بدرقه فریماه فرجامی به خانه ابدی

مراسم تشییع پیکر فریماه فرجامی با حضور خانواده این هنرمند و جمعی از همکارانش در سینما و تئاتر آغاز شد.

بدرقه فریماه فرجامی به خانه ابدی

مراسم تشییع پیکر فریماه فرجامی با حضور خانواده این هنرمند و جمعی از همکارانش در سینما و تئاتر آغاز شد.

تعدادی از دوستداران زنده‌یاد فریماه فرجامی صبح سه‌شنبه ۱۳ تیرماه در مقابل خانه هنرمندان گردهم آمدند تا با بازیگری که سال‌ها از عرصه هنری به شکل جدی دور شده بود اما نقش و جایگاهش در سینما فراموش‌شدنی نیست، وداع کنند.

این مراسم پس از پخش چند قطعه موسیقی با صدای محمدرضا و همایون شجریان و با اجرای احترام برومند آغاز شد.

برومند با اشاره به این‌که امروز همه صاحب عزا هستیم گفت:ما او را خیلی زودتر از آن‌چه تصور می‌کردیم در اوج زیبایی و پختگی و مهربانی و صمیمیت از دست دادیم. به این ویژگی‌ها استعدادش در بازیگری را هم باید اضافه کنیم تا بشود فریماه فرجامی که خیری از زندگی ندید ولی لب‌ به گله نگشود.

مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما به عنوان نخستین سخنران این مراسم با اشاره به این‌که تمایلی به صحبت نداشته گفت: به من گفتند چون مدیرعامل خانه سینما هستم باید صحبت کنم ولی اتفاقا می‌پرسم که چه مدیرعامل و خانه سینمایی که مدام عزا برگزار می‌کند؟ پس جشن کو؟ 

او افزود: از دیشب وقتی به فریماه فکر می‌کردم نام پریچهر هم همزمان به یادم می‌آمد که دخترعمه من بود و بسیار زیبا بود و به طرز مشکوکی از دنیا رفت تا جایی که خواهرانش همیشه او را آبجی ناکام صدا می‌زدند. این شباهت با سرنوشت فریماه فرجامی برای من عجیب است چون فریماه آبجی و ستاره ناکام ما بود که قربانی مناسبات سینمای دهه ۶۰ شد؛ زمانی که هنوز جریانات سینمای قبل از انقلاب بر آن غالب بود. او بیشتر قربانی زیبایی و هنرش شد. 

برومند گفت: فریماه فرجامی مدارج ستاره شدن را به سرعت طی کرد ولی ما خیلی زود از حضور او در صحنه‌های تئاتر و پرده‌های سینما محروم شدیم. سرگذشت او باعث شد نسل بعدی دقت بیشتری کند. آن‌ها همیشه کنار مردم بودند. روسری سر کردند و نقش کارگر کارخانه رب را بازی کردند. مقنعه سر کردند و نقش همسر و کارمند را بازی کردند. چادر سر کردند و نقش مادر و همسر شهید را بازی کردند. این‌ها در قلب مردم ستاره هستند. هنرمند امروز کنار مردم است و مناسباتش را با حکومت، مردم تعیین می‌کند. ‌من این را از روی درد و خیرخواهی می‌گویم که نمی‌توان مانع فعالیت آن‌ها شد چون هنرمندان نقش خود را به جا گذاشته‌اند. ما سیاسی نیستیم ولی همواره با مردم هستیم.

احترام برومند در این بخش بیان کرد که قرار بود رخشان بنی‌اعتماد در این مراسم حضور داشته باشد و صحبت کند ولی برخی همکاران به دلایلی در محافل عمومی حضور پیدا نمی‌کنند.

در ادامه مسعود فروتن خاطراتی را از همکاری با این هنرمند تعریف کرد و بعد ایرج راد رییس هیات‌مدیره خانه تئاتر گفت: فریماه فرجامی دختر تئاتر بود. در اداره هنرهای دراماتیک و دانشگاه درس تئاتر خواند و با بزرگان این هنر کار کرد. تئاتر کار سختی است و جسم سالم و تمرین‌های بدنی نیاز دارد. البته بیشتر وقت‌ها درباره فعالیت‌های سینمایی فرجامی صحبت می‌شود ولی او در تئاتر نقش‌های ماندگاری داشت.

او افزود: فریماه فرجامی سادگی‌ای داشت که باعث شد او را دوره کنند تا کار به جایی برسد که نباید می‌رسید.‌ او توانایی داشت که کارهای زیادی در این عرصه داشته‌ باشد ولی حتی کسانی که از مصائب او آگاه بودند دست او را نگرفتند. این سرمایه‌ای بود که ما از دست دادیم در حالی که می‌توانست باعث افتخار بیشتری باشد. امیدوارم تراژدی فریماه فرجامی برای هنرمندان تکرار نشود.

فریدون جیرانی، افسانه چهره‌آزاد، علی دهکردی عضو هیأت مدیره خانه سینما، محمد شیری، مهوش وقاری، اصغر همت، محمود پاک‌نیت، پژمان بازغی رییس انجمن بازیگران خانه سینما، کوروش سلیمانی و قطب‌الدین صادقی از جمله دیگر حاضران در این مراسم هستند.

فریماه فرجامی حدود دو ماه قبل دچار سکته مغزی شد و پس از بهبود نسبی درمان را تحت نظر پزشک در منزل ادامه داد اما دو هفته قبل دوباره براثر سکته راهی بیمارستان شد و حدود چند روز را در کما به سر برد تا این‌که شامگاه جمعه ۹ تیرماه خبر درگذشت این بازیگر در سن ۷۱ سالگی به طور رسمی اعلام شد. 

«خط قرمز» و «سرب» مسعود کیمیایی، «اجاره‌نشین‌ها»ی داریوش مهرجویی، «مادر» علی حاتمی،  «پرده آخر» واروژ کریم‌مسیحی و «نرگس» رخشان بنی‌اعتماد از جمله فیلم‌های این بازیگر بودند.

 
منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۸۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت