با تماشای این ۷ فیلم تا ابد زندگی را دودستی می‌چسبید

در این لیست به بهانه استقبال کاربران ایرانی از فیلم «انجمن برف»، به بررسی ۷ فیلم با ژانر بقا پرداخته‌ایم.

با تماشای این ۷ فیلم تا ابد زندگی را دودستی می‌چسبید

برخی کاربران ایرانی پس از تماشای این فیلم به اظهارنظر درباره انجمن برف» پرداخته‌اند و آن را ستایش کردند که چند نمونه از آن را می‌خوانید:

 

با تماشای این 7 فیلم تا ابد زندگی را دودستی می‌چسبید

 

با تماشای این 7 فیلم تا ابد زندگی را دودستی می‌چسبید

با تماشای این 7 فیلم تا ابد زندگی را دودستی می‌چسبید

 فهرست ۷ فیلم با ژانر بقا و زنده ماندن:

فیلم انجمن برف (Society of the Snow)

با تماشای این 7 فیلم تا ابد زندگی را دودستی می‌چسبید

انزو ووگرینچیچ در نقش شخصیت اصلی فیلم نوما تورکاتی، ماتیاس رکالت در نقش روبرتو کانسا، آگوستین پاردلا در نقش ناندو پارادو، توماس ولف در نقش گوستاوو زربینو، از جمله بازیگران اصلی انجمن برف هستند.

فیلم «جامعه برف» داستانی جذاب از انعطاف پذیری انسان در میان یک بحران است؛ کاوشی تکان دهنده از امید و ناامیدی در مواجهه با آغوش بی‌رحم طبیعت.

در سال 1972، پرواز 571 خطوط هوایی اروگوئه، که برای سفر یک تیم راگبی به شیلی اجاره شده بود، در قلب رشته کوه آند سقوط کرد. از 45 مسافر آن فقط 29 نفر از این حادثه جان سالم به در بردند. اما افراد زنده مانده از این حادثه که در یکی از خصمانه ترین و غیرقابل دسترس ترین محیط‌های کره زمین به دام افتاده بودند، مجبور شدند برای زنده ماندن به اقدامات وحشتناکی متوسل شوند. اکنون فیلم جامعه برف، راوی این ماجرای دردناک است.

هدف فیلم «جامعه برف» ساخته خوآن آنتونیو بایونا یادآوری این تراژدی وحشتناک است، اما مهمتر از همه، تلاشی تا حد امکان واقعی برای تفسیر وقایع معروف این حادثه با بازیگران اسپانیایی زبان و حتی فیلمبرداری لوکیشن در محل خود تراژدی است.

فیلم ۱۲۷ ساعت (۱۲۷ Hours)

با تماشای این 7 فیلم تا ابد زندگی را دودستی می‌چسبید

بازیگران:  جیمز فرانکو، کیت مارا، آمبر تامبلین، کلیمانس پوزی.

فیلم ۱۲۷ ساعت یا ۱۲۷ Hours داستان مردی به نام آرون رالستون با بازیگری جیمز فرانکو  James Franco را روایت می‌کند که به مدت ۱۲۷ ساعت دچار سانحه‌ای دهشتناک می‌گردد و امیدهایش برای زنده ماندن رو به خاموشی می‌روند.

این فیلم داستان واقعی کوهنوردی به نام آرون رالستون است که توانست با پشتکاری حیرت انگیز از مرگ 100% نجات پیدا کند. آرون رالستون کوهنوردی است که در سال 2003 در تقاطع کوه های بلند کولورادوی مورد اصابت تکه سنگ بزرگی قرار گرفت. این تکه سنگ که گفته می شود 350 کیلوگرم وزن داشت بر روی بازوی او قرار گرفته بود و عملا رالستون نمی توانست حرکت کند.وی با توجه به آذوقه ای که داشت توانست چندین روز را به همان شکل سپری کند به امید اینکه کسی به کمک او بیاید اما بعد از تمام شدن آب آشامیدنی اش احساس کرد که در آن دره عمیق کسی به کمک او نخواهد آمد. بنابراین تصمیم گرفت که دست خود را که زیر این سنگ گیر کرده بود از بازو بشکند!. او با جرات زیاد توانست دستش را از آرنج ببرد و بعد از کیلومترها پیاده روی بالاخره از مرگ حتمی نجات پیدا کند.

فیلم ۱۲۷ ساعت اثری است فرای سرگرمی،‌ فیلمی است برای تخیل کردن و اندیشیدن، فیلمی است که خودمان در نقش خودمان باید بازی کنیم. خواه ۱۲۷ ساعتمان باشد خواه صد سال تنهایی مان خواه بی نهایت مردگان زیستنمان.

فیلم زنده (Alive)

با تماشای این 7 فیلم تا ابد زندگی را دودستی می‌چسبید

بازیگران:  ایثن هاک، جاش همیلتون، وینسنت اسپانو و....

پرواز شماره ۵۷۱ نیروی هوایی اروگوئه یکی از بحث برانگیزترین حوادث هوایی رخ داده بر فراز کوه‌های آند است. سیزدهم اکتبر سال ۱۹۷۲ هواپیمای حامل یک گروه راگبی که از اروگوئه به شیلی می‌رود بر اثر آب و هوای بد و طوفانی در دامنهٔ کوه‌های آند سقوط می‌کند. تعدادی از مسافران و سرنشینان هواپیما کشته می‌شوند ولی عدهٔ زیادی هم زنده می‌مانند …

بیش از یک چهارم از مسافران در لحظات اولیه سقوط مرده و بقیه نیز از سرما و گرسنگی و بر اثر جراحات وارده درگذشتند. افراد باقی‌ مانده در ارتفاعات و در مقابله با سرمای وحشتناک، دوران بسیار سختی را گذراندند. آن‌ها برای بقای حیاتشان مجبور شدند از بقایای دوستانشان که درگذشته بودند تغذیه کنند.

فیلم سینمایی زنده در گونه ماجراجویی، زندگی‌نامه‌ای، درام و مهیج تولید شده است. عموم مردم زنده را اثری کم‌ارزش، کم‌کیفیت و نه‌چندان مهم ارزیابی می‌کنند.

فیلم آب‌های کم‌‌عمق (The Shallows)

با تماشای این 7 فیلم تا ابد زندگی را دودستی می‌چسبید

بازیگران:  بلیک لایولی، اسکار جانادا، برت کالن

در داستان این فیلم آمده است: نانسی دختر جوانی‌ست که برای موج‌سواری به سواحل مکزیک سفر می‌کند. او تنها و آزاد در میان امواج دریا موج‌سواری می‌کند اما حمله‌ی یک کوسه همه‌چیز را به هم می‌ریزد…  .

در آب‌های کم‌عمق ایده‌ی «تلاش برای بقا در جزیره‌ای دورافتاده» را می‌بینیم هر چند که حالا دیگر، هم فاصله‌ها کوتاه‌تر شده و هم جزیره بسیار کوچک‌تر و این اتفاقاً زهر ماجرا را بیش‌تر هم می‌کند؛ این‌که نانسی به رغم فاصله‌ی کمش تا ساحل باز هم نمی‌تواند خودش را به آن برساند، در حالی که به‌ راحتی از همان‌جا می‌تواند ساحلِ به‌ظاهر امن و شنی را ببیند و حتی به آدم‌هایی که آن‌جا رفت‌وآمد می‌کنند صدایش را برساند، عذاب و ترس بیش‌تری دارد تا زمانی که شخصی در یک جزیره‌ی دورافتاده و در ناکجاآبادی میان آبی بی‌کران خودش را تک‌وتنها بیابد.

ایستادن کنار ساحل و دیدن و گوش سپردن به امواج آرامی که به شن‌ها می‌خورند و کف سفید تشکیل می‌دهند و مرغان دریایی که روی آب می‌چرخند و برای گرفتن ماهی گاهی به زیر آب می‌روند، تصویر جذابی‌ست که برای همه‌ی آدم‌ها حتی خلسه‌آور هم هست اما این همه‌ی ماجرا نیست.

 فیلم زنده ماندن به هر زحمتی ( Cast Away)

با تماشای این 7 فیلم تا ابد زندگی را دودستی می‌چسبید

بازیگران:  تام هنکس، هلن هانت، نیک سیرسی.

داستان فیلم Cast Away درباره شخصیت چاک نولاند جریان دارد؛ تحلیل‌گر شرکت پستی بزرگ FedEx که وظیفه دارد به سراسر جهان سفر کند و مشکلات مربوط‌به این شرکت را حل کند. در یکی از سفرهای او و در پی یک طوفان هواپیمای او مورد اصابت یک رعد و برق قرار می‌گیرد و به اقیانوس سقوط می‌کند.

چاک از هواپیما خارج می‌شود، مدتی را روی قایق می‌ماند و به هر زحمتی شده خودش را به یک جزیره می‌رساند و پس از مدتی متوجه می‌شود انسانی در آن جزیره وجود ندارد. همین موضوع و گیر افتادن چاک رونالد در آن جزیره و تلاش او برای زنده ماندن و نجات از آن جهنم، روند اصلی داستان فوق‌العاده جذاب این فیلم را شکل می‌دهند.

فیلم Cast Away ساخته شده تا بیننده خودش را میخکوب کند؛ فیلمی که با داستان هیجان‌انگیز و تاثیرگذارش برای مدت‌ها در ذهن شما باقی خواهد ماند.

شاید خیلی‌ها از این موضوع اطلاع نداشته باشند که داستان فیلم Cast Away به‌هیچ‌وجه براساس داستانی واقعی ساخته نشده و حتی از داستان‌هایی شبیه‌به خودش هم الهام نگرفته است. به‌طور خلاصه تمام داستان در ذهن تام هنکس شکل گرفت و نخستین جرقه شکل‌گیری روند داستانی فیلم در نتیجه یک اتفاق بسیار ساده در ذهن این بازیگر متولد شد.

فیلم آبهای آزاد (Open Water)

با تماشای این 7 فیلم تا ابد زندگی را دودستی می‌چسبید

بازیگران:  بلنچارد رایان، دنیل ترویس، مایکل ای-ویلیامز

داستان فیلم، درباره‌ی سرگذشت دو غواص بخت‌برگشته است که در دام کوسه‌های خون خوار گرفتار شده‌اند و قایق آن‌ها نیز غرق شده و تنها راه زنده ماندشان، مبارزه‌ای نفس گیر با مرگ است.

فیلم Open Water، بدون شک بهترین فیلم ترسناکی که می تواند به واقعیت تبدیل شود و با داستان‌سُرایی زیبایی که دارد، خودش را با واقعیت ماجرای شغل غواصی سازگار می‌سازد. این فیلم، بر اساس واقعیت ساخته شده و دقیقاً همان ترس منطقی را از آب و اقیانوس، برای مخاطب به تصویر می‌کشد. فیلم جایگاه ویژه‌ی واقعیت را در ترس رعایت می‌کند و پایش را فراتر از حد انتظار نمی‌گذارد.

دست و پنجه نرم کردن با مرگ در دریا و طبیعت آن، حتی برای غواصان ماهری که راه خود را گم می‌کنند نیز می‌تواند بسیار غمگین و زجر‌آور باشد که این فیلم، هوش مهارت آن دو غواص را به خوبی نشان می‌دهد و تراژدی را برای آن‌‌ها رقم نمی‌زند.

فیلم همه چیز از دست رفته است (All Is Lost)

با تماشای این 7 فیلم تا ابد زندگی را دودستی می‌چسبید

بازیگران:  رابرت ردفورد

در داستان این فیلم می بینیم که مردی با قایق بادبانی خود در اقیانوس هند به قایق رانی می‌پردازد که ناگهان در راه به یک کشتی تجاری برخورد می‌کند و تمام وسایل ارتباطی اش را از دست می‌دهد. حالا او در وسط اقیانوس با مرگ دسته و پنجه نرم می‌کند.

با گذشت چند دقیقه ار آغاز فیلم، ذهن بیننده همچنان درگیر این پرسش است که «چرا و به چه علت این مرد در این موقعیت گرفتار شده‌است؟». بیننده متظر می‌ماند تا شاید همانند فیلمهای این‌چنینی، جمله‌ یا کلمه‌ای، یا فلش‌بکی به او را به جواب برساند.

او امیدوار است از این سوال که ذهنش را درگیر کرده، رها شده و با خیالی راحت ادامه فیلم را تماشا کند. اما در عوض، کم‌کم این پرشس جای خود را به پرسش دیگری می‌دهد و آن اینست که «آیا این مرد نجات پیدا می‌کند؟». این تغیر پرسش‌ها و همچنین تغیر انتظارات از پیش تعین‌شده تماشاگر، رویکرد بسیار مهمی است که فیلم به آن نائل می‌شود.

برای فیلم واقعاً مهم نیست که علت موقعیت تک‌افتاده این مرد چیست. به‌طور عمدی در فیلم چیزی از گذشته مرد بیان نمی‌شود. زمانی که این مسئله در کنار بی‌اسم بودن مرد در طول داستان قرار می‌گیرد، به دیدگاه تعمیم‌پذیر و جهان شمول‌تر موقعیت مرد داستان پی می‌بریم.

منبع: برترین ها
کد مطلب: ۳۷۳۰۴۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت