راه اندازی مزرعه بیت کوین

هنگامی که تعداد زیادی از سرورهای قدرتمند برای استخراج بیت‌کوین در یک سوله و یا یک مکان قرار بگیرند، ما به این منطقه مزرعه استخراج بیت کوین می‌گوییم.

راه اندازی مزرعه بیت کوین

این روش کسب درآمد بسیاری از سرمایه‌گذاران را در سراسر دنیا به خود جذب کرده است و آنها مشتاق هستند تا به این حوزه وارد شوند. استخراج بیت‌کوین و شکل خاص درآمدزایی آن برای بسیاری از افراد جالب است و اینکه یک دستگاه بتواند فقط با مصرف برق ثروت تولید کند، خیلی هیجان‌انگیز است. اگر شما هم در فکر ساخت مزرعه بیت کوین هستید و می‌خواهید استخراج رمزارز را یاد بگیرید، با تجهیزات لازم برای انجام این کار آشنا شوید، این مقاله دقیقاً برای شما نوشته شده‌است؛ بنابراین برای رسیدن به پاسخ سؤالات خود تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید.

آشنایی با برخی از اصطلاحات مهم

قبل از اینکه با مزرعه استخراج بیشتر آشنا شویم بهتر است در ابتدا با مفاهیم و اصطلاحات ساده‌تر آشنا شویم.

بیت کوین چیست؟

بیت‌کوین نوعی پول دیجیتال و یک شبکه غیرمتمرکز است که هیچ‌گونه وابستگی به کشور، نهاد و یا سازمانی ندارد. غیرمتمرکز بودن بیت‌کوین یعنی هیچ‌کس به‌تنهایی نمی‌تواند آن را کنترل کند و هیچ کسی مالک آن نیست. بنابراین هرکسی در هر جای دنیا با وصل شدن به شبکه بیت‌کوین می‌تواند جزئی از آن باشد. بر خلاف پول‌های رایج مانند دلار و یورو که از آن‌ها استفاده می‌کنیم و توسط بانک‌ها کنترل می‌شوند، بیت‌کوین تحت کنترل هیچ بانکی نیست و همه چیز در آن دیجیتالی و کامپیوتری است. برای خرید بیت‌کوین می‌توانیم به صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی و یا خارجی مراجعه کنیم. خرید بیت کوین بدون احراز هویت در صرافی‌های ایرانی و معتبر امکان‌پذیر نیست و بهتر است در انتخاب صرافی دقت کنیم.

استخراج بیت کوین چیست؟ 

شبکه بیت‌کوین غیرمتمرکز است و وقتی برای کسی بیت‌کوین ارسال می‌کنیم داوطلبانی به نام «استخراج‌کننده» یا همان ماینر وجود دارند که تراکنش‌ها را تایید می‌کنند. در حقیقت استخراج‌کنندگان دستگاه‌ها و سخت‌افزارهای خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند و شبکه بیت‌کوین در ازای برقراری امنیت و تأیید تراکنش به آنها پاداش می‌دهد. این پاداش همان بیت‌کوین تولید‌شده از فرآیند استخراج است. ماینرها کمک می‌کنند که شبکه بیت‌کوین در امان بماند و تراکنش‌های این شبکه به مقصد برسند. تقریباً همان کاری که سرورهای بانک انجام می‌دهند تا تراکنش بانکی ما تأیید شود.

نام علمی ماینینگ ارز دیجیتال، اثبات کار (Proof Of Work) است. در طی عملیات استخراج ارز دیجیتال، ماینرها باید در یک فرآیند پیچیده بر سر حل معادلات ریاضی با یکدیگر رقابت کنند. اولین ماینری که به جواب برسد، بیت‌کوین تولید می‌شود و به ماینر برنده تعلق می‌گیرد. درواقع شبکه بیت‌کوین از ماینرها می‌خواهد با اختصاص قدرت پردازش خود برای حل مسائل ریاضی که نیاز به برق دارد، اثبات کند به شبکه وفادار است. با کمک این فرآیند اگر شخصی بخواهد به این شبکه حمله کند باید قدرت پردازش بالاتری از ماینرهای بیت‌کوین داشته باشد.

مزرعه بیت کوین ( Mining Farm)

bitcoin2

در بخش قبلی با کلیت انجام فرآیند استخراج ارز دیجیتال آشنا شدیم و حالا نوبت بررسی مفهوم «مزرعه بیت کوین» یا «ماینینگ فارم» است. درحقیقت استخراج بیت‌کوین با استفاده از یک یا چند ماینر که توان پردازشی آنها کم است به‌صرفه نیست. از طرفی کنترل حجم عظیم افرادی که با دستگاه‌های کم‌توان ارز دیجیتال استخراج می‌کنند بسیار سخت است. به همین جهت در برخی از کشورها که ماینینگ در آنها انجام می‌شود، تنها سرمایه‌گذارانی مجاز به استخراج هستند که تعداد زیادی ماینر باقدرت پردازشی بالا داشته باشند.

برای به‌دست‌آوردن سود خوب از ماینینگ بیت‌کوین بهترین کار این است که تعداد زیادی از ماینرهای باقدرت پردازشی بالا را در کنار یکدیگر قرار دهیم. از آنجایی که دستگاه‌های ماینر سروصدای زیادی را ایجاد می‌کنند، معمولاً این دستگاه‌ها را در محیطی خارج از شهر و در سوله‌های صنعتی راه‌اندازی می‌کنند. به این مکان‌ها و سوله‌ها که در خارج از شهر و در مناطق مسکونی برای استخراج بیت کوین مورداستفاده قرار می‌گیرند، اصطلاحاً «مزرعه بیت کوین» گفته می‌شود.

تجهیزات موردنیاز برای استخراج بیت‌کوین

در کار استخراج بیت‌کوین مانند هر کار صنعتی دیگر نیاز است شرایط و تجهیزات لازم فراهم شود. نوع و تعداد تجهیزات ماینینگ نسبت به بزرگی و یا کوچکی فعالیت می‌تواند متفاوت باشد. تجهیزات موردنیاز برای یک فارم بزرگ (مزرعه) با تجهیزات موردنیاز برای مزرعه بیت کوین کوچک متفاوت است، اما طبق یک قاعده کلی، برای انجام عملیات ماینینگ ارز دیجیتال به تجهیزاتی که در ادامه معرفی می‌کنیم نیاز است.

  1. دستگاه استخراج مخصوص بیت‌کوین (ASIC): در روزهای اولیه شروع کار بیت‌کوین امکان استخراج آن با پردازنده‌های معمولی وجود داشت، اما در حال حاضر با گسترش شبکه بیت‌کوین و سختی شبکه این امکان دیگر وجود ندارد. استخراج به‌صرفه ارز دیجیتال فقط با دستگاه ماینر امکان‌پذیر است.
  2. کیف پول دیجیتالی بیت‌کوین: به‌عنوان ماینر، به یک کیف پول دیجیتالی نیاز داریم که درآمد حاصل از استخراج بیت کوین را در آن ذخیره و نگه‌داری کنیم. ازآنجاکه بیت‌کوین برترین ارز دیجیتال بازار است، کیف پول‌های قدرتمند زیادی از آن پشتیبانی می‌کنند. پس از دریافت پاداش می‌توانیم «Bitcoin» خود را در کیف پول خود نگه داریم و یا در یکی از صرافی‌های معتبر معامله کنیم.
  3. اینترنت ثابت بدون قطعی: سرویس‌های اینترنت ADSL و TD-LTE برای انجام ماینینگ بیت کوین مناسب هستند. سرعت و حجم اینترنت خیلی اهمیت ندارد، بلکه قطع نشدن و پایداری مداوم آن مهم است.
  4. برق، کابل و تجهیزات برقی مناسب: مهم‌ترین موضوعی که باید به آن دقت داشته باشیم، تأمین برق موردنیاز ماینرها است. دستگاه‌های استخراج برق زیادی را مصرف می‌کنند و حتماً باید برق و تجهیزات برقی مناسبی را داشته باشیم.
  5. تجهیزات تهویه هوا داخل مزرعه: دستگاه‌های ماینینگ علاوه بر ایجاد سروصدای زیاد، به شدن داغ می‌کنند و برای حفظ طول عمر و کارایی آنها، داشتن تجهیزات خنک‌کننده دستگاه‌ها خیلی نیاز است.

پیوستن به استخر استخراج 

پس از تهیه تمامی تجهیزاتی، نوبت به مهم‌ترین قسمت یعنی پیوستن به یک «استخر استخراج» و شروع کار می‌رسد. با توجه‌به بزرگ بودن صنعت ماینینگ، برای استخراج سودآور باید به یک استخر استخراج بپیوندیم. استخر استخراج یک پلتفرم است که در آن استخراج‌کنندگان قدرت پردازشی دستگاه‌های خود را در کنار یکدیگر قرار می‌دهند و برای استخراج یک بلاک تلاش می‌کنند. در آخر نیز هر استخراج‌کننده بر اساس توان پردازشی خود سود می‌برد. بدون پیوستن به استخر استخراج می‌توانیم کار خود را شروع کنیم؟ چنان‌چه بیش از 50.000 دستگاه استخراج قدرتمند داریم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

راه اندازی مزرعه بیت کوین در ایران قانونی است؟

bitcoin3

استخراج ارزهای دیجیتال یک صنعت نوپا در تمام دنیا است و برخی از کشورها هنوز نتوانسته‌اند قوانینی برای آن وضع کنند. در ایران تا زمانی که معاملات ارز دیجیتال موجب جرم نشود، قانونی است و مشکلی ندارد. درصورتی‌که از رمزارز برای جرم‌هایی مانند پول‌شویی و کلاهبرداری استفاده شود، مراجع قضایی درباره آنها تصمیم می‌گیرند.

استخراج بیت کوین و دیگر ارزها در ایران مجاز است و فرد استخراج‌کننده باید مجوزهای لازم را دریافت کند. برای گرفتن مجوز استخراج بیت کوین باید به وزارت صمت (صنعت، تجارت و معدن) مراجعه کنیم. پس از آن به دلیل استفاده زیاد ماینرها از برق مصرفی باید از اداره نیرو، انشعاب برق مخصوص ماینینگ با تعرفه صادراتی دریافت کنیم. در غیر این صورت استخراج غیرقانونی است و عواقب و مجازاتی برای ما دارد. ضوابط و شرایط برای تأسیس مزرعه استخراج بیت کوین همانند شرایط ایجاد واهدهای صنعتی است. امکان ایجاد این واحدها فقط در شهرک‌های صنعت، مناطق آزاد تجاری و صنعتی وجود دارد.

کد مطلب: ۳۵۹۴۷۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت