وضعیت سینما و تلویزیون با پیشرفت پلتفرم ها چندان جالب نیست!

جواد انصافی جزء معدود محققان و نویسندگان حوزه تئاتر اصیل ایرانی و نمایش سیاه بازی است که در این عرصه آثار درخشانی از او به جا مانده است، سیاه بازی از نگاه یک سیاه باز جزء منابع مرجع در این عرصه می باشد که کارگردان نمایش های خفتگان، صندوق، نمک و نمکدان و ... از خود به یادگار گذاشته است.

وضعیت سینما و تلویزیون با پیشرفت پلتفرم ها چندان جالب نیست!

جواد انصافی را که خیلی ها با کارکتر «عبدلی و اوستا» در رسانه ملی به خاطر دارند یکی از کارگردانان و محققان تئاتر تخته حوضی است که سال ها به عنوان مدرس در این حوزه تدریس کرده است. 

این بازیگر مجری و مدرس تئاتر درباره این روزهایش گفت: 

 اکنون مشغول به کتابی هستم که حدود سه الی چهار سال است که روی آن کار می کنم، تمامی طنازان کشور که مشغول به انجام کارهای طنز و سیاه نمایی و کمدی خوانی و ... می کنند در آن حضور دارند، استان به استان رفته‌ام و در دوران کرونا تماس های تلفنی داشتیم و گلچین کردیم و از هر کدام از شخصیت ها بیوگرافی های کوتاهی داریم که در حال تایپ نهایی است.

 
کارگردان و نویسنده نمایش «انار» بیان کرد: یک نمایشی با عنوان «عبدلی و اوستا در عروس فراری» که در جشنواره آیینی سنتی حضور داشته که فضای سیاه نمایی مربوط به دهه شصت را دارد و قرار است اجرا شود که اثری تلفیقی از سیاه بازی و نمایش های زنانه است زیرا کتاب هایی هستند که یکی از آن ها درباره سیاه نمایی و چندتای دیگر درباره  نمایش های زنانه است که به اتفاق همسرم فروغ یزدان آن ها را نوشته ایم و متن ه ای این کتاب ها در دل نمایش آمده است.

جواد انصافی با بیان اینکه وضعیت سینما و تلویزیون با پیشرفت پلتفرم ها چندان جالب نیست، توضیح داد: جدا از اینکه مسئولین هم توجه خاصی به این موضوع ندارند و علاقه ای هم به نمایش، تئاتر، سینما و ... نشان نمی دهند و هیچ حمایتی نمی کنند در صورتی که الان در این برهه از زمان که یک برهه بحرانی کشور است، ما به خنده و شادی بسیار نیاز داریم و در همه جای دنیا همیشه اینطور بوده است که در مواقع بحران نیاز به شادی افزایش پیدا می کند و ما باید امید را تقویت کنیم اما در کشور ما اینگونه نیست، علت را نمی دانم یا مسئولین بخش روانشناسی این موضوع را نمی شناسند یا اینکه علاقه خاصی به این موضوع ندارند، در صورتی که بسیار لازم است.  

او ادامه داد: به عنوان مثال در جنگ جهانی دوم فرانسه توسط آلمان ها اشغال شده بود و تمام کشورهای اطراف نیز اشغال شده بودند اما روزهای تعطیل به خیابان ها می آمدند و شادی می کردند آلمانی ها خیلی عصبانی شده بودند که چطور می شود مگر دیوانه هستند، اصل قضیه برای از دست ندادن روحیه شان بود تمام قرارهای جنگ های پارلمانی نیز در این رقص ها و شادی ها اتفاقات می افتاد. ما در شرایطی هستیم که مردم و جامعه نیاز به شادی دارند اما متاسفانه هیچ تلاشی برای آن نمی شود.

انصافی با بیان اینکه تا همت مسئولین نباشد تئاتر تخته حوضی هم نمی تواند به عرصه نمایش کمک کند، گفت: مسئولین حتی جزئی هم که شده باید حمایت کنند زیرا یک هنر ملی است و تمام آیین های ما در این نمایش جا می گیرد، کما اینکه خودم به شخصه آیین هایی که روی آن ها پژوهش کردم و به نمایش تبدیلشان کردم را در دل نمایش سیاه بازی آورده ام به عنوان مثال مباحث نوروزی را علمی بررسی کرده ام و البته کتاب هم نوشته ام در این باره. مثلا اگر می گفتند باید خاک فرش ها را بتکانیم دلیل علمی داشته است زیرا اگر خاک فرش ها را نمی تکانیدم رنگ قاطی می کرد یا اینکه سبزه گذاشتن دلیل علمی داشته که مادران در آزمایش کوچکی آب و هوای سال را می سنجیدند و در کشاورزی استفاده می کردند  و ...  تمام این مسائل یک جذابیتی برای تماشاگر دارد و نشان میدهد که آیین های ما همه پشتوانه علمی دارد.

این بازیگر مطرح در نمایش سیاه نمایی بیان کرد: در تمام دنیا تئاترهایی که روی صحنه می رود در تلویزیون رایگان تبلیغ می شود زیرا به دنبال ارتقای فرهنگ عمومی و فرهنگ تماشای تئاتر در جامعه هستند، تئاتر در کشورهای بسیار پیشرفته مخاطبان زیادی دارد اما در کشور ما حتی پول هم پرداخت شود برخی از تئاتر ها را تبلیغ نمی کنند در صورتی که وظیفه ارگان های این عرصه است تا به صورت رایگان برای نمایش ها تبلیغ کنند.

کارگردان و نویسنده نمایش «خواستگاران» افزود: اگر ما بخواهیم از تئاتر ملی و شادی آور خودمان را که نمایش تخته حوضی است حمایت کنیم، در درجه اول باید حداقل چند واحد در دانشگاه ها تدریس کنیم تا اطلاعات به دست دانشجویان برسد و در دورس دبیرستان ها هم تدریس شود تا فرزندانمان بهتر بتوانند تصمیم بگیرند.

جواد انصافی در پایان گفت: رسانه ها واقعا به این قضیه کمکی نمی کنند و نشست های مهم در مطبوعات وجود ندارد که مشخص شود در چه زمانی مثلا جشنواره ها برقرار می شوند، ما به دنبال این نیستیم که حتما رادیو و تلویزیون این اخبار مرتبط را منتشر کند اما رسانه ها باید بیشتر یاری کنند.

منبع: برنا
کد مطلب: ۳۶۸۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت