هنرمندانی که مجبور به فرار از افغانستان شدند

با چیرگی طالبان بر افغانستان، هنرمندان بسیاری چون صحرا کریمی، آریانا سعید، وجیهه و فرید رستگار و...، کشور خود را ترک کردند. این تنها بخشی از آوار مصیبتی است که از زمان سقوط کابل، بر سر مردم افغانستان فرو ریخته است.

هنرمندانی که مجبور به فرار از افغانستان شدند

این روزها، هنرمندان افغانستانی مثل دانه‌های تسبیحی‌اند که روی زمین پخش شده‌اند و حتی نمی‌شود به آسانی پیدای‌شان کرد. نخِ کابل پاره شده و دیگر جایی برای کنار هم ماندنِ دانه‌ها نیست. از لحظه سقوط کابل از ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، نفس هنر و هنرمندان در افغانستان زیر پای طالبان به شماره افتاده است.

صحرا کریمی، کارگردان سینما، نویسنده و نخستین زنی که ریاست افغان فیلم (اصلی‌ترین نهاد دولتی سینمایی افغانستان) را بر عهده داشته است، طبق آن‌چه در توئیتِ ۱۷ آگوست (۲۶ مردادِ) خود نوشت با کمک «آکادمی فیلم و تلویزیون اسلواکیا، رئیس‌جمهوری اوکراین و وزارت خارجه، سفارت ترکیه و سفیر اسلواکی» بود که توانست از کابلِ تحت سلطه طالبان بگریزد.

آریانا سعید، خواننده و ترانه‌سرای افغانستانی و داور برنامه «ستاره افغان» هم که پیش‌تر نیز بارها از سوی طالبان تهدید به مرگ شده بود، از کابل با هواپیمای باری آمریکایی گریخت. او که در زمان سقوط کابل به دست طالبان در این شهر بود، به‌تازگی فروشگاهی در کابل با نشان تجاری خودش و برای توسعه هنر و فرهنگ افغانستان با سرمایه‌گذاری صد هزار دلار، افتتاح کرده بود.  

وجیهه رستگار، خواننده زن اهل افغانستان و همسرش فرید رستگار، خواننده و آهنگساز افغان که پیش‌تر نیز با مشکلاتی از قبیل لغو کنسرت‌شان مواجه شده بودند، از جمله دیگر هنرمندانی‌اند که در روزهای اخیر افغانستان را ترک کرده‌اند.

 

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۵۳۴۶۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت