آیا کارگردانی برای جواد عزتی خوش‌یمن خواهد بود؟

جواد عزتی امسال در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر با فیلم «تمساح خونی» که علاوه بر کارگردانی، بازی هم کرده است، حضور دارد و باید دید آیا طلسم دریافت سیمرغ این بازیگر بالاخره می‌کشند یا خیر؟

آیا کارگردانی برای جواد عزتی خوش‌یمن خواهد بود؟

اواخر تیر سال جاری بود که خبر رسید جواد عزتی برای اولین فیلم‌اش در مقام کارگردان، برای صدور پروانه ساخت اقدام کرده است. خبری که خیلی زود به تیتر رسانه‌ها تبدیل شد و گمانه‌زنی‌ها درمورد کمدی یا جدی بودن فیلم «تمساح خونی» آغاز شد.

 جواد عزتی یکی از کارگردانان تازه‌کاری است که امسال با اولین فیلم‌اش «تمساح خونی» در چهل‌دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد که علاوه بر کارگردانی، بازیگر نقش اصلی هم بوده است.

«تمساح خونی» از جمله فیلم‌های بحث‌برانگیزی است که خیلی‌ها منتظرند ببینند عزتی در حوزه کارگردانی چطور ظاهر شده است. در این گزارش مروری بر کارنامه این بازیگر داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

استاد نقش‌های کمدی و جدی

احتمالا بیشتر مخاطبان جواد عزتی را با نقش بابا اتی در سریال «قهوه تلخ» به یاد می‌آورند. بازیگری که پیش از این مجموعه در سریال‌های «من یک مستاجرم»، «کمربند‌ها را ببندیم»، «باغ مظفر»، «مرد هزار چهره» و… هم حضور کوتاهی داشت، اما آن‌طور که باید به چشم مخاطبان نیامد.

عزتی با نقش بابا اتی به خوبی از پس نقش پیرمردی برآمد که تکیه کلام‌اش سر زبان‌ها افتاد و یکی از نقش‌های محبوب مخاطبان به حساب می‌آید. او در سریال‌های طنز دیگری هم به ایفای نقش پرداخت که «سه دونگ، سه دونگ»، «دودوکش» و «دردسر‌های عظیم» نمونه‌ای از این مجموعه‌ها هستند.

عزتی در سینما هم این مسیر را ادامه داد و چند سالی در فیلم‌های کمدی مثل «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «در مدت معلوم»، «زاپاس» و… دیده شد. اما بعد از فیلم «هزارپا» که فروش خوبی هم در گیشه به دست آورد، تصمیم گرفت از سینمای کمدی فاصله بگیرد.

فیلم «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان یکی از اولین فیلم‌هایی به حساب می‌آید که عزتی در آن نقشی جدی برعهده داشت. صادق، یکی از ماموران اطلاعات سپاه بود که عده‌ای معتقد بودند گریم‌اش شبیه به سعید امامی است. یا در فیلم «لاتاری» که گرچه بازی کوتاهی داشت، اما در ذهن مخاطبان نقش بست و در کسری از ثانیه همه چیز را به هم ریخت تا انتقام خواهرش را بگیرد و به خوبی یک بازی عصبی از خود به نمایش گذاشت.

او همچنین در فیلم «جان‌دار» هم نقشی متفاوت از خود ارائه کرد و ثابت کرد که بازی‌اش می‌تواند ابعاد دیگری داشته باشد که مخاطب را حرص دهد تا آن جواد عزتیِ بانمک را فراموش کند.

عزتی در فیلم «شنای پروانه» بار دیگر مخاطبان را شگفت‌زده کرد و اخیرا هم در فیلم‌های «مرد بازنده» و «کت چرمی» هم نقش‌های متفاوتی از خود به نمایش گذاشت. این بازیگر همچنین در سریال «زخم کاری» طوری مقابل دوربین ظاهر شد و در ایفای نقشی کاملا منفی که به راحتی دست به جنایت می‌زد، موفق بود.

اما تابستان امسال خبر اضافه شدن عزتی به جمع کارگردانان منتشر شد که حالا باید دید او در حوزه کارگردانی چطور عمل می‌کند.

عزتی به جمع کارگردانان پیوست

در چند سال اخیر کم نبودند بازیگرانی که بعد از چندین سال فعالیت در این عرصه، به سمت فیلم‌سازی آمده‌اند تا در این حوزه هم خود را محک بزنند.

جواد عزتی که حالا به یکی از بازیگران صاحب‌نام و باتجربه به حساب می‌آید که بار‌ها ثابت کرده است می‌تواند در نقش‌های متفاوت مقابل دوربین قرار بگیرد، یکی از جدیدترین کارگردانانی است که قرار است اولین فیلم او با نام «تمساح خونی» در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شود.

اواخر تیر سال جاری بود که خبر رسید عزتی برای اولین فیلم‌اش در مقام کارگردان، برای صدور پروانه ساخت اقدام کرده است. خبری که خیلی زود به تیتر رسانه‌ها تبدیل شد و گمانه‌زنی‌ها درمورد کمدی یا جدی بودن فیلم «تمساح خونی» آغاز شد.

سعید آقاخانی در فیلم تمساح خونی

در این فیلم که در دسته فیلم‌های کمدی اکشن به حساب می‌آید، عزتی نقش اصلی را برعهده دارد و با این تفاسیر می‌توان گفت «تمساح خونی» بازگشت او به سینمای کمدی خواهد بود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده: «من یه تمساح‌ام، یه تمساح خونی‌! یه آدم زخمی که کل زندگی‌اش فقط باخته و چیزی برای از دست‌ دادن نداره… ولی باز دل‌اش ریسک‌های بزرگ می‌خواد!»

در فیلم «تمساح خونی» به تهیه‌کنندگی کامران حجازی که علاوه بر بخش سوای سیمرغ در بخش نگاه نو هم داوری می‌شود، عباس جمشیدی‌فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج و شبنم قربانی به عنوان بازیگر حضور دارند.

با اعلام فهرست آثار راه یافته به چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر از سوی مجتبی امینی، دبیر این دوره از جشنواره، باید دید آیا عزتی در حوزه کارگردانی هم مثل بازیگری، موفق خواهد بود و فیلم «تمساح خونی» شروعی برای ادامه مسیر او در فیلم‌سازی خواهد بود یا خیر.

طلسم دریافت سیمرغ می‌شکند؟

یکی از نکات قابل توجه در کارنامه پر و پیمان عزتی این است که او تا به حال برای هیچ‌کدام از بازی‌های دیدنی‌اش در آثاری مثل «جان‌دار»، «ماجرای نیمروز»، «شنای پروانه»، «مرد بازنده»، «کت چرمی» و… موفق نشده است سیمرغ بلورین جشنواره را دریافت کند.

این موضوع یکی از بحث‌هایی است که همیشه درباره‌اش صحبت می‌شود و عده‌ای معتقدند شاید نقش‌های ویژه عزتی که از سوی مخاطبان یا منتقدان تحسین می‌شود، به چشم هیات داوران ادوار مختلف جشنواره نیامده است.

او در این سال‌ها تنها برای بازی در فیلم‌های «آتابای» در سی‌وهشتمین جشنواره فجر و «ماجرای نیمروز» در سی‌وپنجمین جشنواره فجر، برای نقش مکمل مرد، نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده است.

عزتی امسال در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر با فیلم «تمساح خونی» که علاوه بر کارگردانی، بازی هم کرده است، حضور دارد و باید دید آیا طلسم دریافت سیمرغ این بازیگر بالاخره می‌کشند یا خیر.

منبع: فرارو
کد مطلب: ۳۷۲۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت