روغن کرچک یا روغن سیاه دانه؟ کدام بهتر است؟

روغن کرچک یا سیاه دانه؟ اگر برای شما هم پیش آمده که بین انتخاب دو محصول دچار تردید شده اید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. روغن کرچک و روغن سیاه دانه هر دو از روغن های طبیعی هستند که برای بدن مفید هستند. انتخاب اینکه روغن کرچک یا سیاه دانه کدام یک خواص بهتری دارند، نیاز به تحقیق و بررسی دارد.

روغن کرچک یا روغن سیاه دانه؟ کدام بهتر است؟

قبل از پاسخ دادن به این سؤال بهتر است کمی درباره خواص روغن کرچک و سیاه دانه صحبت کنیم. روغن سیاه دانه دارای آنتی اکسیدان بوده و به دلیل خواص آنتی باکتریال و ضد التهابی در برخی دارو ها و لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. عمده مصرف روغن سیاه دانه تقویت مو و کمک به رشد آن ها است.

این روغن گیاهی از ریزش مو جلوگیری می کند و به طور چشمگیری مو های آسیب دیده را ترمیم و مقاوم می کند. روغن سیاه دانه خاصیت آب رسانی دارد و با مرطوب و نرم کردن مو ها موجب شادابی و تغذیه آن ها می شود. این روغن دارای آنتی هیستامین و تیموکینون است که برای درمان آلوپسی مفید هستند.

روغن سیاه دانه گردش خون را در پوست سر بهبود بخشیده، شوره سر را نیز از بین می برد. روغن کرچک نیز به عنوان یکی از مواد طبیعی تقویت کننده مو به شمار می رود. گیاه کرچک نیز خاصیت ضد قارچی و ضد باکتری دارد و سرشار از ویتامین c می باشد. عناصر دیگری مانند اسیدهای چرب امگا، پروتئین و مواد معدنی نیز در روغن کرچک موجود هستند که باعث ضخامت مو ها شده و به رشد سریع آن ها کمک می کند.

بسیاری از افراد برای درمان مشکل ریزش مو و تقویت ابروها از آن استفاده می کنند. ترکیب کردن روغن کرچک و سیاه دانه به عنوان یک ماده طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو بسیار مرسوم است.

 

روغن کرچک یا سیاه دانه؟

اگر این سؤال برای شما هم پیش آمده که روغن کرچک یا سیاه دانه؟ کدام یک بهتر است؟ باید بگوییم که انتخاب یکی از این دو روغن کار دشواری است.

از آنجا که روغن سیاه دانه برای پاک سازی کبد، درمان ناباروری در مردان، از بین بردن درد مفاصل، درمان سرطان رحم، درمان مشکلات مربوط به نعوظ در مردان، پرپشت کردن ابرو و درمان سینوزیت بسیار کاربرد دارد، به عنوان یکی از داروهای استفاده شده توسط طب سنتی مرسوم است.

سیاه دانه از یک گیاه کوچک که در منطقه آسیا و همچنین اروپای جنوبی رشد می کند به دست می آید. در خاورمیانه نیز این گیاه در برخی از مناطق رشد می کند. روغن سیاه دانه از دانه های سیاه رنگ این گیاه استخراج می‌ شود و تأثیرات شگفت انگیزی بر سلامت بدن دارند.

بسیاری توصیه می کنند که اگر مبتلا به بیماری آسم هستید، می توانید از روغن سیاه دانه برای درمان استفاده کنید. کاهش وزن نیز یکی دیگر از خواص روغن سیاه دانه است. البته خوردن این روغن بدون تجویز پزشک ممنوع است. چراکه ممکن است مصرف بیش از حد آن باعث مسمومیت غذایی شود.

یکی از خواص روغن سیاه دانه جلوگیری از سفید شدن ریش و سبیل آقایان است. با وجود تمام خصوصیاتی که به آن ها اشاره کردیم، نمی توان گفت که روغن کرچک بهتر است یا سیاه دانه، چراکه هر دوی آن ها فواید زیادی برای بدن دارند.

 ثقفثف

مقایسه روغن کرچک و سیاه دانه

مقایسه روغن کرچک و سیاه دانه تنها از لحاظ ترکیبات و مواد تشکیل دهنده آن ها امکان پذیر است. هر دو به عنوان مواد طبیعی که به رشد سریع مو ها کمک می کنند شناخته می شوند. هم روغن سیاه دانه و هم روغن کرچک ممکن است عوارضی را برای بعضی از افراد داشته باشند. به همین جهت مصرف این روغن ها نباید خودسرانه و بدون نظر افراد کارشناس باشد.

روغن کرچک عوارضی مانند حالت تهوع و زایمان زودرس را به دنبال دارد. برخی از افراد نیز در صورت استفاده نادرست از آن ممکن است دچار مشکلات و حساسیت های پوستی شوند. روغن سیاه ‌دانه نیز اگر به میزان زیاد استفاده شود باعث کاهش فشار خون می شود، همچنین مصرف زیاد آن باعث وارد شدن مشکلات جدی به قلب و مغز می شود.

روغن سیاه دانه برای خانم های باردار توصیه نمی شود، چراکه ممکن است منجر به سقط جنین شود. این روغن خطر خونریزی را نیز در بدن افزایش می ‌دهد. ممکن است اگر فردی به آن حساسیت داشته باشد دچار علائمی مانند تهوع، استفراغ، نفخ و یا مشکلات گوارشی شود.

 

منابع:

https://www.healthline.com/nutrition/black-seed-oil#benefits

https://bekrina.com/black-seed-oil/

 

کد مطلب: ۳۶۱۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت