کاربردهای دستگاه شیرینگ پک و معرفی انواع آن

همیشه ماشین هایی در صنعت وجود دارند که باعث افزایش بهره وری و سرعت تولید می شوند. یکی از دستگاه هایی که عموماً در انتهای خط تولید مورد استفاده قرار می گیرد دستگاه برش می باشد. در این مقاله به طور اختصاصی به بررسی دستگاه شیرینگ، انواع و مزایای شیرینگ پک می پردازیم.

کاربردهای دستگاه شیرینگ پک و معرفی انواع آن

دستگاه شیرینگ پک برگرفته از نام لاتین آن Shrink Pack به معنای کوچک شدن و پک به معنای همان بسته بندی است و در واقع مفهوم این مدل پکیج را نشان می دهد که در طی فرآیندی از دستگاه نایلونی یا فیلم خاصی استفاده می کند. گرما محصول را جذب می کند و بسته بندی را انجام می دهد.

 دستگاه شرینک پک در زبان فارسی در اصطلاح عامیانه به «شرینک» یا «شیرینک» نیز گفته می شود. یکی از تفاوت های اصلی دستگاه شیرینگ پک با پالت استرچ در قسمت حرارتی دستگاه است. در پالت استرچ، دیگر تونل گرما و جذب وجود ندارد و نایلون کشیده شده و دور یک دور مخصوص پیچیده شده است.

 لثقلثقف

دستگاه شیرینگ پک، یکی از اصلی ترین دستگاه های خط تولید صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی می باشد. قیمت پایین، سرعت بالا در بسته بندی و کارایی بسیار خوب، شیرینگ پک را به یکی از دستگاه های اصلی خطوط تولید تبدیل کرده است. با توجه به اینکه غذا ارتباط مستقیمی با سلامت انسان دارد، آب بندی و بسته بندی مواد غذایی به وسیله دستگاه شیرینگ بسیار مهم می شود.

صثقصثقصثق

نحوه کارکرد دستگاه شیرینگ پک

در تمامی مدل های شیرینگ پک، فرآیند شیرینگ و بسته بندی به یک صورت انجام می شود و در عملیات اجرا فقط اندکی با هم تفاوت دارند. فرآیند نیز به این صورت است که نایلون مخصوص بسته بندی دور محصول (کارتن، قوطی و ...) پیچیده شده و در اثر حرارت جذب می شود و در انتها یک فن خنک کننده باعث خنک شدن و جذب نهایی و انتهای بسته بندی می شود.

 

انواع دستگاه شیرینگ پک:

دستگاه های شیرینگ بطور کلی به دو دسته تونلی و کابینی تقسیم میشوند:

شیرینگ پک کابینی:

دستگاه شیرینگ کابینی به دلیل کوچک و قابل حمل بودن بسیار پرکاربرد است و برای بسته بندی محصولات مختلف در صنعت بسته بندی و به صورت دستی کاربرد دارد. این دستگاه های شیرینگ پک به صورت میزهایی هستند که دارای مکانی برای قرار دادن محصول می باشند. دستگاه قیچی کابین از گرمای ایجاد شده توسط المان های الکتریکی برای گرم کردن نایلون استفاده می کند تا نایلون را به دور محصول بپیچد.

 

کاربرد دستگاه شیرینگ کابینی

دستگاه شیرینگ کابینی به دلیل ابعاد کوچک که نسبت به دستگاه شیرینگ تونلی کوچک دارد، بیشتر در مشاغل کوچک، قنادی ها، فروشگاه ها، انتشارات، کتاب فروشی ها و به طور کلی هر کسب و کاری که نیاز به آب بندی و بسته بندی فشرده محصولات دارد استفاده می شود.

 

نحوه کار دستگاه شیرینگ کابینی

نحوه کار دستگاه شیرینگ پک کابینی به این صورت است که اپراتور ابتدا رول پلاستیکی مناسب محصول را در رول بازکن قرار داده و از مسیر مورد نظر عبور می کند. سپس میز شستشو رول را بر اساس عرض محصول به گونه ای قرار می دهد که پس از اتمام عملیات دوخت و برش، ضایعات ایجاد شده در قسمت بیرونی دوخت به سمت اپراتور قرار می گیرد.

 پس از آن قبل از دوخت، اپراتور لایه رویی دو لایه پلاستیک را با دست روی میز بلند کرده و محصول را در وسط دو لایه قرار داده و با دست به محل دوخت منتقل کرده و در محل دوخت قرار می دهد. موقعیت در این زمان با ایجاد فاصله های لازم در اطراف دوخت، دسته کابین خیاطی را پایین می آورد. در این لحظه جریان هوای گرم در داخل کابین برقرار می شود و دوخت و شرینگ همزمان انجام می شود و پس از گذشت زمان لازم کابین دستگاه شرینگ از بالای محصول بالا می رود و اپراتور می تواند محصول چروک شده را با دست خارج کند.

از دستگاه شرینگ پک کابینی این کار به صورت دوره ای توسط اپراتور انجام می شود.لازم به ذکر است که وقتی دسته کابینی دوخت  به دلیل عدم کارکرد متناوب سرد است و یا دسته کابینی دوخت خاموش است، اپراتور باید دسته دوخت را دو تا سه بار پایین بیاورد تا گرم شود. پس از اتمام عملیات شرینگ، درب مغناطیسی دستگاه شرینگ کابینت به صورت خودکار باز می شود و می توانید بسته را خارج کنید.

 

شیرینگ پک تونلی:

دستگاه شیرینگ پک تونلی بیشتر در صنایع، کارخانجات و کارگاه ها استفاده می شود و اولویت انتخاب این دستگاه بسته بندی محصولات در تیراژ بالا می باشد و به همین دلیل صنایع به سراغ این مدل دستگاه می روند.

 تونل بسته شیرینگ همانطور که از نامش پیداست با داشتن تونل حرارتی فرآیند چسباندن نایلون به محصول و خنک سازی آن را انجام می دهد. محصول توسط تسمه نقاله به داخل تونل حرارتی هدایت می شود. مدل تونلی شرینگ پک با سایز بسیار بزرگتر و در مقیاس تولیدی بزرگ و صنعتی در انتهای خطوط تولید کارخانه جات جهت بسته بندی نهایی کالا نصب و راه اندازی شده است. یکی از پرکاربردترین محصولات بسته بندی شده توسط این دستگاه بطری های آب معدنی و نوشابه است. دو یا سه ردیف 3 تایی از این بطری ها توسط نایلون و با دستگاه برش تونلی بسته بندی می شوند.

 

عملکرد این دستگاه ها مانند همه دستگاه های برقی است اما قسمت گرمایشی این دستگاه با دو انرژی الکتریکی یعنی سوخت المنت و گاز و در برخی مدل ها به صورت دوگانه سوز بسته به شرایط و کسب و کار یک از این دستگاه ها برای کارگاه مناسب است.

نکات قبل از انتخاب دستگاه شیرینگ پک: مصرف برق دستگاه باید از نظر مصرف انرژی بررسی شود. بررسی ابعاد مدل های تونل، دهانه ورودی تونل و اندازه محفظه دستگاه در مدل کابینی و پیش بینی آینده نیز باید انجام شود زیرا با افزایش کمی در ابعاد محصولات نیازی به تعویض دستگاه نیست.

ملزومات دستگاه های شیرینگ:

در تمامی مدل های شیرینگ پک، دستگاه نیاز به نایلون یا فیلم ورقی که هنگام خرید فیلم باید کیفیت آن بررسی شود تا پس از جذب نایلون مشکلاتی مانند رنگ پریدگی، پارگی یا خشک شدن ورق نایلونی ایجاد نشود.

کد مطلب: ۳۶۱۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت