اژدهای افتخاری جشنواره سوئد به ایوان مک‌گرگور می‌رسد

ایوان مک گرگور جایزه افتخاری اژدهای جشنواره فیلم گوتبورگ ۲۰۲۴ را دریافت می‌کند.

اژدهای افتخاری جشنواره سوئد به ایوان مک‌گرگور می‌رسد

ایوان مک گرگور قرار است جایزه افتخاری اژدها ۲۰۲۴ را در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد دریافت کند.

بازیگر «جنگ ستارگان» و «رگ‌یابی» در این جشنواره حضور می‌یابد تا این افتخار شامل حالش شود. وی در یک برنامه گفت‌وگومحور هم شرکت می‌کند و در اکران جدیدترین فیلمش «مادر، کاناپه» ساخته نیکلاس لارسون حضور خواهد داشت. این جشنواره امسال مروری بر برجسته‌ترین فیلم‌های این بازیگر را هم به عنوان یکی از بخش‌های جشنواره در نظر گرفته است.

یوناس هولمبرگ مدیر هنری جشنواره فیلم گوتبورگ در بیانیه‌ای از مک‌گرگور به عنوان نماد دوران معاصر سینمای بریتانیا، نمادی رمانتیک برای نسل هزاره و دارنده امتیاز شمشیربازی در فرهنگ پاپ کهکشانی یاد کرد و افزود: اما بالاتر از همه، او یک هنرمند فوق‌العاده ماهر است. ایوان مک گرگور با تسلط بر ژانر، دقت ادبی و رئالیسم ظریف با تسلطی آرام بر خود یکی از بازیگران واقعاً بزرگ زمان ماست.

مک گرگور این جایزه را در یک نمایش ویژه از فیلم نمادین «رگ‌یابی» ساخته دنی بویل در سال ۱۹۹۶ دریافت خواهد کرد و در گفت‌وگوی روی صحنه شرکت می‌کند.

«مادر، کاناپه» یک درام کمدی بر اساس رمان «ماما و مبل» نوشته جرکر ویردبورگ است که در آن سه فرزندش زمانی که مادرشان راضی نمی‌شود از روی کاناپه‌ای در یک فروشگاه مبلمان بلند شود، دور هم جمع می‌شوند. به جز مک گرگور، الن برستین، ریس ایفانس، لارا فلین بویل و اف. موری آبراهام دیگر بازیگران این فیلم هستند.

فیلم بعدی مک گرگور «آقای جنتلمن در مسکو» از شوتایم است که او قرار است هم نقش اصلی آن را برعهده داشته باشد و هم تهیه کننده اجرایی آن باشد. در این فیلم مک گرگور نقش کنت الکساندر روستوف را بازی خواهد کرد که دهه‌ها پس از انقلاب روسیه به اتاق زیر شیروانی یک هتل تبعید شده است.

این بازیگر ۵۲ ساله اسکاتلندی جوایز گوناگونی در کارنامه دارد که یک جایزه گلدن گلوب و یک جایزه امی ساعات پربیننده از جمله آنهاست. او برای بازی در نقش اوبی-وان کنوبی در اپرای فضایی «جنگ ستارگان: قسمت اول - تهدید شبح» (۱۹۹۹) به شهرت بین‌المللی رسید و سال ۲۰۰۴ برای خدماتش در نمایش و خیریه، نشان افسر والا مقام امپراتوری بریتانیا (OBE) را دریافت کرد.

چهل و هفتمین دوره جشنواره فیلم گوتبورگ از ۲۶ ژانویه تا ۴ فوریه (۶ تا ۱۵ بهمن) برگزار می‌شود.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۷۲۷۱۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت