پایان ساخت مستندی درباره «خلیل عقاب» با مرگ‌اش

مستند «آشیانه عقاب» که به زندگی و کارنامه حرفه ای و هنری خلیل طریقت پیما با نام هنری «خلیل عقاب» می پردازد، با فیلمبرداری مراسم خاکسپاری این پهلوان به پایان می‌رسد.

پایان ساخت مستندی درباره «خلیل عقاب» با مرگ‌اش

مریم اسلوبی کارگردان این مستند پس از درگذشت «خلیل عقاب» درباره سرنوشت این مستند گفت: در مدت ده سال همراهی با پهلوان خلیل عقاب سعی کرده‌ام در ثبت و به یادگار گذاشتن قسمتی از خاطرات این اسطوره ورزشی و فراز و نشیب های زندگی‌اش، تمام تلاشم را انجام بدهم.

وی با اشاره به مراسم خاکسپاری خلیل عقاب که فردا دوشنبه ۴ اردیبهشت ماه در شیراز برگزار می‌شود، ادامه داد: اکنون برای ضبط سکانس پایانی زندگی پهلوان خلیل عقاب، با اندوه بسیار برای وداع با پیرمردی عازم شیراز هستم که او را «بابا خلیل» صدا می‌کردم و قصد دارم این تلاش ده ساله را به ایستگاه پایانی‌اش برسانم و او را با دوربین‌ام تا آشیانه ابدی اش همراهی کنم.

اسلوبی در پاسخ به اینکه چرا در این ده سال ساخت این مستند به پایان نرسید، گفت:چون قرار بود تمام زندگی خلیل عقاب را دنبال کنیم، برخی سکانس‌ها در تایم‌های مختلفی گرفته شد و کار را طولانی کرد و سرانجام با سکانس خاکسپاری فیلم به پایان می‌رسد.

او پیش بینی کرد که فیلم تابستان آماده نمایش شود اما هنوز زمان و مکان اکران عمومی آن مشخص نشده است.

اسلوبی که ابتدا قرار بود مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه‌کنندگی فیلمش را برعهده بگیرد، تاکید کرد که این فیلم با سرمایه شخصی و به تهیه‌کنندگی خودش ساخته شده است.

کارگردان مستند «آشیانه عقاب» تاکید دارد که این مستند به حقیقت زندگی خلیل عقاب می‌پردازد و آنچه که کمتر از زندگی او شنیده‌ایم. چون هر چه آنچه تاکنون از او منتشر شده است، بیشتر آرشیو خبری است.

پهلوان خلیل عقاب متولد فروردین ماه ۱۳۰۳ در شیراز و دارنده رکورد گینس و اولین پایه گذار سیرک بین المللی در ایران است که به ۳۷ کشور سفر کرده است و موفق به کسب افتخارات بسیاری در زمینه‌های ورزشی و نمایشی در عرصه های بین المللی شده است.

پهلوان خلیل عقاب در کودکی به ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای پرداخت و سپس با انجام کارهای زورآزمایی و خارق العاده توانست توجه بسیاری از فیلمسازان زمان خود را جلب کند و در تعداد بسیاری از فیلم های سینمایی آن دوران به ایفای نقش پرداخت.

سپس به دعوت سیرک‌های به نام و بزرگ بین المللی به خارج از کشور رفت و توانست در طی سال‌ها تلاش، سیرکی با ۶۰ هنرور برپا کند.

در اوایل دهه هفتاد شمسی به دعوت دولت وقت در ایران به تهران بازگشت و توانست اولین سیرک بین المللی را در ایران پایه گذاری کند و تا اواخر دهه نود شمسی به همراه پسرش ابراهیم عقاب، به برگزاری سیرک پرداخت و بعنوان «پدر سیرک ایران» شناخته شد.

خلیل عقاب در سال های پایانی عمرش به زادگاهش شیراز بازگشت و مورد استقبال و تقدیر بسیار در شهر زادگاهش قرار گرفت.

ورزشگاه و زورخانه ای جهت یادبود و تقدیر از افتخارات او، در شیراز به نام «پهلوان خلیل عقاب» نامگذاری شده است. بنیاد و موزه ای به نام و یاد این اسطوره پهلوانی و به همت مدیر ورزش های پهلوانی و زورخانه ای استان فارس حسین غرقی نیز برپا گردیده است.

پهلوان خلیل عقاب در سی و یکم فروردین ماه ۱۴۰۲ در زادگاهش شیراز چشم از جهان فرو بست و گفته می‌شود در محل ورزشگاه و زورخانه‌ای که به نامش است به خاک سپرده خواهد شد.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۷۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت