مرتضی پاشایی و یوسف اباذری را با هم در حقیقت هفدهم تماشا کنید

هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت امروز (۲۷ آذر) با اکران مستند «تاراز» در پردیس سینمایی چارسو رسماً آغاز کرد. جشنواره ای که مهم ترین رخداد سالانه سینمای مستند است. مروری داریم بر چند فیلم شاخص و کنجکاوی برانگیز حاضر در حقیقت امسال.

مرتضی پاشایی و یوسف اباذری را با هم در حقیقت هفدهم تماشا کنید

«زیبا، لذیذ، مبتذل» یکی از طولانی ترین فیلم های حاضر در جشنواره امسال حقیقت است که زمانی بالای دو ساعت دارد. فیلمی درباره موسیقی که از مرتضی پاشایی خواننده فقید پاپ تا یوسف اباذری جامعه شناسی که دیدگاه های رادیکالش درباره موسیقی پاپ سر و صدای زیادی به پا کرد، را در بر می گیرد.موضوع مستند« زیبا، لذیذ، مبتذل»، «بررسی امکان ارزش‌گذاری آثار موسیقایی» است که در قالب مصاحبه با چهره‌هایی شاخص در حوزه‌هایی همچون موسیقی، فلسفه، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و علوم اعصاب به تصویر در آمده است.

از جمله چهره‌های حاضر در این مستند می‌توان به حضور حسین علیزاده، کامبیز روشن‌روان، لوریس چکناواریان، نگار بوبان، کیاوش صاحب‌نسق، مانی جعفرزاده، آروین صداقت‌کیش، محمدسعید شریفیان، مصطفی ملکیان، مرتضی مردیها، ناصر فکوهی، آذرخش مکری و حسن عشایری اشاره کرد.

واکاوی پرونده خون های آلوده
از مهم ترین مستندهای حاضر در هفدهمین جشنواره سینما حقیقت که در آن کوشیده شده، برای اتفاقی مستند ،ساختاری دراماتیک طراحی شود. مستند «قوی دل» پرونده خون های آلوده فرانسوی را مورد واکاوی قرار داده؛ خون های آلوده ای که از فرانسه به چندین کشور، از جمله ایران فرستاده شد و دریافت کنندگانش را مبتلا به بیماری ایدز کرد. داستان تلخ هموفیلی هایی که قربانی خون های آلوده شدند. در سال‌های ۶۱ تا ۶۳ شرکت «مریو»ی فرانسه داروهای فاکتور ۸ و ۹ پلاسمایی را به ایران ارسال می‌کرد و بیماران مبتلا به هموفیلی از این داروها استفاده می‌کردند اما این داروها آلوده به اچ‌ای‌وی بود که منجر به ابتلای بیماران هموفیلی در آن زمان به ایدز شد. در آن زمان شرایط آزمایش فرآورده‌های خونی نبود و کشور در شرایط جنگی قرار داشت. پرونده ای به تازگی رییس کانون هموفیلی ایران از بازگشایی اش خبر داد. مستند «قوی دل» با تمرکز بر شخصیت های برگزیده اش، از تراژدی ، درام خلق می کند و به روایتی داستانی در دل یک مستند پرتره ٫ اجتماعی می رسد.

ستار الکلاسیکو؛ مستند ورزشی
«ستار الکلاسیکو» از جمله فیلم های حاضر در بخش مسابقه ملی سینما حقیقت امسال است. یکی سوار بر اسب و در اندیشه پیروزی و دیگری در سودای پیش بینی نام برنده. رقابت ورزشی و شرط بندی و ایجاد ابهام در مورد شخصیتی که درباره اش پرسش های جدی وجود دارد. این دراماتیک ترین تمهید کارگردان برای قوام بخشیدن به اثر و ایجاد جذابیت برای دنبال کردن ماجرا، توسط تماشاگر است. نکته «ستار الکلاسیکو» در همین جاست؛ جایی که فیلم ساز یک موقعیت اخلاقی فراهم می کند و به پرسش هایی دامن می زند که موتور محرک و پیش برده فیلم است.مستند « ستارالکلاسیکو» داستان یک اسب‌سوار افسانه‌ای به نام ستار مهرانی است که به دلیل مهارتش در این رشته ورزشی به «ستار الکلاسیکو» مشهور است. این مستند به زندگی و مسیر قهرمانی وی می‌پردازد.علاوه بر روایت زندگی ستار مهرانی، مستند «الکلاسیکو» سراغ یک سوژه دیگر به نام الیاس نیز رفته‌ است و تماشاگر داستان زندگی او را به صورت موازی می‌بیند؛ الیاس یک جوان ترکمن عاشق شرط‌بندی روی اسب‌هاست.
ساخت این مستند ۵ سال زمان برده است.


مشکلات خانواده کارآفرین

پدری که بلند پروازانه رویای راه انداختن یک واحد صنعتی را به واقعیت تبدیل می کند. اشتیاق یک سرپرست خانواده که از اواخر دهه هفتاد تصمیم به تغییر مسیر زندگی و کسب و کار می گیرد. نتیجه مهاجرت خانواده از بومهن به گلپایگان اصفهان و راه اندازی یک واحد صنعتی مرغ تخم گذار است. مستند «خانواده خلج» ماجرای یک خانواده کارآفرین را روایت می کند و از دریچه این خانواده به بررسی مشکلاتی که در سر راه تولیدکنندگان بخش خصوصی قرار دارد می پردازد. فیلم به روایت سازنده اش از آرزوهای بزرگی می گوید که به بحران های جدی خانوادگی می انجامد و تبعات سنگینی را به همراه دارد. نقطه شروع درام تصمیم پدر خانواده است اما آنچه پس از مشکلات رخ می نماید تلاش مادری است که می کوشد هم چرخ تولیدی بچرخد و هم کانون خانواده حفظ شود.اجازه فروپاشی مریم الهامیان کارگردان مستند «خانواده خلج» می گوید:««خانواده خلج» به ظاهر یک خانواده معمولی هستند. اما سرنوشت و ماجراهای اعضای خانواده دراماتیک و شنیدنی است. آنها پل‌های پشت سرشان در رودهن را خراب می‌کنند تا در گلپایگان تولیدی تاسیس کنند، اما مشکلات بانکی، سیاست گذاری‌ها و مسائل مختلف مانع از آن می‌شود که به سادگی رویایشان محقق شود. مادر خانواده به نظر من، قهرمان این قصه است. خانمی که هنوز هم در حال مبارزه است تا هم شرایط خانواده را سامان بدهد، اما تولیدی را حفظ کند.» مستند «خانواده خلج» پروسه دشوار و زمان بری داشته و تولیدش از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ طول کشیده است.

منبع: همشهری آنلاین
کد مطلب: ۳۷۲۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت