موفقیت کارگردان ایرانی و دریافت جایزه امی/ جزئیات و عکس

مجموعه چهارقسمتی مستند «گروگانها» (Hostages) ساخته عباس احمدی مطلق توانست جایزه امی بهترین مستند تاریخی را از آن خود کند.

موفقیت کارگردان ایرانی و دریافت جایزه امی/ جزئیات و عکس

موضوع مستند «گروگانها» در باره حادثه اشغال سفارت امریکا در سال ۱۳۵۹ است که مراحل تحقیقاتی آن ۱۵ سال پیش توسط عباس احمدی مطلق شروع شد.

عباس احمدی مطلق در باره این مجموعه مستند گفت: «در خلال تحقیقات مفصل پیرامون این اتفاق که آیت‌اله خمینی آن را انقلاب دوم نامید با بسیاری از اشخاصی که در این ماجرا به عنوان گروگان یا گروگان‌گیر حضور داشتند صحبت شد. این گفت‌وگوها با بیش از حدود ۵۰ نفر از گروگان‌های آمریکایی و همینطور دانشجویان پیرو خط امام (گروگان‌گیرها) و عناصر درگیر این حادثه در آمریکا انجام شد که به مدت ۱۲ سال به طول کشید.»

احمدی مطلق کارگردان و محقق این مستند، پیش از ساخت این مستند تلاش کرد تا این پروژه در ایران و با سرمایه‌گذاری تهیه‌کننده‌ای ایرانی انجام شود که این اتفاق نیفتاد. از طرف دیگر تهیه‌کننده‌های آمریکایی نیز هر کدام به نوعی قصد اعمال گرایشات سیاسی خاص خود را داشتند.در ‌نهایت شبکه اچ بی او که قصد ساختن این فیلم را داشت از طریق کمپانی فیلمسازی «شو آف فورس» که مسئول تهیه فیلم بود با توجه به سوابق کارگردان و مجموعه مصاحبه‌های مفصل، این مستند را در چهار قسمت یک ساعته به مرحله تولید و تدوین رساند.

بعد از سه سال کار مداوم این مجموعه به کارگردانی ثابت کل مجموعه با همکاری چهار کارگردان دیگر در هر قسمت سرانجام در مهرماه سال ۱۴۰۱ در شبکه اچ بی او به نمایش درآمد.

این مجموعه با استقبال فراوانی روبرو شد و با گرفتن امتیاز ۸،۹ در صدر جدول مستندهای امسال آمریکا جا گرفت. نقدهای خوبی هم از طرف منتقدین مجله‌های سینمایی برای مستند «گروگان‌ها» نوشته شد.

5FF787D4 99D0 4D34 8BA9 013A9775BCB5 600x774 1
مستند «گروگان‌ها» سرانجام توانست جایزه امی بهترین مستند تاریخی را از آن خود کند.
گفتنی‌ست که عباس احمدی مطلق پیش از این فیلم‌هایی چون «مرغ و همسایه»، «رفیق بد»، «زنگار» و «آنسوی رودخانه» را ساخته که فیلم «آنسوی رودخانه» برنده جوایزی از جشنواره‌های بین‌المللی هم شده است.

از دیگر ساخته‌های احمدی مطلق می‌توان به مستندهای مروارید سیاه، یزد خشت و سرنوشت نیویورک به وقت کرونا ، زمانی برای جنگ و… اشاره کرد.
این کارکردان ایرانی متولد ۱۳۳۷ و دانش آموخته رشته تئاتر و سینماست.

قسمت اول مستند: تخت طاووس (Peacock Throne)
تحت حکومت محمدرضا شاه، ایران یک رونق اقتصادی ناشی از نفت را تجربه می‌کند، اما افراط و تاکتیک‌های سرکوبگرانه دولت منجر به افزایش خصومت نسبت به شاه و نزدیک‌ترین متحد او یعنی ایالات متحده می‌شود. با افزایش محبوبیت آیت الله خمینی، شاه فرار می‌کند و در کشور انقلاب می‌شود و جایگاه امنیتی سفارت ایالات متحده آمریکا را به خطر می‌افتد.

قسمت دوم مستند: لانه جاسوسی (Den of Spies)
نوامبر 1979. در اعتراض به رابطه دیرینه ایالات متحده با شاه مخلوع، یک گروه دانشجوی ایرانی قصد تحصن 48 ساعته رویروی سفارت آمریکا در تهران را دارند. اما آنچه که به عنوان یک بیانیه سیاسی شروع می‌شود به سرعت به یک هرج و مرج تبدیل می شود دانشجویان طرفدار حکومت مذهبی ایران سفارت را تسخیر می‌کنند. حکومت هم از آن برای تقویت قدرت خود استفاده می‌کند.

قسمت سوم : طوفان شن( The Sand storm)

با نزدیک شدن به سال 1980 و پایان یافتن بحران، این وضعیت در رسانه‌های آمریکایی و ایرانی جان می‌گیرد. پس از اینکه تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی گروگان‌ها با شکست مواجه شد و سرنوشت آنها وخیم‌تر شد، کارگر رئیس‌جمهور آمریکا دستور اجرای عملیات نجات را می‌دهد؛ عملیاتی با نتایج فاجعه‌بار.

قسمت چهارم : معامله ‌ (The Transaction)
با گذشت یک سال از اشغال سفارت و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۸۰ ایالات متحده، جیمی کارتر به شدت برای دستیابی به یک توافق تلاش می‌کند. در حالی که رونالد ریگان آماده روی کار آمدن می‌شود، دولت مستعفی وارد آخرین فشار دیپلماتیک ناامیدانه می‌شود. امروز، کسانی که در هر دو طرف درگیری هستند، بر میراث پیچیده و پایدار بحران فشار می‌آورند.
عوامل تولیددمجموعه مستند «گروگان‌ها» عبارتند از:
تهیه کننده: شرکت فیلمسازی شو آف فورس
پخش کننده: اچ بی او‌مکس
تهیه کننده: سارالنا وینفیلد
کارگردانان: عباس مطلق، مارو چرمایوف، جف دورپ، جاش بنت ، سام پولارد.
تدوین : دانا شپرد، اد بارتسکی، آر ای فِده.

احمدی مطلق مستند گروگانها 3

 
منبع: بانی فیلم
کد مطلب: ۳۷۰۸۲۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت