فصل چهارم حضور دارد، این سریال کلیشه های کلاسیک ژانر اسلشر را با ژانرهای فرعی دیگر مانند وحشت بقا و وحشت فرهنگی برای خلق داستان هایی خاص و متفاوت ترکیب می کند.

فصل پنجم آن با نام فرعی Ripper می خواهد داستانی تاریخی و کارآگاهی را به این فهرست اضافه کند، جایی که یک قاتل شبیه رابین هودی دهه قرن نوزدهمی، در حالی که پلیس او را تعقیب می کند، به اجرای عدالت در مورد ثروتمندان می پردازد. در واقع سریال Slasher به هیچ مسیری که قبلاً ژانر اسلشر رفته نمی رود اما بامزه ترین و محبوب ترین کلیشه های این ژانر را با تمرکزی مداوم و کیفیتی همیشگی که در هیچ سریال دیگری دیده نمی شود در خود جمع کرده است. به همین خاطر باید در صدر فهرست تماشای طرفداران ژانر اسلشر قرار داشته باشد.

منبع: روزیاتو
کد مطلب: ۳۶۶۹۱۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت