شانس پایین «شهر هرت» برای رقابت با «فسیل»

فیلم جدید کریم امینی با بازی پژمان جمشیدی و شبنم مقدمی چه کیفیتی دارد؟

شانس پایین «شهر هرت» برای رقابت با «فسیل»

پس از فیلم پرفروش «فسیل»، ساخته جدید کریم امینی با نام «شهر هرت» نیز به همراه 5 فیلم دیگر ویژه اکران تابستان 1402، به نمایش درآمد. «شهر هرت» که از 17 خرداد اکران شده، از دیگر فیلم‌ها در گیشه پیشی گرفته است. هرچند که «شهر هرت» افتتاحیه خوبی را پشت سر گذاشته، اما بعید است که جایگاه «فسیل» را در گیشه به دست آورد. به بهانه نمایش ساخته جدید کریم امینی، در ادامه مطلب درباره این فیلم می‌خوانید.

ایده تکراری قصه

قصه «شهر هرت» درباره یک خواهر و برادر دزد با بازی شبنم مقدمی و پژمان جمشیدی است که طی اتفاقی، زندگی‌شان با یک مفسد اقتصادی گره می‌خورد. ماجرای اصلی فیلم یعنی آشنایی «پرستو» و «پرویز» با مرد اختلاسگر، با استفاده از یک ایده تکراری آغاز می‌شود و سپس قصه با اتفاقات دم‌دستی و غیرقابل باور، به صورت غیرمنطقی پیش می‌رود و مخاطب را کم‌هوش فرض می‌کند. داستان «شهر هرت» نیز مانند فیلم‌های گیشه‌ای مشابه با چاشنی موسیقی و رقص روایت می‌شود تا مخاطب را سرگرم کند، اما این ایده برخلاف «فسیل» کمکی به مفرح شدن فیلم و جذابیت آن نمی‌کند.

 

تکیه به شوخی‌های کلامی

فیلم نامه «شهر هرت» برای خنداندن مخاطب، بیشتر به دیالوگ‌ و شوخی‌های کلامی متوسل شده است که البته همین شوخی‌ها نیز به ندرت ممکن است مخاطب را به خنده بیندازد، بنابراین شاهد موقعیت‌های کمدی بامزه در «شهر هرت» نیستیم. شوخی با موضوع اختلاس و فساد اقتصادی نیز، زیرکانه و عمیق نیستند. دیگر ساخته امینی «فسیل» به کمک فرمولی که قبلا جواب داده است یعنی خاطره‌بازی با دهه 60 و سبک پوشش شخصیت‌ها در آن دوران، نیمی از راه را برای ایجاد فضایی خنده‌دار رفته بود، اما «شهر هرت» چنین برگ برنده‌ای ندارد.

بازی تکراری پژمان جمشیدی

هرچند پژمان جمشیدی بازیگر محبوبی نزد مخاطبان است، اما پُرکاری او و حضور مدام در سینما و نمایش خانگی می‌تواند به ضرر او تمام شود. این بازیگر آبان 1401 با کمدی «بخارست» به سینما آمد و پس از پایان اکران این فیلم طولی نکشید که با کمدی جدید کارنامه‌اش «شهر هرت» روی پرده سینما دیده شد. بازی جمشیدی در این فیلم تفاوت زیادی با کار او در آثار قبلی‌اش مانند «بخارست» و به ویژه سریال «آفتاب پرست» ندارد. شبنم مقدمی نیز که سابقه خوبی در ژانر کمدی دارد، تلاش می‌کند با لحن لات‌منشانه به نقش خود نزدیک شود و بامزه باشد، اما نتیجه کار او در «شهر هرت» یک بازی اغراق‌ شده است.

«فسیل» رقیب سرسخت «شهر هرت»

«شهر هرت» به دلیل ژانر کمدی‌‌اش و حضور پژمان جمشیدی، تماشاگران را به سینما کشانده و شروع بدی در گیشه نداشته. این فیلم در کمتر از یک هفته اکران، تقریبا سه میلیارد و 780 میلیون تومان فروخته است، اما با توجه به کیفیت فیلم، بعید است که «شهر هرت» مانند «فسیل» با استقبال مواجه شود. «فسیل» که تا دیروز به فروش حدودا 171 میلیارد و 600 میلیون تومانی دست پیدا کرده بود، در مقایسه با «شهر هرت» فیلم عامه‌پسندتری است و فاکتورهای بیشتری برای جذب مخاطب دارد. باید دید فروش «شهر هرت» در روزهای آینده چطور خواهد بود، اما با توجه به شواهد کریم امینی در رقابت با خودش، احتمالا با «فسیل» پیروز می‌شود.

منبع: خراسان
کد مطلب: ۳۶۸۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت