جواد عزتی شگفتی می‌سازد؟

دبیر جشنواره فیلم فجر دو هفته پیش اسامی فیلم‌های چهل‌ودومین جشنواره فیلم در بخش سودای سیمرغ را اعلام کرد. هفته گذشته هم قرعه‌کشی جدول برنامه‌های اکران آثار جشنواره فجر انجام شد.

جواد عزتی شگفتی می‌سازد؟

همان‌طور که گفته شد، لیست فیلم‌های امسال جشنواره متنوع است. «آبی روشن» بابک خواجه پاشا، «آسمان غرب» محمد عسگری، «آغوش باز» بهروز شعیبی، «احمد» امیرعباس ربیعی، «بهشت تبهکاران» مسعود جعفری جوزانی، «پرویزخان» على ثقفى و «تابستان همان سال» محمود کلاری از جمله این فیلم‌ها هستند. همچنین «تمساح خونی» جواد عزتی ، «دروغ‌های زیبا» مرتضی آتش زمزم، «دست ناپیدا» انسیه شاه‌حسینی، «دو روز دیرتر» اصغر نعیمی، «شه‌سوار» حسین نمازی، «شور عاشقی» داریوش یاری، «صبح اعدام» بهروز افخمی، «صبحانه با زرافه‌ها» سروش صحت، «قلب رقه» خیرالله تقیانی‌پور، «مجنون» مهدی شاه‌محمدی، «معجزه پروین» محمدرضا ورزی، «میرو» حسین ریگی، «نبودنت» کاوه سجادی حسینی، «نپتون» محمدابراهیم غفاریان و «نوروز» سهیل موفق فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره هستند. فروش بلیت اکران مردمی این آثار هم شروع شده و بر اساس اخبار منتشر شده فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» صدرنشین پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره است. در حدود 20 دقیقه همه این بلیت‌ها به فروش رفته است.

فیلم‌های شاخص امسال جشنواره فجر

اما در ترکیب این 22 فیلم، کدام فیلم‌ها برای مخاطب جالب توجه است. بدون تردید فیلم «تمساح خونی» اولین ساخته بازیگر شناخته شده کشورمان، جواد عزتی احتمال استقبال و جلب توجه بیشتری خواهد داشت.
در خلاصه داستان فیلم «تمساح خونی» یک جمله از سوی عوامل فیلم منتشر شده است: خلاصه: «من یه تمساحم، یه تمساح خونی‌! یه آدم زخمی که کل زندگیش فقط باخته و چیزی برای از دست‌ دادن نداره… ولی باز دلش ریسک‌های بزرگ می‌خواد!»
جواد عزتی، عباس جمشیدی‌فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج و شبنم قربانی بازیگران این فیلم هستند. کامران حجازی، مدیر تولید سریال «زخم کاری» که تهیه‌کنندگی آثاری چون «مرد بازنده» و «کت چرمی» را در کارنامه دارد، در چهارمین همکاری مشترک با عزتی تهیه‌کننده فیلمش هم شده است.
جواد عزتی با اینکه چند بار نامزد سیمرغ جشنواره شده است؛ اما با وجود درخشش در آثاری مانند «شنای پروانه» و «جان‌دار» اما نتوانست سیمرغ را به خانه ببرد و حالا باید دید با اولین تجربه کارگردانی این اتفاق برایش می‌افتد یا نه؟ 
آن‌طور که از اخبار بر می‌آید این فیلم در صورت موفقیت می‌تواند مسیر سینمای طنز را تا حدودی از سطحی بودن نجات دهد.
اما فیلم بعدی «صبحانه با زرافه‌ها»ی سروش صحت است. نام فیلم هم جالب توجه است و سروش صحت هم برندی در عرصه کمدی‌های اجتماعی محسوب می‌شود. بهرام رادان، پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا در این فیلم حضور دارند. «صبحانه با زرافه‌ها» با ترکیب جذاب بازیگران و سابقه ساخت آثار کمدی متفاوت از صحت به یکی از فیلم‌‌های مهم جشنواره چهل‌ودوم فجر تبدیل شده است.
 فیلم «آبی روشن» هم به دلیل هم‌بازی شدن مهران احمدی و مهران غفوریان از فیلم‌های مهم این دوره است. بابک لطفی خواجه پاشا دومین ساخته سینمایی‌اش را هم به جشنواره فیلم فجر فرستاد تا در دو سال متوالی یکی از کارگردان‌های حاضر در این رویداد باشد.

«آبی روشن» فیلمی اجتماعی است که در شهر تبریز می‌گذرد. هنوز توضیح یا خلاصه داستان دقیقی از فیلم «آبی روشن» منتشر نشده، ولی گویا این فیلم، روایتی درام از مشکلات یک مرد با محوریت مهران احمدی در تبریز است.

فیلم‌نامه این فیلم را امیر ابیلی و داوود گنجوی نوشته‌اند.
«بهشت تبهکاران» محصول مسعود جعفری جوزانی از کارگردانان شناخته شده کشورمان است. حسن جعفری کارمند شرکت نفت آبادان به تهران می‌آید و ناخواسته وارد ماجراهایی می‌شود. داستان این فیلم در زمان ملی شدن صنعت نفت و از سال ۱۳۲۹ روایت می‌شود. 
سالی که احمد دهقان، نماینده مجلس، روزنامه‌نگار و مدیر تئاتر «نصر» توسط حسن جعفری در خیابان لاله‌زار تهران به قتل می‌رسد.
 
در «بهشت تبهکاران» تعداد زیادی از بازیگران سینمای ایران حضور دارند؛ امیرحسین آرمان، لادن مستوفی، سحر جعفری جوزانی، پژمان بازغی و حمید گودرزی.
اما در حوزه فیلم‌های دفاع مقدسی هم فیلم «آسمان غرب» روایتی از زندگی شهید شیرودی با حضور میلاد کی‌مرام و امیرحسین آرمان است. «آسمان غرب» دومین ساخته محمد عسگری است که سال گذشته فیلم «اتاقک گلی» را به جشنواره فرستاد که با استقبال مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شد. فیلم «آسمان غرب» با نگاهی متفاوت، رشادت، غیرت و میهن‌دوستی خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر هم‌رزمانش را در روزهای آغازین جنگ به تصویر می‌کشد.
اما فیلم آخری که در این گزارش به آن می‌پردازیم، «آغوش باز» بهروز شعیبی است. در این فیلم حامد کمیلی، محسن کیایی و گلاره عباسی بازی کردند.

بهروز شعیبی در ششمین تجربه سینمایی خود به سراغ یک داستان عاشقانه رفته و «آغوش باز» را با حضور تعداد زیادی از بازیگران مطرح تولید کرده است. داستان «آغوش باز» از این قرار است که سه‌ قصه عاشقانه…، سه زوج در فراز و نشیب روابط عاطفی، فرصت می‌یابند به تعریف جدیدی از عشق برسند؛ این خلاصه‌ای است از داستان فیلم آغوش باز.
بهروز شعیبی پیش از این آثار سینمایی چون «بدون قرار قبلی»، «روز بلوا»، «دارکوب»، «سیانور» و «دهلیز» را ساخته است و حالا ششمین فیلم خودش را در جشنواره چهل‌ودوم رونمایی خواهد کرد.
در این گزارش بنا نداشتیم که به همه فیلم‌ها بپردازیم.

تنها به آثاری پرداختیم که از حیث کارگردان یا موضوع و یا بازیگران شاخص بودند، وگرنه احتمال اینکه بقیه آثار هم دیده شوند، وجود دارد؛ اما قطعا اثر جواد عزتی بیشترین حساسیت و کنجکاوی را ایجاد خواهد کرد، ولی نباید از آثار فیلم‌سازان فیلم اولی گذشت که در جشنواره سال گذشته فیلم «اتاقک گلی» ساخته یکی از همین چهره‌ها بود که بسیار مورد تحسین قرار گرفت و هم مردم و هم منتقدان از کیفیت کار ابراز رضایت کردند.
حضور آثار کمدی هم در جشنواره قابل توجه است. با توجه به استقبال گسترده مردم از آثار طنز که رکورد فروش در سینمای ایران را هم این آثار شکستند، به احتمال زیاد آثار کمدی مورد توجه قرار خواهد گرفت و به نسبت دیگر فیلم‌ها بیشتر در فروش بلیت و توجه مردمی مورد استقبال خواهد بود؛ اما در کنار لیستی که برشمردیم می‌توانیم از فیلم «احمد» هم نام ببریم که در مورد زندگی شهید احمد کاظمی ساخته شده و جزو آثار شاخص دفاع مقدسی در این دوره از جشنواره است که امیرعباس ربیعی، کارگردان فیلم تازه اکران شده «ضد» آن را کارگردانی کرده است.

از نظر حضور بازیگران چهره هم وضعیت به نسبت سال گذشته بهتر است؛ اما در مجموع شاهد یک افت و روند نزولی هستیم و بازیگران شاخص بسیاری هستند که امسال در جشنواره به هر دلیلی فیلمی ندارند.
جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر شروعی برای پوست‌اندازی در سینمای ایران است. در دهه پنجم انقلاب اسلامی این پوست‌اندازی ضروری است و نسل تازه فیلم‌سازان در حال تزریق به سینمای کشور هستند. همین اتفاق می‌تواند نویدبخش ساخته شدن سوژه‌های جدید در سینمای ایران و انعکاس آن در جشنواره‌های فیلم فجر باشد. امسال کیفیت آثار نشان خواهد داد که این روند موفقیت‌آمیز خواهد بود یا خیر و باید برای قضاوت در این زمینه چند روزی صبر کرد.

منبع: صبح نو
کد مطلب: ۳۷۳۲۵۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت