وزیر پیشنهادی ارشاد: فرهنگ ارزش جان دادن، دارد

جلسه صلاحیت محمدمهدی اسلامی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس بررسی شد.

وزیر پیشنهادی ارشاد: فرهنگ ارزش جان دادن، دارد

از روز گذشته دوشنبه اول شهریورماه جلسات بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی دولت سیزدهم به ریاست جمهوری سید ابراهیم رییسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی درحال برگزاری‌ست.

تا این لحظه موافقان و مخالفان ۱۳ وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی به اظهارنظر پرداخته‌اند و امروز دوم شهریورماه نوبت به محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است.

پیش از این نمایندگان مجلس موافقت و مخالفت خود را با این وزیر پیشنهادی اعلام کردند.

حال محمدمهدی اسماعیلی درباره اظهارنظرهای نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان عزیز مردم عزیز ایران! جمهوری اسلامی امروز در طلیعه گام دوم فرصت های طلایی را پیش رو دارد. من از مجلس شورای اسلامی، ریاست و هیات رییسه عزیز و نمایندگان انقلابی و فرهیخته و همه عزیزانی که در مخالفت و موافقت بنده صحبت کردند، تشکر می‌کنم.

او ادامه داد: از فرصتی که در کمیسیون های مختلف و نکات مهمی که مطرح شد تشکر می کنم. عمق نخبگی نمایندگان را از نزدیک مشاهده کردم، گفتگو و تعامل شکل گرفت. از دوستان رسانه ای و خبرنگاران حوزه های مختلف که این چند روز جلسات صحن علنی را پوشش دادند تشکر می کنم. مدعیان مردم سالاری ببینند که خمینی و خامنه ای عزیز چه وضعیتی را در شرایط آرمانی پدید آورده اند تا مخالفان و موافقان مشفقانه روبه روی هم گفتگو کنند.

اسماعیلی بیان کرد: وقتی گزینه پیشنهادی این زوارتخانه بودم بسیاری از بزرگان و اهل اندیشه و تفکر به من لطف کردند، از آنها تشکر می کنم. دوستان زیادی هم نکاتی را گفتند و پیشنهادها و انتقادهایی داشتند به روی چشم همه را می شنوم و احترام می گذارم.

این وزیر پیشنهادی تاکید کرد: فرهنگ مولفه های مختلفی دارد ولی آنچه سالها به دل ما نشسته است تمثیل رهبر عزیز است. فرهنگ مثل هواست، فضای تنفس جامعه است، وقتی پاک باشد جامعه را پویا و بانشاط می بینی، فرهنگ برای ما اهداف بلند انقلاب نظیر آزادی و استقلال ملت ها و اجرای عدالت و مبارزه با مستکبران و حاکمیت اسلام ناب محمدی است. همه قیل و قال های ریشه در فرهنگ دارد. اصل انقلاب ما امر فرهنگی بود، دفاع مقدس و دفاع از حرم هم امر فرهنگی بود.

او تصریح کرد: عرصه هنرهای تجسمی و شعر و همه این‌ها سنگرهایی مهم و راهبردی و بلکه مقدس برای ما هستند، جنگ اصلی امروز جنگ شناخت ها و تبلیغاتی‌ست. سعی می کنند با موسیقی به نفع افکار استعماری، افکار مردم را دست کاری کنند و به زور رسانه‌های جهنمی‌شان مردم را از فرهنگ خود منزجر کنند.

اسماعیلی عنوان کرد: این صنایع فرهنگی برای ما محترم و مقدس هستند، می گویم مقدس زیرا آن هنرمند و شاعر و نویسنده و آن خواننده و نوازنده و آن ناشر و فیلمساز و بازیگر و آن عنصر رسانه ای بی ادعا و با کمترین امکانات ریش و گیس سفید می کنند. اگر این عرصه مبارزه فرهنگی است پس این عناصر برای من مجاهدان کارزار تمدنی هستند و حمایت از آن‌ها وظیفه عقلی و شرعی و قانونی من است. فرهنگ برای من ارزش جان دادن، دارد.

وزیر پیشنهادی وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: هنرمندی که برای ملت و کشور و دشمنان اسلامی کار می کند، حق ستایش بر گردن من دارد، بار فرهنگی ما بر دوش اهالی فرهنگ و رسانه خواهد بود و من تمام تلاشم را برای تولیدکنندگان محصولات، ارزشمندتر می کنم. برخی دوست دارند دولت موجود بی اراده و ناظر بی طرف باشد که من این رویکرد را قبول ندارم، ما می توانیم از ظرفیت های انجمن های علمی و دانشمندان استفاده کنیم و این انجمن ها را به کار می‌گیریم.

او درباره چالش‌های پیش روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اول مشکلات معیشتی و شیوع کرونا بیشتر اهالی فرهنگ و هنر را اذیت کرده است، سالن های سینما و کنسرت ها و کتابخانه ها و کتابفروشی ها دچار مشکلات جدی هستند و ما در همان ابتدای کار به رفع این مشکلات اقدام می کنیم، دوم فقدان نظارت و گرانی افسار گسیخته باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است و اولین چیزی که از سبد خرید خانواده‌ها حذف می شود، فرهنگ است.

این وزیر پیشنهادی ادامه داد: مساله سوم تولید و توزیع غیرقانونی است. به محض اینکه کتاب خوب به فروش می رسد در میدان انقلاب و در زیرزمین کتاب او را چاپ افست می کنند، متناسب با این تغییرات باید وزارت ارشاد را چابک کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: وزارت ارشاد امروز ما وزارت منفعل و کم اثر شده است، به من گفته می شود که وزارت ارشاد ما باعث تاسف است و ادارات ارشاد در استان‌ها با حداقل امکانات و نیروی انسانی به کار حداقلی می پردازند و از حوزه سیاستگذاری خارج شده‌اند. وزارتخانه ای که قرار بود پیشران باشد می‌تواند با این وضعیت و انفعالی که دچار آن شده است، ماموریت هایش را انجام دهد.

وزیر پیشنهادی ارشاد تاکید کرد: مساله بعد دسترسی عادلانه همه کشور به امکانات است. درحال حاضر مراکز و امکانات فرهنگی متمرکز در تهران است. بیشترین تولیدات نمایشی در تهران اتفاق می افتد، آیا بقیه کشور و اقوام متنوع ما ظرفیت تولید فرهنگی ندارند؟ هر بخشی از کشور ما ظرفیت های خاص خود را برای کار فرهنگی دارد، ما نسبت به این ظرفیت های بزرگ کم توجهی کرده ایم که باعث افتخار ما هستند، همه ایران دارایی های بزرگ ما هستند.

او افزود: فرهنگ یعنی به رسمیت شناخت اقوام، همه ایران عزیز ماست. ما باید در حوزه فرهنگ عرضه داشته باشیم، فضای رشد فرهنگی را برای این کشور بزرگ و هفت هزار ساله فراهم کنیم. کشور ما دارای مردان و زنان بزرگ با فرهنگ غنی است، ما در دولت مردمی همه این ظرفیت ها را به فعلیت می رسانیم.

منبع: ایلنا
کد مطلب: ۳۵۳۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت