با وجودِ ارائه‌ها و درخواست‌های بسیار، ونیزِ 2023، تنها کار یک ایرانی را به‌عنوان کارگردان پذیرفت: زر امیرابراهیمی

در هشتادمین جشنواره ونیز فقط یک فیلم از یک کارگردان ایرانی در بخش های اصلی پذیرفته شد.

با وجودِ ارائه‌ها و درخواست‌های بسیار، ونیزِ 2023، تنها کار یک ایرانی را به‌عنوان کارگردان پذیرفت: زر امیرابراهیمی

روز سه شنبه ۲۵ جولای مدیر جشنواره لیست فیلم‌های انتخابی در بخش‌های مسابقه، خارج از مسابقه، افق‌ها (که مسابقه‌ای‌ست) و بخش افق‌های ادامه‌دار (غیرمسابقه‌ای)، فیلم‌های کوتاه و… را اعلام کرد.

با وجود ارایه و درخواست فیلم‌های بسیاری از سوی سینماگران ایرانی داخل و خارج از کشور، به جز «تاتامی» ساخته مشترک زر امیرابراهیمی و گای ناتیو، که در بخش افق‌ها پذیرفته شد، نام کارگردان دیگری از ایران دیده نمی‌شود.

فیلم «تاتامی» که زهرا امیرابراهیمی علاوه بر کارگردانی مشترک، در آن بازی هم کرده است، با الهام از سرگذشت یک زن جودوکار ایرانی ساخته شده که برای بازی در مسابقات بین‌المللی به همراه مربی خود به مسافرت می‌رود و مدال طلا به دست می‌آورد، اما بعد با مقامات مسئول ورزشی مشکل پیدا می‌کند.

آقای البرتو باربرا مدیر جشنواره در کنفرانس مطبوعاتی با توضیحاتی درباره فیلم‌های انتخاب به تک تک آنها پرداخت. به نظر می‌آید طبق معمول، آثار راه یافته به این جشنواره، از کشورهای ایتالیا، آمریکا و فرانسه باشند.

در بخش مسابقه ونیز امسال فیلم‌های کارگردانانی چون لوک بسون، سوفیا کاپولا، لانتیموس. دیوید فینچر، مایکل مان، برادلی کوپر ، برتراند بنلو، ماتیو گارونه، ریسوکو‌ هامایاشی، و شماری دیکر از فیلمسازان حضور دارند. اما آثار سینماگران بزرگی چون وودی آلن، رومن پولانسکی، وس اندرسن، لیلیانا کاوانی، ویلیام فرد کین، و… در خارج از مسابقه ونیز هشتادم هستند.

در بخش «افق‌ها» و «افق‌های ادامه‌دار» آثار اکثر سینماگران ناشناخته و یا جوان، انتخاب شده است. اسامی فیلمهای هفته منتقدین که هفت فیلم اول کارگردانان در آن پذیرفته هم فیلمی از سینماگران ایرانی حضور ندارد. قرار است تا دو روز دیگر ، فیلم‌های بخش (روزهای مولفین) که کاملا جداگانه عمل می کند اعلام گردد.

گویا یک فیلم از کارگردان ایرانی که محصول مشترک ساخته شده داشت در این بخش پذیرفته شده است. نام کامل داوران بخش مسابقه در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

منبع: بانی فیلم
کد مطلب: ۳۶۹۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت