حقوق‌دان فعال در خانه سینما:

محمد امامی تبرئه شد/ جریان‌سازی رسانه‌ای هدفمند علیه چهره‌های مشهور، مانع اطلاع عموم مردم از تبرئه او شده است

مهدی کوهیان، حقوق‌دان فعال در خانه سینما، می‌گوید محمد امامی تهیه‌کننده پرحاشیه سینما «از تمامی اتهامات مرتبط با صندوق ذخیره فرهنگیان و پول‌شویی در سینما تبرئه شده است اما جریان‌سازی رسانه‌ای هدفمند علیه چهره‌های مشهور، مانع اطلاع عموم مردم از تبرئه امامی شده است.»

محمد امامی تبرئه شد/ جریان‌سازی رسانه‌ای هدفمند علیه چهره‌های مشهور، مانع اطلاع عموم مردم از تبرئه او شده است

بر سر زبان افتادن دوباره‌ی نام محمد امامی، به دلیل انتشار خبری یک‌خطی بود با این مضمون که او با پلت‌فرم پخش آن‌لاین فیلم و سریال شیدا به عرصه‌ی فعالیت بازگشته است. انتشار این خبر کافی بود تا فضای شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبانان باز دو قطبی شود و مخالفان و موافقان به اظهار نظر در این باره بپردازند. عده‌ی بیشتری دوباره درباره‌ی اتهامات امامی سخن می‌گویند و کسر کوچک‌تری، از حق او برای فعالیت حرف می‌زنند.

مهدی کوهیان از حقوق‌دان‌های فعال در خانه سینما با انتشار متنی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از «ظلم» به امامی سخن گفت: «به تازگی در جریان ابعاد مختلف پرونده اتهامات محمد امامی قرار گرفتم. ظلم روا داشته در خصوص او اگر بیشتر از باقی سینماگران بی‌گناه نباشد، کمتر نیست. دقت کنید در خصوص پرونده‌ای که مدعی بودند ایشان در سینما پول‌شویی کرده رو عرض می‌کنم، از باقی پرونده‌ها بی‌اطلاع هستم.»

کوهیان درباره این نوشته گفت: من از صحت و سقم این خبر که آقای امامی با راه‌اندازی پلت‌فرم جدیدی به عرصه‌ی فعالیت بازگشته است، اطلاع ندارم؛ اما اینکه خبر مزبور بهانه‌ای برای بازگشت به گذشته شود و دوباره اتهاماتی مانند پولشویی ایشان در سینما و شبکه نمایش خانگی مطرح شود، بی‌انصافی و بی‌اخلاقی است.

کوهیان به کوچک‌بودن اندازه‌ی گردش مالی در کل عرصه‌ی فرهنگ و هنر اشاره کرد و ادامه داد: خبرهای گوناگون درباره اختلاس‌های میلیون دلاری و میلیارد دلاری را مقایسه کنید با کل گردش مالی فرهنگ و هنر. مگر اندازه اقتصاد فرهنگ و هنر چقدر است که کسی بخواهد در آن پولشویی یا هر فعالیت مالی مجرمانه دیگری انجام دهد.

این حقوقدان گفت: همین الان درباره‌ی پولشویی در حراج تهران خیلی صحبت می‌شود، اما کل رقمی که در یک حراج تهران مبادله می‌شود از ارزش یک آپارتمان در خیابان فرشته تهران کمتر بوده است.

او به تبلیغات سنگین علیه امامی اشاره کرد و افزود: دستگاه‌های گوناگون ایشان را یک مفسد معرفی کردند که در حوزه‌ی سینما پول‌های آن‌چنانی هزینه کرده و پول صندوق ذخیره فرهنگیان را در سریال شهرزاد خرج کرده است و… حتی صحبت از بازگرداندن دستمزدهای اخذشده توسط بازیگران شد.

کوهیان گفت: امروز که آقای امامی از همه‌ی اتهامات مرتبط با پولشویی در سینما و هزینه‌کردن منابع صندوق ذخیره فرهنگیان در ساخت فیلم و سریال تبرئه شده است، از هیچ‌کدام از آن بلندگوهایی که آن تبلیغات سنگین را داشتند و می‌خواستند جامعه را نسبت به سینماگران بی‌اعتماد کنند، خبری نیست و هیچ‌کس از تبرئه‌ی او سخن نمی‌گوید.

1

 

کوهیان می‌گوید امامی شرعی و عرفی و اخلاقی مالک آثارش است و باید بتواند از آن بهره‌برداری کند

او در ارزیابی این سکوت، به شرایط اقتصادی جامعه اشاره کرد و افزود: با توجه به حساسیت‌های جامعه، کمتر کسی حاضر است از کسی دفاع کند که اتهامات سنگین مالی داشته است. در مورد آقای امامی هم همین‌طور است و با وجود اینکه او از همه اتهامات مرتبط با فعالیت‌های سینمایی‌اش تبرئه شده، کمتر کسی این جرئت و جسارت را دارد که از او دفاع کند. کمااینکه بسیاری از دوستان، من را خطاب قرار داده‌اند که با چه جرئتی از آقای امامی دفاع کرده‌ام.

کوهیان با بیان اینکه هیچ مراوده مالی و کاری با امامی نداشته و در پرونده او ذی‌نفع نیست، اطلاع‌رسانی درباره این پرونده و تبرئه آقای امامی از اتهاماتش را به نوعی اعاده حیثیت از سینما و سینماگران ایرانی دانست و گفت: امروز باید بگوییم که آن اتهامات بی‌اساس بود و پولشویی در سینما و نمایش خانگی رخ نداده است.
 
عضو سابق کمیته حمایت حقوقی و قضایی خانه سینما، از فضاسازی علیه هنرمندان و چهره‌های مورد اعتماد مردم انتقاد کرد و گفت: در ابتدای دهه ۱۳۹۰، با جایگزین شدن واژه سلبریتی به‌جای هنرمند و بازیگر، یک جریان رسانه‌ای شروع شد که افراد مورد وثوق جامعه را هدف گرفته بود. این جریان که می‌دانست با اتهامات سیاسی و اجتماعی نمی‌تواند اعتماد جامعه به هنرمندان را سست کند، به اتهامات مالی روی آورد و به نظر من آقای امامی و سینماگران همکارش در پروژه‌های مختلف به‌خصوص سریال شهرزاد از جمله همین قربانیان هستند. چون اگر یادتان باشد همان زمان مطرح شد که چهره‌هایی مانند استاد نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی و دیگران، پول‌های صندوق ذخیره فرهنگیان را به خانه برده‌اند و تا تکلیف این پول‌ها مشخص نشود، حق اظهار نظر ندارند.

کوهیان ادامه داد: بسیاری از حقوق‌دان‌های کشور اشاره کرده‌اند که پرونده‌هایی دچار فضاسازی رسانه‌ای می‌شوند و به مسیری می‌روند که در شرایط عادی، به آن مسیر نمی‌افتاد و به صدور چنان احکامی منجر نمی‌شد. از جمله درباره پرونده سلطان سکه چنین چیزی گفته می‌شود و من معتقدم پرونده امامی هم از همین دست پرونده‌ها بوده است که به دلیل فضاسازی سنگین رسانه‌ای از مسیر خود خارج شد.

او خواستار اعاده حیثیت از امامی و سینماگران متهم به سوءاستفاده از منابع صندوق ذخیره فرهنگیان شد و گفت: هم به لحاظ شرعی، هم به لحاظ قانونی و هم به قاعده عرف و اخلاق، آقای امامی که از اتهام فعالیت‌های مجرمانه در عرصه سینما تبرئه شده است، مالک آن آثار است و می‌تواند از آن بهره ببرد. ضمن اینکه او هم مانند هر شهروند دیگری حق فعالیت دارد و همان‌طور که گفتم پرداختن دوباره به اتهاماتی که از آن تبرئه شده را منصفانه و اخلاقی نمی‌دانم.

سفره پهن فسادستیزی

اگر اشارات آقای کوهیان درباره فضاسازی رسانه‌ای علیه محمد امامی را ردگیری کنیم، به چهره‌هایی می‌رسیم که توانسته‌اند خود را به عنوان روزنامه‌نگاران ضدفساد مشهور کنند. یکی از همین روزنامه‌نگاران روز گذشته در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «پرونده تعدادی از دادگاه‌های به ظاهر مبارزه با فساد دوره ریاست آقای رییسی را خوانده‌ام. دادگاه‌هایی بعضا با کارکرد انتخاباتی و نمایشی که حتما نیاز به بررسی مجدد دارد. پرونده محمد امامی هم اصلا آن‌طور که تبلیغات پروپکانی کردند، نبود. واقعیت، تخیل و آرزو را درآمیخته بودند.» (یک‌شنبه، ۲۷ آذر ۱۴۰۲، شبکه اجتماعی ایکس)

 
اما این روزنامه‌نگار که به فسادستیزی مشهور شده، فراموش کرده است که پیشتر از «سفره پهن فساد محمد امامی» گفته بود و آن را نکوهش کرده بود: «از هاشمی شاهرودی تا محسن تنابنده و الناز شاکردوست و خیلی‌های دیگر علی‌رغم تفاوت‌های ظاهری و سلایق مختلف سیاسی، همگی سر یک سفره هستند. زحمت پهن‌کردن سفره را هم آقای محمد امامی از جیب مبارک معلم‌های این مملکت می‌کشد.» (دوشنبه، ۱۸ فروردین ۱۳۹۹، شبکه اجتماعی تلگرام)

او کلیپی را به اشتراک گذاشته بود که توسط برنامه‌ی اینترنتی آوانت زیرمجموعه‌ی یکی از نهادها، به سردبیری میلاد گودرزی و وحید اشتری تهیه شده بود. سلطانی و این دو نفر از اعضای جریانی به نام عدالتخواهی هستند که در زمان برگزاری دادگاه‌های محمد امامی در تبلیغات علیه او نقش پررنگی داشتند.

محمد امامی از اتهام پول‌شویی در سینما تبرئه شده و ظاهرا به عرصه فعالیت بازگشته است اما به نظر می‌رسد از نمد پرونده‌اش، چه در زمان اتهام و چه در زمان تبرئه، عده‌ای می‌توانند برای خود کلاه فسادستیزی ببافند!

منبع: انصاف نیوز
کد مطلب: ۳۷۲۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت