کارگردانان معروف سینما که به قتل رسیدند! / عکس

در تاریخ سینما علاوه بر قتل بازیگران، قتل‌های زیادی هم اتفاق افتاده که قربانیان آن کارگردانان بوده‌اند.

کارگردانان معروف سینما که به قتل رسیدند! / عکس

 اینبار  به سراغ «۸ کارگردان مشهوری که به قتل رسیدند!» رفته‌ایم و سعی کرده‌ایم تا  کارگردان شناخته شده‌ای راکه در طول تاریخ به قتل رسیده اند معرفی کنیم.

ویلیام دزمون تیلور – (William Desmond Taylor)

desmond

۱- ویلیام دزمون تیلور (William Desmond Taylor): یکی از پرکارترین فیلمسازان دوران سینمای صامت که بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۰ آثار بسیاری تولید کرده بود، از جمله کارگردانانی است که به قتل رسیده است. تحقیقات پلیس نشان می‌داد که از پشت به او شلیک شده، اما هرگز قاتل یا قاتلین وی مشخص نشدند. پلیس لس آنجلس پس از وقوع این قتل که در نوع خود یکی از اولین‌ها در حوزه سینما محسوب می‌شد، افراد زیادی را مورد بررسی قرار داد، اما هرگز مشخص نشد چه کسی دزمون تیلور را به قتل رسانده است.

فرانسیس باگز – (Francis Boggs)

boggs

۲- فرانسیس باگز (Francis Boggs): شاید نام این کارگردان را هرگز نشنیده باشید، اما او یکی از کسانی بود که باعث شد صنعت فیلمسازی آمریکا در سال ۱۹۰۹ به شهر لس آنجلس امریکا نقل مکان کند. او که از فعالان عرصه فیلمسازی به شمار می‌رفت، در سال ۱۹۱۱ توسط یک باغبان ژاپنی که وی را مدتی پیش اخراج کرده بود، با شلیک گلوله به قتل رسید.

توماس اینس – (Thomas Ince)

thomas ince

۳- توماس اینس (Thomas Ince): این کارگردان سینما، یکی از بدشانس‌ترین کارگردانان تاریخ هالیوود به شمار می‌رود! این واقعه دو داستان متفاوت دارد که داستان اول بیش از دومی بر سر زبان‌ها افتاد. در داستان اول، توماس اینس مهمان قایق تفریحی فرد ثروتمندی به نام ویلیام رادولف هیرست می‌شود و مهمان دیگری هم پس از او وارد این قایق می‌شود که کسی نبود جز چارلی چاپلین. اما پس از اینکه چارلی چاپلین سعی می‌کند رابطه‌ای را با معشوقه هیرست که بازیگری به نام ماریون دیویس بود آغاز کند، هیرست به شدت عصبانی شده و به سوی چاپلین اسلحه می‌کشد تا او را به قتل برساند، اما به اشتباه به توماس اینس شلیک می‌کند و این کارگردان را به قتل می‌رساند! داستان دوم این هست که توماس اینس از ابتدا مریض بود و در قایق دچار حمله قلبی شد و درگذشت. اما کمتر کسی داستان دوم را باور کرد!

آدرین شلی – (Adrienne Shelly)

shelly

۴– آدرین شلی (Adrienne Shelly): آدرین شلی بیشتر به عنوان بازیگر شناخته می‌شد، اما فیلم موفقش با نام «پیشخدمت» سبب شده تا او را به عنوان کارگردان در این لیست قرار دهیم؛ فیلمی که هرگز زنده نماند تا موفقیتش را ببیند.

جسد آدرین شلی در سال ۲۰۰۶ در حمام منزلش در منطقه منهتن نیویورک در حالی که به دار آویخته شده بود یافت شد. بررسی‌ها در مرحله اول خودکشی را دلیل مرگ این بازیگر و کارگردان اعلام نمود، اما پس از پیگیری‌های همسرِ شلی، مشخص شد که پای یک کارگر اکوادری ۱۹ ساله در میان است که برای دزدی به منزل شلی آمده بود و مجبور به قتل او و سپس صحنه سازی شده است. قاتل آدرین شلی در دادگاه به تحمل ۲۵ سال زندان محکوم شد.

پیر پائولو پازولینی – (Pier Paolo Pasolini)

pasolini

۵- پیر پائولو پازولینی (Pier Paolo Pasolini): کارگردان مشهور ایتالیایی مشهورترین کارگردانی است که به قتل رسیده است. پازولینی که به دلیل ساخته‌های اعتراضی اش و به تصویر کشیدن بی ملاحظه صحنه‌های خشونت و تجاوز شناخته می‌شود، در سال ۱۹۷۵ به قتل رسید. گفته شده که قاتلین او با ماشین چندین بار از روی او رد شده اند که منجر به مرگ او شده است.

در آن زمان پسرکی به نام جوزپه پلوسی متهم به قتل پازولینی شد و اعلام شد که انگیزه‌های همجنسگرایانه دلیل این قتل بوده است. اما کمتر کسی بود که چنین ادعایی را باور کند تا اینکه پس از ۴۰ سال پلوسی اعتراف کرد که پازولینی توسط سه فرد که او را «کمونیست کثیف» می‌نامیدند به قتل رسیده است. ماجرا هم به این شرح بود که این سه نفر که حلقه‌هایی از فیلم «سالو» را دزدیده بودند، با پازولینی قرار می‌گذارند تا این حلقه‌ها را به او تحویل دهند، اما در نهایت قتل این کارگردان اتفاق می‌افتد.

کریستین پوودا – (Christian Poveda)

۶- کریستین پوودا، روزنامه‌نگار و فیلم‌ساز اسپانیایی-فرانسوی، حدود سی سال با حضور در مناطق مختلف دنیا که درگیری مختلفی در آنها رخ می‌داد گزارش‌ها و مستندهای بسیاری را کارگردانی کرد. سال 2008 او برای مستند «زندگی دیوانه»، بیش از 16 ماه از زندگی باندهای سالوادوری مارا را فیلمبرداری کرد و یک سال بعد او در السالوادور به ضرب گلوله کشته شد.

اگرچه او قول داده بود که این فیلم در السالوادور نمایش داده نشود، اما در نهایت نسخه‌های غیرقانونی به این کشور راه یافتند که ظاهراً باعث خشم پلیس و مارا شد. در سال 2011، ده عضو باند و یک افسر پلیس سابق به جرم قتل او محکوم شدند.

جیمز میلر –  (James Miller )

۷-  جیمز میلر، روزنامه‌نگار و فیلمساز ولزی، مستندساز مشهوری بود که کارهایش بیشتر در مناطق درگیری انجام می‌شد. هنگام تیراندازی در نوار غزه در سال 2003، نیروهای دفاعی اسرائیل میلر و خدمه‌اش را دیدند که از خانه فلسطینی خارج می‌شدند و پرچم سفیدی را حمل می‌کردند. اما آنها نادیده گرفتند و تیراندازی کردند. پس از کشتن میلر، ارتش اسرائیل اعلام کرد که او در جریان تیراندازی متقابل از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفته است که پزشکی قانونی آن را دروغ دانست، زیرا از جلوی گردنش گلوله خورده بود. این مستند در نهایت با عنوان «مرگ در غزه» منتشر شد و قتل میلر را پوشش می‌دهد.

ژوان روت – (Joan Root)

۸- ژوان روت، فیلمساز اهل کنیا، چندین مستند حیات وحش در دهه هفتاد ساخته بود که یکی از آنها نامزد دریافت جایزه اسکار شد. از دهه 80 به بعد، او به شدت درگیر اقدامات حفاظتی و مبارزه با شکار غیرقانونی در اطراف دریاچه نایواشا بود که در آن زندگی می‌کرد.

این موجب خشم بسیاری شد، برخی  دریاچه را منبعی مشترک برای غذا می‌دانستند و برخی دیگر ارزش‌ها و موضع او را غیرقابل تحمل تلقی می‌کردند. در نهایت در سال 2006، چهار مرد به خانه او حمله کردند و او را به قتل رساندند. افراد دستگیر شده در سال 2007 متهم شدند و برخی معتقد بودند که این یک قتل قراردادی بوده است، اما کسی متوجه نشد که چه کسی آنها را اجیر و برای طراحی این قتل هزینه کرده است و این موضوع همچنان یک راز باقی مانده است.

منبع: سینما اعتماد
کد مطلب: ۳۷۱۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت