ابراهیم گلستان درگذشت

ابراهیم گلستان روز سه شنبه 31 مرداد در منزل مسکونی‌اش در بریتانیا و در کنار خانواده اش در 101 سالگی درگذشت.

ابراهیم گلستان درگذشت

ابراهیم تقوی شیرازی مشهور به ابراهیم گلستان، نویسنده و فیلم‌ساز بنام ایرانی، دیروز (سه‌شنبه، 31 مردادماه) در خانه‌اش در انگلستان و در کنار خانواده‌اش درگذشت.

 گفته شده که به خواست خود او مراسم خاکسپاری‌اش خصوصی برگزار خواهد شد.

لیلی گلستان، دختر این هنرمند که سال‌ها بود در انگلستان سکونت داشت در واکنش به این موضوع نوشته است: «رفتی. خداحافظ.»

گفته شده که به خواست خود او مراسم خاکسپاری‌اش خصوصی برگزار خواهد شد.

ابراهیم گلستان یکی از پیشگامان سینمای روشنفکری در ایران بود.

گلستان کارگردان داستان نویس و مترجم و عکاس بود و سبکی نو در سینما و ادبیات ایران بنا کرد.

گلستان فعالیت ادبی را با ترجمه داستان‌هایی از ارنست همینگوی و ویلیام فاکنر آغاز کرد. «آذر، ماه آخر پاییز»، «شکار سایه»، «جوی و دیوار و تشنه»، «اسرار گنج دره‌ی جنی»، «مد و مه» و «خروس» از آثار داستانی این نویسنده‌اند. او از نخستین نویسندگان معاصر ایران است که به زبان داستان توجه خاصی نشان داد و نثری آهنگین را در قالب‌های داستانی مدرن به‌کار گرفت.

او در سال ۱۳۴۰ برای فیلم یک آتش موفق به دریافت مدال برنز جشنوارهٔ فیلم کوتاه ونیز شد. این جایزه، اولین جایزهٔ بین‌المللی برای یک کارگردان ایرانی به‌شمار می‌رود.

گلستان نوهٔ آیت‌الله سید محمد شریف تقوی شیرازی و نخستین فرزند سید محمدتقی گلستان، روزنامه‌نگارِ شیرازیِ صاحبِ روزنامهٔ گلستان، است که نمایندگی فارس را در مجلس مؤسسان ۱۳۰۴ که سلطنت را از قاجار به پهلوی منتقل کرد برعهده داشت.

او پدر لیلی و کاوه گلستان است و پدربزرگ مانی حقیقی، بازیگر و کارگردان. لیلی گلستان از مترجمان و گالری دارهای مشهور و کاوه گلستان عکاس حرفه ای بود که سال 82 موقع عکاسی در عراق، کشته شد.

 ابراهیم گلستان ۲۶ مهر ۱۰۱ ساله می‌شد.

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۶۹۹۸۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت