گاوبازی از نوع اماراتی

برخلاف گاو بازی‌های رایج در اسپانیا و مکزیک که در آن حیوانات معمولا توسط ماتادورها کشته می‌شوند در فجیره امارات دو گاو با پیامدهای مرگبار بسیار کم‌تری روبرو می‌شوند.

گاوبازی از نوع اماراتی

آنسوتر از آسمان خراش‌های درخشان دبی و مسابقات شتربازی معروف مسابقه گاو بازی‌ای در فجیره در جریان است جایی که این سنت برای اکثر مردم امارات متحده عربی ناشناخته مانده، اما ادامه دارد.

 

«دعوای بین‌شان را ببینید»! یک مفسر با شروع اولین نبرد گاوها در روز مسابقه در میکروفون فریاد می‌زند و ابرهایی از گرد و غبار در روستای القریه در هوا پخش می‌شوند.

گاوبازی؛ سنتی ناشناخته در روستایی اماراتی/ گاوبازی از نوع اماراتی بدون سرنوشت تلخ برای گاوها

دو گاو نر که وزن هر یک صدها کیلوگرم است در حالی که دستیاران برای ایمنی طناب‌هایی را به گردن یا پاهای آنان وصل کرده‌اند به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند. گاهی اوقات این حیوانات عظیم الجثه به طرز خطرناکی به تماشاگران نزدیک می‌شوند و آنان را از روی صندلی فراری می‌دهند. حدود ۲۰۰ مرد، زن و کودک در یک زمین بزرگ برای تماشا جمع شده‌اند با کودکانی که بر روی سقف خودروهای چهار چرخ متحرک و پیک آپ‌ها (خودروهای وانت) نشسته اند.

کامیون‌های حامل گاوهای نر از سراسر منطقه در میدانی خاکی که بین کوه‌های صخره‌ای و خلیج عمان قرار گرفته است جمع شده اند. حدود ۵۰ گاو در اطراف پراکنده شده‌اند و صدای حرکت آنان در سراسر منطقه می‌پیچد. عیسی ۳۴ساله که خانواده‌اش صاحب مزرعه‌ای در مجاورت آن منطقه هستند و ده‌ها سال است درگیر گاوبازی بوده به خبرنگار «میدل ایست آنلاین» می‌گوید: «هیچ قانونی وجود ندارد». او که برادرزاده‌هایش مسابقات را در تیک تاک و اینستاگرام پخش می‌کنند می‌افزاید: «برنده گاوی است که بیش‌ترین شجاعت را از خود نشان دهد و فرار نکند.» در نواحی معروف‌تر امارات یعنی در ابوظبی و دبی، مسابقات زیبایی شتر رایج است، اما مجید ۳۶ساله که گاوش در مبارزه به نتیجه تساوی رسید می‌گوید: «اینجا گاو بازی است».

بیرحمانه و توهین آمیز؟

برخلاف گاو بازی‌های رایج در اسپانیا و مکزیک، که در آن حیوانات معمولا توسط ماتادورها کشته می‌شوند در فجیره دو گاو درگیر مبارزه با عواقب بسیار کمتری مواجه هستند.

گاوبازی؛ سنتی ناشناخته در روستایی اماراتی/ گاوبازی از نوع اماراتی بدون سرنوشت تلخ برای گاوها

مسابقه معمولا پس از حدود یک ساعت به پایان می‌رسد و هر مبارزه فقط یک یا دو دقیقه به طول می‌انجامد. گروه‌های حمایت از حیوانات این ورزش را ظالمانه و توهین‌آمیز قلمداد کرده اند.

«السید محمد» مدیر منطقه‌ای صندوق بین المللی رفاه حیوانات استدلال می‌کند که صرف این که سنتی برای مدت طولانی بخشی از یک جامعه بوده دلیل بر درست بودن آن نیست. او می‌گوید: «هر فرهنگی سنت‌های بد زیادی دارد، اما، چون یک سنت است باید از آن پیروی کنیم»؟ او با اشاره به این که به دعوا واداشتن حیوانات با یکدیگر طبق قوانین امارات ممنوع است می‌گوید کسانی که این مبارزه را تبلیغ می‌کنند استدلال کرده‌اند که این یک «رقابت» خونین" نیست و این مبارزه را با گاوبازی در اسپانیا مقایسه می‌کنند.

گاوبازی؛ سنتی ناشناخته در روستایی اماراتی/ گاوبازی از نوع اماراتی بدون سرنوشت تلخ برای گاوها

محمد می‌گوید: «حتی اگر آنان اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از هر گونه آسیبی انجام دهند گاوها باز هم زخمی خواهد شد».

در رویداد گاوبازی اخیر یک زوج جهانگرد آلمانی در میان حاضران ایستاده بودند. آنان می‌گویند از طریق کتاب راهنمای گردشگری در مورد گاوبازی در امارات اطلاعات کسب کرده بودند.

«گونتر بیلیتز» که در تئاتر کار می‌کند می‌گوید: «فکر می‌کردیم تماشای آن جالب باشد برای ما، اما غیرعادی بود». او می‌افزاید: «این گاوبازی قدری شبیه مبارزه در اسپانیا است با این تفاوت که در اینجا فقط یک گاو در برابر یک گاو نر است و نه در برابر یک مرد و در نهایت گاوها نمی‌میرند. ما گاوبازی به سبک اسپانیایی را دوست نداریم».

گاوبازی؛ سنتی ناشناخته در روستایی اماراتی/ گاوبازی از نوع اماراتی بدون سرنوشت تلخ برای گاوها

سنت خانوادگی

گاوهای نر زمانی برای کارهای کشاورزی از جنوب آسیا وارد امارات می‌شدند، اما ظهور فناوری‌های تازه باعث منسوخ شدن استفاده از گاوها در کشاورزی شده است. خانواده عیسی این حیوانات را پرورش می‌دهند یا آن را بین ۵۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ درهم (حدود ۱۳۶۰ تا ۱۰۹۰۰ دلار) می‌خرند و با کمک تعدادی از کارمندان مزرعه هر جمعه بعد از نماز حدود ۱۷ گاو را برای جنگ آماده می‌کنند.

او می‌گوید از زمانی که یک کودک بود گاوها را برای نبرد آماده می‌کرد و می‌افزاید: «ما به حیوانات رسیدگی کرده و بررسی می‌کنیم که آیا وضعیت خوبی دارند یا خیر. دمای بدن گاوها را اندازه گیری می‌کنیم و به آنان غذا می‌دهیم». او آستین‌هایش را بالا زد و بازویش را در ظرف بزرگی از غذای مقوی گاو فرو برد: مخلوطی از گندم، خرما، سبزی و ماهی.

عیسی که لباس سنتی اماراتی معروف به کاندورا یا دشداشه که تا قوزک پا می‌رسد را پوشیده می‌گوید: «این همان چیزی است که به گاوها قدرت می‌دهد». عیسی و خانواده‌اش می‌گویند قصد ندارند به تفریحی که نسل به نسل منتقل شده پایان دهند.

گاوبازی؛ سنتی ناشناخته در روستایی اماراتی/ گاوبازی از نوع اماراتی بدون سرنوشت تلخ برای گاوها

عیسی می‌افزاید: «مردم کار زیادی نداشتند و حیوانات را به دست می‌آوردند و آنان را به نبرد با یکدیگر می‌بردند که نوعی سرگرمی است». او می‌افزاید: «این کار مردم را دور هم جمع می‌کند». او هم چنین گفته است که قصد دارد پرورش گاوها و گاوبازی را به شش فرزندش نیز آموزش دهد.

منبع: فرارو
کد مطلب: ۳۵۷۵۶۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت