سینمای مستقل بریتانیا از استیون گراهام تجلیل می‌کند

استیون گراهام جایزه برتر را از جوایز فیلم مستقل بریتانیا دریافت خواهد کرد.

سینمای مستقل بریتانیا از استیون گراهام تجلیل می‌کند

استیون گراهام بازیگر تحسین‌شده‌ای که جایگاه خود را در سطح جهانی در تلویزیون تثبیت کرده است، اخیراً به لطف فیلم «نقطه جوش» وارد قلمروی بازیگران مرد اصلی سینما هم شده است.

وی از تحسین‌شده‌ترین بازیگران تلویزیون بریتانیا و یکی از بازیگران فیلم‌های اصلی استودیوهای بریتانیا و فیلم‌های مستقل کوچکتر است که قرار است بالاترین افتخار را در جوایز فیلم مستقل بریتانیا ۲۰۲۳ دریافت کند؛ جایزه ریچارد هریس که به نام ستاره فقید نامگذاری شده و برای قدردانی از نقش برجسته یک بازیگر در سینمای بریتانیا اهدا می‌شود، گراهام را به لیستی از همتایان برگزیده اضافه می‌کند که پیش از او نام چهره‌هایی چون جودی دنچ، دنیل دی لوئیس، اما تامپسون، ونسا ردگریو و ریز احمد در آن ثبت شده است.

گراهام که ۶ بار نامزد بفتای تلویزیون شده، اخیراً اولین نامزدی بفتای سینما را برای بازی در نقش اصلی درام آشپزخانه‌ای «نقطه جوش» در سال ۲۰۲۲ به دست آورده است، که همچنین اولین پروژه از کمپانی خود گراهام «ماتریارش پروداکشنز» بود که با همسرش راه‌اندازی کرده است. موفقیت این فیلم موجب شد بی‌بی‌سی مینی سریالی از آن با بازی خود گراهام بسازد.

گراهام که به‌عنوان یکی از همه‌کاره‌ترین بازیگران امروز شناخته می‌شود و می‌تواند عمق عاطفی را حتی به سخت‌ترین شخصیت‌ها بیاورد، برای اولین بار در فیلم «نیش» اثر هیجان‌انگیز گانگستری گای ریچی در سال ۲۰۰۰ با ایفای نقش تامی شریک جنایی جیسون استاتهام، دیده شد. او به زودی برای فیلم «دار و دسته‌های نیویورکی» (۲۰۰۲) به کارگردانی مارتین اسکورسیزی راهی هالیوود شد و دوباره با این نماد سینما در «امپراتوری بورد واک» (در نقش آل کاپون) و «ایرلندی» در مقابل آل پاچینو و رابرت دنیرو بازی کرد.

موقعیت او در خاک وطن به لطف بازی او به عنوان یک نئونازی آشفته در فیلم پیشگامانه «این انگلستان است» شین میدو در سال ۲۰۰۷ که اولین نامزدی «بیفا» را برای آن دریافت کرد و به مینی سریال تلویزیونی هم بدل شد، به تثبیت رسید.

در حالی که دیگر نقش‌های وی در فیلم‌هایی چون «سرباز خیاط ‌بندزن جاسوس»، «دشمنان مردم» مایکل مان، مجموعه فیلم‌های «دزدان دریایی کارائیب» و «راکتمن» تحسین برانگیز بود، در صفحه کوچک تلویزیون بود که اعتبار وی با نقش‌های مهمی در فیلم «کمک» نوشته جک تورن در کنار جودی کامر، درام سه قسمتی «زمان» جیمی مک گاورن، درام «پسر آبی کوچولو»، «خواص» میدو، «خط وظیفه» و «پیکی بلایندرز» بیش از پیش تثبیت شد.

با توجه به موفقیت ‌«نقطه جوش» حضور گراهام در دنیای سینما در چند سال اخیر گسترش یافته و از دیگر فیلم‌های اخیر وی می‌توان از «ونوم مارول: بگذار کارنیج بیاید» ۲۰۲۱ و «موزیکال ماتیلدا» در سال ۲۰۲۲ با اقتباس از رولد دال یاد کرد.

گراهام سال ۲۰۲۳ در فیلم موفق «پیکرها» نتفلیکس، اقتباسی از رمان گرافیکی ذهنی به همین نام نوشته سی اسپنسر بازی کرد. او قرار است در کنار دیزی ریدلی در فیلم «زن جوان و دریا» از دیزنی بازی کند که داستان سفر جسورانه اولین زنی است که در سال ۱۹۲۶ کانال مانش را شنا کرد. وی همچنین بازیگر فیلم استیو مک کوئین «حمله رعدآسا» درباره لندن در جنگ جهانی دوم با بازی سیرشا رونان خواهد بود. وی همچنین در حال همکاری از طریق کمپانی خودش با دیزنی است تا سریال ۱۲ قسمتی «یک هزار ضربه» را برای دیزنی‌پلاس بسازد. این سریال در دنیای خطرناک بوکس غیرقانونی در لندن ویکتوریایی دهه ۱۸۸۰ می‌گذرد و استیون گراهام در آن بازی خواهد کرد.

این بازیگر سال ۲۰۲۳ به دلیل خدماتش در عرصه نمایش، نشان امپراتوری بریتانیا را کسب کرد.

وی دریافت جایزه ریچارد هریس را غافلگیرکننده خواند و از خانواده هریس تشکر کرد.

دامیان، جرد و جیمی هریس که به یاد پدرشان این جایزه را اهدا می‌کنند از وی به عنوان بازیگری یاد کردند که در طول دوران طولانی و موفق سینمایی‌اش چه در داخل و چه در خارج از کشور، همیشه به شخصیت‌هایش برتری داده و افزودند: این چیزی است که پدر ما از آن بسیار قدردانی می‌کرد. او یک گنجینه ملی مستقل بریتانیا است.

بیست و ششمین دوره جوایز فیلم مستقل بریتانیا در ۳ دسامبر (۱۲ آذر) در لندن برگزار خواهد شد.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۷۱۹۶۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت