برمبنای آمار ۱۶ ساله روشن شد؛

ناکامی هالیوود در شعارهایش/ تنها وضع چهره‌های آسیایی بهتر شده است

طبق یافته‌های مطالعاتی، حضور چهره‌های آسیایی در فیلم‌ها در طول ۱۶ سال اخیر ۱۲.۵ درصد افزایش یافته است.

ناکامی هالیوود در شعارهایش/ تنها وضع چهره‌های آسیایی بهتر شده است

در حالی که آمار حضور چهره‌هایی آسیایی در فیلم‌ها در سال ۲۰۰۷ تنها ۳.۴ درصد بود، این رقم اکنون به ۱۲.۵ درصد رسیده است.

فیلم‌هایی مانند «همه چیز، همه جا، به یکباره» محصولی از A۲۴ از جمله فیلم‌هایی بود که به افزایش جلوه چهره‌های آسیایی در برابر و پشت دوربین کمک کرد.

با تجزیه و تحلیل ۱۰۰ فیلم پردرآمد در باکس آفیس از هر سال از سال ۲۰۰۷ تاکنون، حجم فیلم‌های بررسی شده شامل ۱۶۰۰ عنوان با حضور ۶۹۸۵۸ شخصیت دیالوگ‌دار است.

در طول ۱۶ سال، محققان تغییر اندکی در درصد حضور شخصیت‌های گروه‌های غیرسفیدپوست از هر نژاد و قومیت به جز یکی پیدا کردند: آسیایی‌ها که ۱۵.۹ درصد از شخصیت‌های فیلم‌های برتر سال ۲۰۲۲ را تشکیل می‌دادند - این رقم در سال ۲۰۰۷ (بیش از یک دهه پیش از فیلم‌های پرفروشی چون «خرپول‌های آسیایی‌») ۳.۴ درصد بود. اما در کل، شخصیت‌های غیرسفیدپوست کمتر از سهم خود در زندگی واقعی به صفحه نمایش راه یافتند و سهم ۳۸.۳ درصدی را به خود اختصاص دادند که در مقایسه با میزان ۴۱.۱ درصدی از جمعیت آمریکا در زندگی واقعی، کمتر است.

در سال ۲۰۰۷، ۱۳ فیلم از ۱۰۰ فیلم دارای یک شخصیت اصلی یا دوم رنگین پوست بودند. سال گذشته این آمار ۳۱ فیلم بود که اندکی از رکورد ۳۷ فیلم در طول ۱۶ سال گذشته کمتر بود.

در همین حال سال ۲۰۲۲ اوج خلق نقش‌های اصلی یا دوم برای دختران و زنان رنگین پوست بود و ۱۹ فیلم از ۲۰۰ فیلم (در مقایسه با یک فیلم در سال ۲۰۰۷) را دربرمی‌گرفت. در مجموع نقش‌های اصلی یا دوم زن ۴۴ درصد از این شخصیت‌ها را شامل می‌شد. با این حال، دختران و زنان تنها ۳۴.۶ درصد از نقش‌های دارای دیالوگ را در ۱۰۰ فیلم برتر سال گذشته تشکیل می‌دادند. این نسبت با یافته‌های گزارش مرکز مطالعات زنان در تلویزیون و فیلم در ایالت سن دیگو که اوایل امسال منتشر شد و نشان می‌داد مردان در صفحه نمایش از جایگاه ۳ به ۱ در برابر زنان برخوردارند، مطابقت دارد. تنها ۱۵ فیلم از فیلم‌های سال ۲۰۲۲ از نظر نقش‌های دارای دیالوگ از نظر جنسیتی متعادل بودند.

در ادامه همچنین بررسی شد تا روشن شود چه افرادی به طور کامل در فیلم‌ها غایب هستند. هیچ یک از ۱۰۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۲ شامل یک شخصیت زن سرخپوست آمریکایی یا بومی آلاسکا نمی‌شد و تنها کمتر از تعداد انگشتان یک دست یک دختر یا زن با تبار بومی هاوایی یا جزایر اقیانوس آرام در فیلم‌ها وجود داشت. در ۷۰ فیلم هیچ دختر و زن چند نژادی یا چند قومیتی به تصویر کشیده نشده بود و در ۶۱ فیلم هیچ زن لاتین، در ۴۴ فیلم هیچ زن آسیایی و در ۳۲ فیلم هیچ زن سیاه پوست نقش‌آفرینی نکرده بودند. در برابر شخصیت‌های زن سفیدپوست تنها در ۷ فیلم غایب بودند.

نتیجه گیری این تحقیق این بود که هر گونه پیشرفتی برای ارائه افراد از گروه‌های نژادی / قومی کوچک‌تر محدود بوده و گرچه بروز تغییراتی برای جامعه آسیایی دلگرم‌کننده است، اما هنوز کارهای بیشتری باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که تنوع موجود در واقعیت روی صفحه نمایش هم به تصویر کشیده می‌شود.

در پشت صحنه هم هالیوود نتوانسته دستاوردهای قابل توجهی در استخدام کارگردانان زن داشته باشد و از سهم ۲.۷ درصدی در سال ۲۰۰۷ تا ۱۳.۵ درصدی در سال ۲۰۲۰، نوسان وجود داشته است. از ۱۶۰۰ فیلم بررسی شده در طول ۱۶ سال تنها ۸۸ فیلم توسط کارگردان زن و ۸۳۳ فیلم توسط کارگردان مرد ساخته شده‌اند. در حالی که سهم کارگردانان مرد سیاه‌پوست، آسیایی و لاتین تبار از سال ۲۰۰۷ تاکنون به ترتیب ۵.۲، ۴.۳ و ۳.۷ درصد بوده است و کارگردان‌های زن از این نژادها هر یک کمتر از یک درصد را تشکیل می‌دهند و تنها ۵ زن لاتین در ساختن ۵ فیلم از این ۱۶۰۰ فیلم نقش داشته‌اند.

سال پیش تنها ۱۹.۵ درصد از کارگردان‌های سال ۲۰۲۲ را کارگردان‌های رنگین پوست تشکیل داده بودند (۲۲ از ۱۱۳ مورد) و ۱۲ نفر از آنها مرد آسیایی بودند.

محققان گفته‌اند: پیشرفت در پشت دوربین تا حد زیادی متوقف شده و تنها در مورد یک گروه تغییر ایجاد شده است. کارگردان‌های آسیایی در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در بالاترین سطح خود قرار دارند، که به نوبه خود می‌تواند باعث افزایش قابل توجه شخصیت‌های آسیایی روی صفحه نمایش شود.

این گزارش همچنین با بررسی جنسیت و نژاد یا قومیت فیلمنامه‌نویسان، تهیه کنندگان، آهنگسازان و مدیران بازیگران به این نتیجه رسید که زنان در همه گروه‌ها در اقلیت باقی مانده‌اند.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۶۹۹۲۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت