همه چیز درباره فیلم «تفریق» ساخته جدید مانی حقیقی که قاچاق شد

پس از لو رفتن فیلم‌ های «برادران لیلا»، «جنگ جهانی سوم» و «خط فرضی» حالا نوبت به فیلم تفریق، جدیدترین ساخته مانی حقیقی با بازی نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی رسیده که نسخه قاچاق آن سر از کانال‌ های تلگرامی درآورد.

همه چیز درباره فیلم «تفریق» ساخته جدید مانی حقیقی که قاچاق شد

نسخه باکیفیت فیلم سینمایی تفریق در حالی از شب گذشته قاچاق شده و در کانال‌ های تلگرامی و شبکه‌ های ماهواره‌ ای در حال انتشار است که این فیلم هنوز در ایران اکران عمومی نشده و نسخه قانونی آن عرضه نشده است.

فیلم تفریق

تفریق که یکی از مهم ترین فیلم‌ های اجتماعی آماده نمایش بود، هم پروانه ی ساخت داشت و هم با مجوز سازمان سینمایی در فستیوال‌ های خارجی حضور پیدا کرده بود، اما توقیف آن و جلوگیری از اکرانش، سرنوشتی همچون «برادران لیلا» را برایش رقم زد.

فیلم مانی حقیقی سال قبل در همین روزها در جشنواره ۲۰۲۲ تورنتو رونمایی شد و سازندگانش چند نوبت برای اکران در سینماهای ایران برنامه‌ ریزی کردند.

تفریق در مهر ماه ۱۴۰۱ پروانه نمایش در سینماهای کشور را دریافت کرد و قرار بود در ماه‌ های گذشته به اکران عمومی درآید، اما پس از حوادث سال گذشته ی کشور و در پی مواضع سیاسی مانی حقیقی و ترانه علیدوستی، سازمان سینمایی جلوی اکران این فیلم را گرفت. این در حالی بود که وزیر ارشاد، محمد مهدی اسماعیلی بارها مدعی شده جلوی نمایش هیچ فیلمی به خاطر مشکل بازیگر یا کارگردانش گرفته نمی‌ شود.

فیلم تفریق

محمد شایسته، مدیرعامل دفتر پخش «شایسته فیلم» که پخش فیلم تفریق را بر عهده دارد، خرداد ماه امسال به دنبال انتشار خبر توقیف این فیلم، در گفتگویی با برنامه رادیویی «سینما معیار» با تأیید این خبر گفت:

برای صدور پروانه نمایش مواردی چون استعلام بازیگر، کارگردان و تهیه کننده اضافه شده و اتفاقات کاملا لحظه‌ای است یعنی شما پروانه نمایش گرفته‌ای و تبلیغات را شروع کردی اما یک هفته مانده به آغاز نمایش فیلم، بازیگر شما کاری می کند که جلوی نمایش فیلم را می‌گیرند و به ما می گویند جلوی اینها را بگیرید اما ما که نمی توانیم از آنها تعهد مادام العمر بگیریم!

دوستان وزارت ارشاد باید هر هفته ، هر روز و هر ساعت برای تصمیمی که می خواهند بگیرند استعلام ساعتی بگیرند که مثلا فلان بازیگر در مراسم آقای آتیلا پسیانی چه لباسی پوشیده و چکار کرده یا نکرده و … پس فلان فیلم نمی تواند این هفته اکران شود و نتیجه اش می شود مشکلی که برای فیلم «عامه پسند» پیش آمد.

من نمی توانم اختیاردار زندگی و رفتار یک بازیگر باشم، او تا زمانی که سرکار است بازیگر من است و بعد از آن من دیگر نمی توانم به او بگویم این پست را نگذار و توقع بیجایی هم هست. فکر می کنم بهتر است وزارت ارشاد همان طوری که در زمان صدور پروانه ساخت فقط با تهیه کننده طرف است در زمان صدور پروانه نمایش هم باید با تهیه کننده طرف باشد یعنی آیا تهیه کننده با سیاست های آنها همراه بوده یا نه؟ نه اینکه پرونده تمام عوامل یک پروژه را بررسی کنند و در نهایت دودش به چشم تهیه کننده برود! آقای مجید مطلبی تهیه کننده «تفریق» تمام مراحل ساخت و نمایش فیلم در جشنواره های خارجی را مطابق سیاست های وزارت ارشاد پیش برد و مانی حقیقی کارگردان فیلم به هر علتی مسیر دیگری را رفت حالا گناه مجید مطلبی چیست که فیلمش دچار مشکل شده است؟ فیلمی که از مهرماه سال پیش پروانه نمایش هم گرفته بود و هیچ مشکلی برای نمایش نداشت. ما با همین استدلال و مساعدت دوستان وزارت ارشاد توانستیم مشکل «جنگ جهانی سوم» را حل کنیم اما تا امروز مشکل «تفریق» حل نشده.

فیلم تفریق

ساخت فیلم سینمایی تفریق از اواخر سال ۹۹ آغاز شد و در سال ۱۴۰۰ پایان یافت. با فرا رسیدن جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰، مجید مطلبی، تهیه کننده ی تفریق اعلام کرد مراحل تولید این فیلم هنوز به پایان نرسیده و به همین دلیل ساخته ی جدید مانی حقیقی در جشنواره حضور نخواهد داشت. با این حال، این فیلم در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ نیز حضور نیافت.

فیلم تفریق در حال حاضر با مجوز سازمان سینمایی در خارج از کشور در حال اکران است و با توجه به اینکه قرار بود نسخه ی آنلاین فیلم حدود ۲ ماه دیگر در خارج از کشور منتشر شود، هنوز منبع قاچاق این فیلم مشخص نیست.

بنظر می‌ رسد قرار است سرنوشت پخش تمامی فیلم‌ هایی که در جشنواره‌ های خارجی شرکت می‌کنند، شبیه به فیلم‌ های سعید روستایی، هومن سیدی و مانی حقیقی باشد و هیچ ارگان یا سازمانی قرار نیست جلوی این اتفاق را بگیرد.

حال باید دید با توجه به این اتفاق، سازمان سینمایی رضایت به اکران این فیلم در سینماهای ایران خواهد داد یا باید همچون «برادران لیلا» و سایر آثاری از این دست، علاقمندان از دیدن آن بر روی پرده سینما محروم شوند.

درباره فیلم تفریق

فیلم تفریق

فیلم تفریق به کارگردانی مانی حقیقی، نویسندگی مشترک امیررضا کوهستانی و مانی حقیقی و تهیه کنندگی مجید مطلبی، محصول سال ۱۴۰۰ است.

ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، سهیلا رضوی، سعید چنگیزیان و وحید آقاپور، از جمله بازیگران تفریق هستند.

این فیلم داستان برخورد دو زوج را روایت می‌ کند و در آن ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده هر کدام در دو نقش متفاوت بازی کرده‌ اند.

در خلاصه داستان فیلم تفریق آمده است:

وقتی فرزانه (ترانه علیدوستی) مردی را در اتوبوس شهری می بیند که شباهت زیادی به شوهرش، جلال (نوید محمدزاده) دارد، او را تا ساختمانی ناآشنا تعقیب می‌کند. در آنجا، او می بیند که ساکنان به او سلام می کنند که گویی او را می شناسند و از خیابان تماشا می کند که او وارد آپارتمانی می شود تا با زن دیگری ملاقات کند.

فرزانه سه ماهه باردار است و به سختی در شغل خود به عنوان مربی رانندگی کار می‌کند. او متقاعد شده است که جلال را در یک رابطه عاشقانه گرفتار شده دیده است. وقتی آن‌ها درباره آن بحث می‌کنند، او درباره حقایق خود قاطع است و به او یادآوری می‌کند که در آن زمان کیلومترها دورتر بوده است. فرزانه شروع به از هم پاشیدن می‌کند، اما قسم می خورد که او را دیده است، و از آنجا که نمی‌تواند رها کند، پیش از کشف ناخوشایند مردی که در اتوبوس است، به کشیدن نخ‌ها و از بین رفتن رابطه‌اش با جلال ادامه می‌دهد.

منبع: روزیاتو
کد مطلب: ۳۶۹۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت