رضا فیاضی از زی زی گولو تا دادزن

رضا فیاضی را خیلی ها به واسطه سریال ها و فیلم های سینمایی که بازی کرده است می شناسند اما او یکی از متخصصان حوزه کودک و نوجوان است که در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون کارنامه قوی دارد و البته او به عنوان یک کارشناس می تواند این حوزه را بررسی کند.

رضا فیاضی از زی زی گولو تا دادزن

رضا فیاضی بازیگر سریال های جزر و مد، خوشنام، معمای شاه، کیمیا و .. که با سریال ماجراهای تا به تا (زی‌زی گولو) مخاطبان خاطرات بسیاری با او دارند و این روزها سریال داد زن را در شبکه نمایش خانگی در حال توزیع دارد با خبرگزاری برنا هم کلام شد و به نکات جالبی درباره این روزهایش و تولیدات حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد. 

رضا فیاضی که این روزها در تالار هنر مشغول به اجرای تئاتر سیندرلا به کارگردانی مریم کاظمی است، به خبرنگار برنا گفت: چیزی که در واقع در شبکه های نمایش خانگی نمایش داده می شود چیزی نیست که مخاطبین عادی که باتوجه به شرایط موجود قدرت خرید اشتراک در پلتفرم های شبکه نمایش خانگی را ندارند بتوانند تماشا کنند تلویزیون ما به حد و اندازه ای برسد که مخاطبان به آن اعتماد کنند و به تماشای برنامه های آن بشینند.

فیاضی افزود: در سال های گذشته در چند سریال تلویزیونی از جمله جزر و مد، خانه پرتقالی ها، خوشنام و ... ایفای نقش داشتم اما هیچ یکی از سریال ها دیده نشد و تنها مقداری سریال خوشنام مورد توجه قرار گرفت و دیده شد و این مسائل بسیار دردناک است.

بازیگر سریال نملایش خانگی «داد زن» با بیان اینکه شرایط تلویزیون با شبکه های نمایش خانگی بسیار متفاوت است، توضیح داد:  بسیاری از مخاطبان با تلویزیون ارتباط خاصی ندارند و باید رسانه ملی با سایر مدیا برابر باشند باید آزادی نسبی به لحاظ پوشش، روابط اجتماعی و ... در تلویزیون وجود داشته باشد اما خب چنین شرایطی وجود ندارد. 

او ادامه داد: تلویزیون اگر به دنبال جذب مخاطب و تماشاگر خودش است باید به رقابت با شبکه های نمایش خانگی بپردازد اکنون تمام سریال هایی که در پلتفرم ها در حال پخش هستند با ایفای نقش بازیگران ایرانی داخل کشور است چطور می توانیم برخی ممیزی ها را در مدیوم های نمایشی نداشته باشیم اما در رسانه ملی این ممیزی ها به شکل پر رنگ وجود دارند؟ اگر قرار است برخی مصوبات و قوانین در سریال ها و فیلم ها وجود داشته باشد باید شرایط یکسانی برای رسانه ملی و سایر مدیوم ها برقرار شود.

فیاضی با عقیده بر اینکه شبکه نمایش خانگی به رقابت با فیلم های ترکی پرداخته است، بیان کرد: سریال های در حال پخش شبکه های نمایش خانگی تا حدی توانست به رقابت با سریال های ترکی بپردازد و توانست علاقه مخاطبان برای تماشای فیلم و سریال های ترکی را کاهش دهد و این موضوع یک پوهنی مثبت برای این مدیا است. 

بازیگر فیلم سینمایی «من ترامپ نیستم» گفت: سریا  نمایش خانگی «دادن زن» 3 سال پیش تولید شده است و من در این سریال به همراه علیرضا خمسه، نسرین مقانلو و بهرنگ علوی و ... ایفای نقش می کنم که این سریال قصه جوانی است که در جریان زندگی دچار پیچیدگی‌هایی می‌شود و پای آدم های زیادی به زندگی او باز می‌شود که هر یک داستانی با خود دارند. 

فیاضی با بیان اینکه چندین سال در کیش زندگی کرده است توضیح داد: در چند سالی که در کیش زندگی می کردم کتاب فروشی باز کردم تا بتوانم اندیشه هایم را عملی کنم و دنیایی ایده داشتم و در همان محدوده کوچک کتاب فروشی خودم برای کودکان تئاتر اجرا می کردم اما متاسفانه همکاری های لازم صورت نگرفت و همچنین بنده در دوران کرونا دچار بیماری شدم و در وضعیت نا مناسبی قرار گرفتم و دوباره به تهران بازگشتم. 

او در ادامه گفت: کودکان دهه 60 و 70 خاطرات بسیار زیادی از آثار دوران کودکی خود دارند و من هم بسیار در آن دوران فعال بودم اما شرایط برای ادامه فعالیت ها فراهم نبود و نیازمند اسپانسرهای قوی بودیم که بسیار کم بودند. تئاترهای کودک و برنامه های کودک به همراه حضور خانواده ها دیده می شود بنابراین باید آثار ارزش بیشتری به لحاظ محتوایی داشته باشند، باز هم حوزه کودک اوضاع بهتری نسبت به حوزه نوجوان دارد و در این حوزه در فقر مطلق قرار داریم. 

بازیگر فیلم سینمایی «در به درها» با اشاره به اینکه مدیریت درست و مناسبی برای شرایط موجود نداریم گفت:  نباید برای فعالیت های هنری در عرصه کودک در قرن بیستم به این شدت سختگیری داشته باشیم. اگر یکی از مدیران فعال در این عرصه از کتاب فروشی های این حوزه دیدن کرده باشد مطمعنا به شکل دیگری تفکر و تصمیمات بهتری گرفته میشد. تنها مدیریت ارزشمند می تواند اوضاع و شرایط پیش آمده را اصلاح کند.

رضا فیاضی در پایان بیان کرد: کانون پرورش فکری در یک برهه زمانی بسیار خلاقانه عمل کرد و هنرمندان با سوادی را در تمام عرصه های مختلف تئاتر، نقاشی، سینما و ... تعلیم داد. امروزه کودکان و نوجوانان خاطرات جذاب و زیبا و نوستالژی ندارند و به تماشای برنامه های سایر رسانه ها می پردازند.

رمان «خری که نمی خواست خر بماند» رمانی طنز و  آخرین رمانی است که به نویسندگی رضا فیاضی مجوز انتشار گرفته است و بزودی منتشر خواهد شد. 

منبع: برنا
کد مطلب: ۳۶۸۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت