اختلال در خرید بلیت‌های کن تأیید شد/ مدیر جشنواره: عذرخواهی می‌کنم

تیری فرمو مدیر جشنواره فیلم کن که امشب کارش را شروع می‌کند، به خاطر مشکلات تهیه بلیت عذرخواهی کرد.

اختلال در خرید بلیت‌های کن تأیید شد/ مدیر جشنواره: عذرخواهی می‌کنم

تیری فرمو مدیر هنری جشنواره فیلم کن به دلیل نقص در سیستم فروش بلیت جشنواره امسال که امشب کارش را شروع می‌کند عذرخواهی کرد. وی در همین حال از انتخاب فیلم «ژان دوباری» به عنوان فیلم افتتاحیه دفاع کرد و درباره ناآرامی‌های داخلی فرانسه که به جشنواره هم رسیده، صحبت کرد.

در آستانه شروع به کار جشنواره ۲۰۲۳ در یک نشست مطبوعاتی تیری فرمو مشکلات موجود در سیستم فروش آنلاین بلیت را تایید کرد. این امر موجب شده تا برخی از نمایندگان مطبوعات، منتقدان و دیگر شرکت‌کنندگان در جشنواره برای انتخاب مکان مورد نظر در تماشای فیلم‌های مهم امسال با مشکل روبه‌رو شوند.

وی گفت: بدیهی است که در سیستم فروش بلیت چه در اینجا، چه برلین یا لیون در جشنواره لومیر، فن‌آوری کارها را بهتر می‌کند، اما کار را پیچیده هم می‌کند. تماشاگران مطبوعاتی و دوست‌داران جشنواره می‌توانند به جای اینکه در صف منتظر بمانند، از طریق گیشه بلیت رزرو کنند، اما من می‌دانم که باید بهتر عمل کنیم. ما امسال بیش از ۱۰ هزار تماشاگر جشنواره را رد کردیم چون فضای سالن‌ها کافی نیست و سعی می‌کنیم مشکل را برطرف کنیم و برای گفتگو در این زمینه آماده هستیم.

فرمو تاکید کرد: ما ۱۰ هزار نفر تماشاگر و کارشناس را رد کردیم، اما خبرنگاران را نه. خبرنگاران مهم هستند. تمام کاری که جشنواره بتواند انجام دهد، را انجام می‌دهیم. واقعاً متاسفم.

جانی دپ و ادل هانل

فرمو همچنین به انتقادهایی که به ویژه از سوی برخی منتقدان آمریکایی درباره انتخاب فیلم شب افتتاحیه با بازی جانی دپ مطرح شده بود پاسخ داد. وی از انتخاب فیلم «ژان دوباری» ساخته میوین کارگردان فرانسوی دفاع کرد و گفت: اگر یک نفر در جهان باشد که کمترین علاقه را به این محاکمه رسانه‌ای شده [محاکمه جانی دپ و همسر سابقش] داشته باشد، آن من هستم.

وی افزود: دپ در فیلم فوق‌العاده است و می‌توانید از میوین بپرسید که چرا این بازیگر را انتخاب کرد.

مدیر جشنواره کن همچنین به اتهام‌هایی که به تازگی از سوی آدل هنل، هنرپیشه فرانسوی درباره ضد زن بودن جشنواره مطرح شده وگفته جشنواره از شکارچیان جنسی محافظت می‌کند، پرداخت و چنین مسایلی را «نادرست و اشتباه» خواند و افزود: اگر فکر می‌کردید این حرف‌ها درست است، اینجا نبودید و برای جشنواره حامی متجاوزان اعتبار قایل نمی‌شدید.

هانل به تازگی با انتشار نامه‌ای در یک نشریه فرانسوی دلایل خود را برای ترک صنعت فیلم فرانسه توضیح داده و به طور مشخص نوشته بود تیری فرمو تنها ۳ کارگردان زن را در انتخاب بخش رقابتی سال ۲۰۲۲ قرار می‌دهد، اما من نمی‌خواهم بخشی از یک ماشین لباسشویی فمینیستی باشم. مزخرف است.

فرمو اظهار کرد: کن مظهر سینماست و پژواک رسانه‌ای بزرگی دارد و به همین دلیل خیلی‌ها از آن استفاده می‌کنند تا صدایشان را به گوش دیگران برسانند. به نظر من این عالی است. اما کن در عین حال موضوع شناسایی مسایلی است که بر واقعیت متمرکز نیستند.

وی افزود: افرادی به ما تبریک می‌گویند که امسال ۷ فیلمساز زن در بخش رقابتی حضور دارند، اما من تحسین‌ها را رد می‌کنم همان‌طور که نقدها را هم رد کردم. ما در مسیر تکاملی هستیم.

فرمو همچنین درباره انتخاب رییس هیات داوران ضمن اینکه تاکید کرد روبن اوستلوند برنده سال پیش نخل طلای جشنواره است گفت: دلمان می‌خواست رییس هیات داوران امسال یک چهره زن باشد اما نتوانستیم فرد مناسب را پیدا کنیم. اما در میان چهره‌های مرد روبن نفر اول بود.

مشکلات اعتراضی

فرمو همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تهدیدهای اتحادیه‌های کارگری فرانسه و اعتراض‌ها به اصلاحات بازنشستگی ممکن است بر جشنواره تأثیر بگذارد، گفت: امروز نخست وزیر با اتحادیه‌ها در محل اقامت رسمی خود دیدار می‌کند و ما هم در حال گفتگوی سازنده با آنها هستیم، بنابراین خواهیم دید چه می‌شود.

او افزود: درست است که از جشنواره فیلم کن به مدت ۱۵ روز محافظت می‌شود، اما اینجا همچنین مکانی است برای طنین‌انداز شدن صداهای مختلف. حتی وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود، همیشه چیزی هست که بخواهد دریک لحظه بیان شود.

فرمو برای مثال افزود: جشنواره در حال گفتگو با فیلمساز فرانسوی و فعال محیط زیست برجسته سیریل دیون است و بعید نیست ما میزبان فعالان محیط زیست باشیم تا روز دوشنبه که به تغییرات آب و هوایی اختصاص دارد نظراتشان را بیان کنند.

وی تاکید کرد همچنان نشان حمایت از اوکراین را روی کت خود خواهد داشت و موضوع اوکراین نباید به یک جنگ فراموش شده بدل شود.

بدون دستور کار

فرمو در مورد انتخاب فیلم‌های بخش رسمی جشنواره گفت: به طور کلی دستور کار خاصی در این زمینه وجود ندارند. ما نمی‌گوییم از چه زمانی در پاییز شروع به انتخاب کنیم، این فیلم‌ها هستند که به ما می‌گویند کدام‌ها را انتخاب کنیم. آنها می‌گویند: ما اینجا هستیم، ما وجود داریم.

درباره انتخاب وی افزود: این جشنواره کن است، من کسی نیستم که این کار را انجام می‌دهد؛ همه ما هستیم. همه با هم. ما با هم به یک سفر بزرگ با ۲۰۰۰ فیلم رفتیم و انتخاب امسال را انجام دادیم و گفتیم از نظر زیبایی‌شناسی، سبکی و جغرافیایی، این سینمای سال ۲۰۲۳ است.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۶۷۷۹۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت