۱۰ فیلم کلاسیک کونگ فویی نادیده گرفته شده اما باکیفیتی که هر طرفدار ژانر رزمی باید ببیند

بسیاری از بهترین فیلم های کونگ فو کلاسیک، با وجود اینکه ژانری افسانه ای در سینما هستند، اغلب برای مخاطبان امروزی ناشناخته هستند.

۱۰ فیلم کلاسیک کونگ فویی نادیده گرفته شده اما باکیفیتی که هر طرفدار ژانر رزمی باید ببیند

وقتی صحبت از فیلم هایی می شود که سرشار از هیجان و سرگرمی سینمایی هستند، نمی توانید بهتر از یک فیلم کونگ فویی خوب پیدا کنید. این تجربه های اکشن اغلب احمقانه و با حرکات میمونی، همیشه طرح های ساده ای از انتقام یا عدالت را به بینندگان ارائه می دهند که توسط رزمی کاران ماهری ارائه می شوند، کسانی که همیشه مخاطبان را با استعدادهای بدون تاریخ مصرف خود شگفت زده می کنند. این ها فیلم های ویژه ای هستند که اغلب یک کودک نیز می تواند آن ها را درک کند و بسیار ساده هستند، اما همزمان در بین مردم در همه سنین محبوبیت دارند.

 

بسیاری از بهترین فیلم های کونگ فو کلاسیک، با وجود اینکه ژانری افسانه ای در سینما هستند، اغلب برای مخاطبان امروزی ناشناخته هستند. با این همه فیلم های باور نکردنی و بدون تاریخ مصرف در این ژانر، بینندگان بیشتری در همه جا از دیدن تعداد بیشتری از این شاهکارهای سینمایی لذت خواهند برد. در این مطلب به ۱۰ مورد از کم تر شناخته شده ترین فیلم های کونگ فو کلاسیک تاریخ سینما می پردازیم که همه باید آن ها را ببینند زیرا آنطور که شایستگی داشتند، دیده نشدند.

۱۰- The Boxer from Shantung (1972)

اگر حتی یک فیلم هنرهای رزمی را دیده باشید، احتمالاً می دانید که این فیلم ها عموماً چگونه هستند و چگونه داستانی را پیش می برند. شخصیت های قهرمان توسط یک مبارز شیطان صفت شکست می خورند، و این موضوع باعث می شود که آن ها عقب نشینی کنند، تا بتوانند آموزش ها و تمرینات بیشتری را تجربه کرده و در ادامه بتوانند بهتر مبارزه کرده و شرافت و اعتبار لکه دار شده خود را بازپس گیرند. در این ساختار مشکلی وجود ندارد و بسیاری از فیلم ها در این ژانر از همین فضا و درگیری های فیزیکی برای هیجان انگیز تر کردن داستان استفاده می کنند. اما وقتی این ساختار متفاوت است، آن فیلم و داستانش خاص می شود و این همان چیزی است که در فیلم The Boxer from Shantung ساخته چه چانگ و هسو لی پائو رخ می دهد.

این فیلم هنوز هم در زمینه نبردهای رزمی کیفیت بسیار خوبی دارد، نبردهایی که انگیزه آن انتقام جویی است که در این ژانر بسیار دیده می شود، اما طرح کلی فیلم بیشتر شبیه یک فیلم گانگستری است. شخصیت اصلی داستان یک ولگرد با توانایی چشمگیر در زمینه رزمی است که پس از ورود به شانگهای تحت تاثیر رئیس یک باند محلی قرار می گیرد و تصمیم می گیرد که زندگی مشابهی را دنبال کند. چیزی که در ادامه می آید چیزی شبیه به یک فیلم ساخته مارتین اسکورسیزی مانند Mean Streets یا Goodfellas است با این تفاوت که نبردهای رزمی بیشتری دارد که باعث می شود، بوکسوری از شانتونگ یک فیلم کونگ فوی عالی با یکی از بهترین نبردهای پایانی تاریخ ژانر کونگ فویی برای علاقمندان این ژانر باشد.

۹- Shaolin Prince (1982)

فیلم های کونگ فویی زمانی بهتر می شوند که انبوهی از ایده های عجیب و متفاوت را در خود داشته باشند. فیلم Shaolin Prince ساخته چیا تانگ قطعاً یکی از دیوانه وارترین فیلم های این ژانر است، فیلمی با لحظاتی که به خوبی آن را در آستانه تبدیل شدن به یک کارتون کمدی قرار می دهند. این فیلم داستان دو شاهزاده را روایت می کند که در بدو تولد از هم جدا می شوند اما در سن ۲۳ سالگی به طور اتفاقی دوباره به هم می پیوندند و باید با مهارت کونگ فوی خود شاهزاده نهم شرور را شکست دهند.

این داستانی است که احتمالاً در فیلم های دیگر هم دیده اید، اما اجرای این فیلم فراتر از هر چیزی است که با داستانی مشابه دیده اید. این دو شاهزاده قهرمان باید با شمشیرهای جادویی، جن گیری کونگ فوی و بوداهای شیطانی مبارزه کنند که تماشای این فیلم را به یک تجربه فوق العاده سرگرم کننده تبدیل می کند به ویژه وقتی به پایان بندی بسیار بامزه و جذاب داستان نزدیک می شویم. Shaolin Prince یک تمرین استثنایی در حماقت و سبک سری داستانی است که دوست نداشتن آن دشوار است.

 

۸- Riki-Oh: The Story of Ricky (1991)

در حالی که ژانر کونگ فو به خاطر مبارزات خشن و خونین فراوان شناخته شده است، اما هیچ کدام از آن ها نمی توانند با میزان خونریزی و کشتار فیلم Riki-Oh: The Story of Ricky ساخته لام انگای رقابت کنند. داستان این فیلم در مورد مردی به نام ریکی است که در یک زندان متعلق به آینده زندانی می شود، زندانی که توسط مردان فاسد و تبهکاران بی رحمی اداره می شود که افراد ضعیف و بی گناه را هدف قرار داده و این موضوع باعث می شوند ریکی برای مبارزه با آن ها قیام کند که در نهایت منجر به پایان بسیار خونینی می شود.

می توان تاکید کرد که این فیلم واقعاً تجربه ای فوق العاده خونینی است تا جایی که شاید یکی از خشن ترین فیلم هایی باشد که تاکنون ساخته شده است. این فیلم تقریباً شبیه به یک نسخه واقعی اقتباسی از مورتال کامبت است، با این تفاوت که مهارت های مبارزه ای در آن آنچنان بالا و عجیب است که اغلب باعث می شود دیوارها پوشیده از خون باشند. فیلمی که بیننده ها را به همان اندازه که به خنده می اندازد، دچار وحشت نیز می کند، Riki-Oh: The Story o یکی از بهترین فیلم های رزمی کونگ فویی با فضای زندان است.

بهترین فیلم های کلاسیک کونگ فویی

 

۷- Executioners from Shaolin (1977)

به عنوان یک کلیشه همیشگی، در بسیاری از فیلم های بزرگ کونگ فویی، قهرمان با انگیزه انتقام به خاطر از دست دادن خانه، دوستان و استاد خود به دست یک رزمی کار شرور دست به مبارزه می زند. یکی از بهترین برداشت ها از این فرضیه، فیلم Executioners from Shaolin ساخته لائو کار لونگ است که دقیقاً همین داستانی که گفتیم را با چند پیچ و خم اضافی روایت می کند. داستان درباره مردی است که برای انتقام از یک روحانی شیطانی به نام پای می که استادش را کشته سوگند یاد کرده و زندگی اش را صرف آماده شدن برای رویارویی با او می کند، حتی اگر این مبارزه به معنای مرگ او باشد.

این فیلم الهام بخش بسیاری از بهترین و شناخته شده ترین فیلم های ژانر هنرهای رزمی بوده است، که Kill Bill یکی از برجسته ترین آن ها است، فیلمی که در آن پای می در نقش استاد ریش سفید عروس ظاهر می شود. این فیلم به همان اندازه که احمقانه است پرتنش نیز هست، فیلمی با سکانس های مبارزه طولانی و حماسی و سبک های عجیب کونگ فویی که شامل کشیدن پای مبارزه به درون بدنش از طریق یک ابزار مبارزه است. این فیلم قطعاً باعث خوشحالی و حیرت بینندگانی خواهد شد که به دنبال یک اثر کلاسیک منسجم در ژانر کونگ فو هستند.

بهترین فیلم های کلاسیک کونگ فویی

۶- Five Element Ninjas (1982)

آیا تا به حال دشمنی کامل تر از نینجاها برای رویارو شدن وجود داشته است؟ در نبردی که شاید بزرگ ترین نبرد نینجایی باشد که تابحال در قالب سینما به تصویر کشیده شده، فیلم Five Elements Ninjas ساخته چانگ چن به عنوان یکی از بهترین فیلم های کونگ فویی عجیب غریب و احمقانه تاریخ سینما شناخته می شود، فیلمی با تعداد نینجاهای فراوان که شما را سرگم می کند. داستان فیلم در مورد مرد جوانی است که پس از کشته شدن استادش و به دست گرفتن کنترل مدرسه آموزش مبازه اش توسط گروه قدرتمندی از نینجاها، به دنبال انتقام است و این سوگند انتقامجویانه باعث می شود تا او به همراه سه دوست جدید تحت نظارت یک استاد جدید تمرین کند تا بر چالش پنج عنصر نینجا غلبه کند.

تمام این ها باعث می شود تا یک ماجراجویی باورنکردنی در برابر چشم های مخاطب روایت شود، تجربه ای باورنکردنی از داستانی که با جدیتی وصف ناشدنی همراه است. قهرمانان داستان باید با پنج گروه نینجای مختلف مبارزه کنند که هر کدام تسلط ذاتی خاص خود را دارند، از آب تا آتش، تا جایی که قدرت آن ها به حوزه ماوراءالطبیعه نیز کشیده می شود، با این حال شکست آن ها در هر مورد نمی تواند رضایت بخش تر از آن چیزی باشد که می بینیم. Five Elements Ninjas یک اثر کلاسیک کونگ فویی فوق العاده است که بیننده ها را به هیجان می آورد.

بهترین فیلم های کلاسیک کونگ فویی

۵- Crippled Avengers (1978)

در حالی که بسیاری از فیلم های کونگ فویی به خاطر قهرمانان بسیار توانمندشان مورد توجه قرار می گیرند، چانگ چی با Crippled Avengers چیزی کاملاً متفاوت به ما می دهد. داستان در مورد یک جنگ سالار بسیار مورد احترام است که پس از قتل همسرش، بسیار بیرحم و ستمکار می شود و این موضوع باعث می شود تا او و پسرش مردم بی گناهی که بر آن ها حکومت می کند را هر روز آزار دهند. چهار تن از قربانیان او براثر بی رحمی های این جنگ سالار فلج می شوند که یکی کور، دیگری کر و لال، دیگری قطع عضو، و دیگری دیوانه می شود، اما آن ها تلاش می کنند تا نقاط ضعف خود را به نقاط قوت شان تبدیل کنند و شرور ستمگر داستان را سرنگون سازند.

این فیلم یکی از جذاب ترین سکانس های نبرد ژانر رزمی و کونگ فویی را در خود دارد، فیلمی که در آن که هر شخصیت با هر مبارزه اش، حرکات فیزیکی شگفت انگیزی را به نمایش می گذارد. همچنین Crippled Avengers یکی از الهام بخش ترین فیلم های این ژانر است، جایی که قهرمانان ما حاضر نیستند دراز بکشند تا بمیرند و در عوض به مبارزان بزرگی برای عدالت تبدیل شوند. Crippled Avengers یکی از بهترین فیلم های کونگ فویی تاریخ این ژانر است که تجربه تماشای آن برای شما هیجان انگیز و سرگرم کننده خواهد بود.

 

بهترین فیلم های کلاسیک کونگ فویی

۴- Master of the Flying Guillotine (1976)

سلاح های فوق العاده و جذاب زیادی در فیلم های کونگ فویی وجود دارد، اما گیوتین پرنده احتمالا ترسناک ترین آن ها است. در Master of the Flying Guillotine که یکی از شاخص ترین فیلم های کلاسیک ژانر کونگ فویی است، این سلاح به طور کامل به نمایش گذاشته می شود. این فیلم درباره یک استاد کور اما مرگبار است که به دنبال انتقام خون شاگردان کشته شده اش است، شاگردانی که به دست یک مشت زن یک دست کشته شد، کسی که برای رسیدن به هدفش از سلاح انتخابی خود که یک گیوتین پرنده است استفاده می کند.

این فیلم تاثیر عمیق و قابل توجهی بر بسیاری از فیلم های رزمی دارد، به گونه ای که احتمالاً اکثر آن ها از این تاثیرپذیری بی خبر هستند. یکی از شناخته شده ترین طرفداران فیلم، کوئنتین تارانتینوی بزرگ است که اغلب در بسیاری از فیلم هایش از آهنگ متن شوم و ترسناک این استاد نابینا برای شخصیت های شرور فیلم خود استفاده می کند. این فیلم یکی از آن فیلم هایی است که به نظر می رسد تجسم کاملی از ژانر کلاسیک رزمی است، فیلمی مملو از تورنمنت های بزرگ و مبارزات هیجان انگیز تن به تن و متوالی که آن را به یکی از بهترین فیلم های کونگ فویی تبدیل می کند که تاکنون ساخته شده است.

بهترین فیلم های کلاسیک کونگ فویی

۳- The 36th Chamber of Shaolin (1978)

فیلم The 36th Chamber of Shaolin ساخته لاو کار لونگ که از نگاه بسیاری، یکی از بهترین فیلم های استودیو برادران شاو است، یک شاهکار بزرگ کونگ فویی به شمار می آید. پس از تلاش ناموفق نیروهای مقاومت برای سرنگونی رهبر سرکوبگر منچو، یک دانشجوی جوان به نام سان ته به مدت پنج سال در معبد شائولین تحصیل می کند و آموزش می بیند تا یک روز برگشته و به حکومت ستمگران پایان می دهد.

بسیاری از فیلم های هنرهای رزمی دارای مونتاژهای سکانس های آموزشی هستند، اما کل این فیلم یک مونتاژ آموزشی به بهترین شکل ممکن است. کارگردان کار – لونگ تلاش زیادی می کند تا مخاطب رشد سان تیل را به عنوان یک استاد شائولین در طی این پنج سال آموزش احساس کند و این موضوغ هر دستاوردی برای شخصیت اصلی را بسیار رضایت بخش تر می سازد. این فیلم تقریباً یک زاویه معنوی نیز دارد که منجر به یک تجربه تماشایی و غنی می شود، فیلمی که نباید از دست داد.

بهترین فیلم های کلاسیک کونگ فویی

۲- The Five Venoms (1978)

هنرهای رزمی در فیلم متفاوت The Five Venoms ساخته چانگ چی با راز و رمز ترکیب می شوند. در داستانی که مانند یک نوآر عمل می کند اما با نبردهای تن به تن فراوان تر، یک استاد در حال مرگ، جوان ترین شاگرد خود را می فرستد تا شاگردان قدیمی اش را پیدا کند و هر کدام از آن ها که دست به کارهای شیطانی زده را از بین ببرد. هویت هر یک از این دانشجویان سابق یک راز است، اما می توان آن ها را از طریق تسلط خاص بر سبک مبارزه انتخابی شان کشف کرد.

این فیلم در عین حال که یک فیلم کونگ فویی عالی است، درام فوق العاده ای نیز هست که بینندگان را روی صندلی های خود نیم خیز نگه می دارد. هیچ کس نمی داند طرف مقابلش کیست و فراتر از آن اینکه چه کسی می تواند مورد اعتماد باشد، در شرایطی که هر استاد هنرهای رزمی مخفیانه در تلاش است تا دیگران را از بین ببرد. این کتاب آغازی بی نقص برای شروع تماشای ژانر هنرهای رزمی است که برای هر نوع بیننده ای با هر ذائقه ای، یک نوع جذابیت خاص در خود دارد.

بهترین فیلم های کلاسیک کونگ فویی

۱- One-Armed Boxer (1972)

کمتر دیده شده ترین فیلم کونگ فویی که ممکن است ذاتی ترین فیلم کل این ژانر نیز باشد، فیلم One-Armed Boxerساخته جیمی وانگ یو است. این فیلم هر آنچه را که از یک فیلم رزمی می خواهید در خود دارد و همه این ها با بالاترین کیفیت سینمایی انجام شده است. داستان در مورد یک شاگرد آینده دار هنرهای رزمی است که کله شقی او باعث می شود یک مدرسه فاسد رقیب به دنبال نابودی او و مدرسه آموزش هنر های رزمی بیفتند که وی در آن آموزش می بیند.

یک فیلم سرگرم کننده کامل با یک بازی درونی برای حدس زدن زمان و چگونگی از دست دادن قهرمان که هیچ کس نمی تواند پایان آن را حدس بزند. این فیلم همچنین دارای سرعت روایت بی نقص، مبارزات جذاب و لحظات خنده داری است که باعث می شود این فیلم در زمره سرگرم کننده ترین فیلم های ساخته شده در تاریخ سینما قرار داشته باشد. One-Armed Boxer فیلمی واقعاً عالی است که به عنوان یکی از بهترین آثار کلاسیک تمام دوران، شایسته تحسین همگان است.

منبع: روزیاتو
کد مطلب: ۳۶۸۸۸۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت