آیا «جیران» معشوقه ناصرالدین‌شاه واقعا زیبا بود؟

ماجرای عشق ناصرالدین‌شاه به جیران، در روزگاری رقم خورد که تجریش نه محله‌ای اعیانی در شمال شهر، بلکه آبادی پر از مزارع کشاورزی در پای ارتفاعات شمال تهران بود.

 آیا «جیران» معشوقه ناصرالدین‌شاه واقعا زیبا بود؟

 

 تجریش با آن باغ‌های زیبا و آب و هوای مطبوعش چنان محبوب شاه قاجار شده بود که هر وقت هوای شکار به سرش می‌زد، با خدم و حشم راهی تجریش می‌شد. در یکی از همین سفرها بود که ناصرالدین‌شاه جیران را دید و یک و دل نه صد دل شیفته آن دخترک تجریشی شد.

نام اصلی جیران «خدیجه تجریشی» بود اما معروف است که ناصرالدین‌شاه به خاطر چشم‌های زیبایش او را «جیران» صدا می‌کرد. اما آیا واقعا جیران آنطور که در سریال محبوب این روزها تصویر شده از نظر اطرافیان شاه قاجار هم زیبا بود؟

«پولاک» پزشک مخصوص ناصرالدین شاه در کتاب خاطراتش درباره ویژگی‌های ظاهری جیران می‌نویسد: «او نه زیبایی خاصی داشت و نه لطف و ملاحتی، و برگونه چپ هم سالکی بزرگ داشت. با وجود همه اینها بر شاه نفوذ بسیاری پیدا کرد و مردم این نفوذ را در اثر سحر و جادو می‌دانستند.» 

به هر حال جیران از نظر ناصرالدین‌شاه آنقدر زیبا بود که از فرط علاقه به او یکی از ۴ زن عقدی‌اش را طلاق بدهد تا جیران به جمع زنان عقد دائم او اضافه شود.

منبع: همشهری
کد مطلب: ۳۵۷۶۹۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

تازه ها

یادداشت